Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op 24 juni gaat editie 96 van de Pikes Peak International Hill Climb van start. Ondanks dat het volledige parcours ondertussen geasfalteerd is, blijft het een tot de verbeelding sprekende race: eentje die het uiterste vergt van mens én machine. Over zowat een half jaar zal niet alleen Bentley er aan de start verschijnen met een Bentayga, ook het Belgische Gillet haalt zichzelf vanonder het stof voor de race naar de wolken.

bentley_bentayga_10

bentley_bentayga_50bentley_bentayga_6

Wat een Bentley Bentayga te zoeken heeft op Pikes Peak? Het doel van de Britten is om het klimrecord voor productie-SUV’s – dat sinds 2013 in handen is van een Range Rover Sport – te breken. Bestuurd door Paul Dallenbach volstonden toen 12 minuten en 35 seconden voor de 19.99 kilometer lange en 156 bochten rijke tocht. Da’s best snel, al is het toch nog zowat de helft langzamer als de recordtijd (8:13.878) die de Fransman Sebastien Loeb in datzelfde jaar wist neer te zetten.

Als basis vertrekken de mannen uit Crewe van de 6 liter grote twinturbo W12 die 608 paarden en een nog indrukwekkendere 900 koppelmomenten op de vier wielen loslaat. De aanpassingen die het motorsport department vervolgens doet, zijn beperkt tot een rolkooi en enkele andere verplichte items om de veiligheid te garanderen voor moest er iets misgaan. De intelligente vierwielaandrijving, de luchtophanging en het 48-volt sterke actieve anti-roll systeem mogen zich dus van hun beste kant tonen. Met een sprint van nul naar 100 in 4.1 seconden en een topsnelheid die net boven 300 km/u ligt, zijn we alvast benieuwd of de Bentayga erin zal slagen om de Range Rover Sport van de troon te stoten.

2018_Gillet_PPIHC-1

Daarnaast zal er ook de nodige Belgische présence zijn in Colorado: ‘onze’ autoconstructeur Gillet wil er namelijk zijn 25-jarig jubileum vieren. Daarvoor pakt het uit met een nieuw prototype van de Vertigo. Al is nieuw relatief, want als basis vertrekken ze van het oorspronkelijke model uit 1992. Volgens het laatste nieuws zou er onder de motorkap een gekende viercilinder komen te liggen: een 2.0 TFSI van Volkswagen met 350 paarden en 400 koppelmomenten. In combinatie met een leeggewicht van slechts 600 kg zal er alvast aan trekkracht geen gebrek zijn. De op zijn minst uitgesproken voor- en achtervleugel moeten de nodige downforce genereren. Al wie onlangs in de Heizel op het autosalon was, kon er deze Vertigo Pike’X Peak trouwens een blik toewerpen.

2018_Gillet_PPIHC-2

En achter het stuur van de gele bolide? Daar mag ex-pilote Vanina Ickx zich uitleven. Ondanks dat ze eerder een punt gezet had achter haar professionele racecarrière, zal de dochter van tijdens Pikes Peak de 1.400 hoogtemeters bedwingen. Voor Vanina is de race ongekend terrein, voor Tony Gillet, de man achter de Vertigo, is het een terugkeer naar zijn passie. En ook al is de kans klein dat ze potten zullen breken tegen de machtige fabrieksteams die er aan de start staan, we duimen voor onze landgenoten!

[Foto’s via Pikes Peak en Bert Claes]