Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Volvo startte 20 jaar geleden met de Cross Country-reeks. De V70 XC beet de spits af en werd later vergezeld door een V60 en V40 Cross Country. Zelfs de S60 sedan kreeg de ruigere jas aangetrokken. Volvo was dan ook het eerste premiummerk dat avontuurlijke versies van zijn reguliere modellen aanbood. We zijn benieuwd hoe Volvo het segment heeft laten evolueren in tijden waar SUV’s de plak zwaaien.

Volvo_V90_Cross Country_2018_09

Hoe herken je de Cross Country van de gewone V90?

Vooraan valt meteen de zilverkleurige bodemplaat, de andere grill en de bredere wielkasten op. Achteraan is er naar goede gewoonte “Cross Country” in de bumper gestanst. De plastic bumpers zijn minder opzichtig geworden en zelfs te bestellen in koetswerkkleur. Het meest opzichtige is de met 6,5 cm toegenomen bodemvrijheid. Verder is ook de spoorbreedte voor- en achteraan toegenomen en de bandendiameter is met maar liefst 4,2 cm gegroeid.

Is het interieur ook onder handen genomen?

Nee, de V90 Cross Country deelt zijn dashboard met de gewone V90. Maar dat is zeker geen straf! De Zweden hebben namelijk interieur designer Robin Page bij Bentley weggekaapt en dat werpt zijn vruchten af. Binnen het segment springt de Volvo eruit met het grote verticale scherm, een minimum aan knoppen, een met leer overtrokken boordplank en de uniek gestylede speakers. De ergonomie is goed, maar zet geen nieuwe standaard. De temperatuur, elektrische stoelen, zetelverwarming, achteruitrijcamera en parkeersensoren zijn enkel te bedienen via het –weliswaar snel werkende – touchscreen. Niet ideaal als je je ogen op de weg wil houden.

Volvo_V90_Cross Country_2018_03Volvo_V90_Cross Country_2018_07

Volvo_V90_Cross Country_2018_04Volvo_V90_Cross Country_2018_06

Is de Cross Country een auto voor boswachters en werfleiders?

De V90 Cross Country zal hen alvast niet teleur stellen. Zijn trekkracht van 2.500 kg ligt hoger dan bij een gelijk gemotoriseerde V90 en zelfs XC90. Binnenin zit je zowel voor- als achteraan ruim. Het koffervolume lijdt wat onder Volvo’s nieuwe designstijl. Het volume van 560 liter, 1526 liter met de achterbank neergeklapt, behoort tot de kleinere in het segment.

De bodemvrijheid van 21 cm steekt echter met kop en schouders boven de concurrenten uit. Er is slechts 2 cm verschil met grote broer XC90. Bovendien geniet de D5 altijd van vierwielaandrijving via een meerplatenkoppeling tussen voor en achteras. Daarmee kan er razendsnel tot 70% van de aandrijving naar de achterwielen worden gestuurd. Mocht dat nog niet genoeg vertrouwen geven is er nog een Hill Descent Assist en een Off-Road rijmodus die de gasrespons, stuurbekrachtiging en het ESP aanpast voor het ruwe terrein.

Volvo_V90_Cross Country_2018_11

Hoe rijdt de Cross Country op de weg?

Ons testexemplaar was uitgerust met de optionele actieve dempers rondom en luchtvering achteraan. Het is opvallend hoe groot het verschil tussen Comfort en Dynamic is. Vooral de achterkant ligt een stuk strakker in Dynamic-modus en korte oneffenheden worden dan weer volledig weg gefilterd in Comfort-modus. De besturing is niet erg verschillend in beide modi.

De elektrische bekrachtiging verdoezelt de grootte van de auto niet en geeft voldoende feedback. De hoge bekrachtiging op snelwegen hoefde dan weer niet, al kan dat ook persoonlijk zijn. De auto vermag een sportieve rijstijl, maar het is toch vooral een auto die zich rustig laat rijden. Meer dan de gewone V90 trekt de Cross Country de kaart comfort. Door het hoge zwaartepunt leunt hij dichter aan bij een SUV dan een een klassieke stationwagon.

Wat geeft die viercilinder D5?

De vorige generatie XC70 deed het nog met de 2,4 liter grote vijf-in-lijn. Die is helaas gesneuveld om ecologische redenen en daar kon zijn aangename brom weinig tegen inbrengen. De nieuwe 2.0 liter viercilinder is echter geen straf. Met 235 pk kreeg hij er 20 pk bij en ook het koppel steeg tot 480 Nm en komt ook nog eens vroeger vrij.

De D5 maakt, in tegenstelling tot de D4, gebruik van Volvo’s PowerPulse technologie. Het systeem bestaat uit een klein druktankje dat bij accelereren lucht onder hoge druk door het uitlaatspruitstuk jaagt. Hierdoor komt de turbo al op gang nog voor de acceleratie plaatsvindt. De krachtigste diesel wordt standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat van Aisin. Het geheel zorgt voor meer dan vlotte prestaties op snel- en gewestwegen.

Volvo_V90_Cross Country_2018_02

Wat moet dat kosten, zo’n hoog-op-de-poten Volvo?

De vanafprijs van een V90 Cross Country D5 is 60.650 euro. Zo’n kleine 2.000 euro duurder dan een gewone V90 D5 met gelijke uitrusting. Maar die laatste heeft geen verhoogde ophanging en bredere wielkasten. De opties zijn democratische geprijsd bij Volvo: de onder de naam FOUR-C gegroepeerde adaptieve demping met luchtvering kost 2.000 euro, het dodehoekwaarschuwingssysteem 650 euro, de LED-mistlampen 310 euro en een 360° camera 800 euro.

Als we de vanafprijzen vergelijken met zijn direct concurrenten dan zien we dat niet enkel Volvo’s kwaliteit gestegen is. De uittredende Audi A6 Allroad met 3 liter V6 (218 pk)  is er vanaf 63.520 euro, de Mercedes E 220d All-Terrain vanaf 59.532 euro. Het loont echter zeer de moeite om bij de drie merkdealers de totaalprijs met opties te gaan vergelijken. Het zal ons verbazen als de Volvo er niet als de goedkoopste uitkomt.

Volvo_V90_Cross Country_2018_12

Hoeveel scheelt het met de XC90?

Slechts 3.000 euro. De V90 Cross Country lijkt ons dan ook ideaal voor mensen die stijl en elegantie boven stoer en imposant verkiezen. Het type dat de V90 laat staan omdat ze de hoge bodemvrijheid en het aanhangergewicht van 2,5 ton ook daadwerkelijk gebruikt. Het lijkt ons een goede zet van Volvo om de Cross Country niet te sportief in de markt te zetten. Benieuwd hoeveel Cross Countries we zullen spotten met wielkasten en bumpers in koetswerkkleur.

Volvo V90 D5 Cross Country 

Plus Min
+ Breed inzetbaar – Rijgedrag leunt dichter bij SUV aan

Weggecijferd

Motor 2.0 liter turbodiesel viercilinder
Aandrijving Vierwielaandrijving
Transmissie Aisin achttrapsautomaat
Vermogen 235 pk @ 4000 opm
Koppel 480 Nm @ 1750 opm
Leeggewicht 1891 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,5  s
Topsnelheid 230 km/u
Gem. Testverbruik 5,3 l/100 km
CO2-uitstoot 139 g/km
Vanafprijs 60.650 euro

Verdict

6 op 10

Share Button