Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Aanbeden onder liefhebbers, geprezen in de media en vooral gevreesd onder supercars met exuberante prijskaartjes. Maar liefst 5 jaar lang heeft ondergetekende naar de sleutels van ene ‘Godzilla’ gehengeld, de ene keer al subtieler dan de andere. Tot de uitnodiging plots passeerde en er eentje compleet uit z’n lood werd geslagen. ‘Ontmoet nooit je helden’ wordt wel eens geopperd, tenzij het om de Nissan GT-R gaat natuurlijk.

nissan_gtr54

De laatste keer dat de Nissan GT-R over de DRIVR-testbank ging, dateert trouwens nog van 2013(!). Een aantal fijne smoesjes bleken voldoende om Godzilla drie modeljaren (2011-2012-2013) achtereen mee te krijgen – hoe weinig ze ook met elkaar verschillen. Anno 2017 schrijven we hopelijk een ander verhaal. Nissan nam de de GT-R (R35) onder handen en smeekt met andere woorden om een opgefrist oordeel.

nissan_gtr72nissan_gtr61

Want zelfs 10 jaar na introductie blijft de Nissan R35 meer dan relevantHet tijdloze design blijft karakter uitstralen en werd enkel om functionele doeleinden aangepast. Zo hapt de voorgrille meer lucht voor extra koeling, is de C-stijl hertekend om windgeluiden te reduceren en vangt de achterspoiler wat meer neerwaartse druk. De koets blijft iconisch herkenbaar, maar bescheiden genoeg om niet iedereen van hun smartphone te doen opkijken – kenners en puristen buiten beschouwing gelaten. Tenzij je voor het nieuwe Katsura-oranje kiest. Prachtige kleur, dat wel.

Binnenin ligt de vernieuwing vooral bij het dashboard, de extra geluidsisolatie, noise cancelling-technologie, minder knopjes en een fijnere, meer hoogwaardige afwerking. Futuristisch of modern kan je het interieur niet noemen, gebruiksvriendelijk en robuust daarentegen wel. Alles lijkt op de rijder en diens belevenis te zijn afgesteld, getuige ook de schakelpeddels die deze keer aan het stuurwiel hangen en de ondersteunende kuipen vooraan. In een mum van tijd zit je in de perfecte rijhouding, terwijl de kinderen achteraan de benen in de nek plooien.

nissan_gtr80

nissan_gtr74 nissan_gtr78

Het blijft bij de GT-R in de details zitten: een ruige lichtpartij achteraan, uitdraaiende handgrepen, dynamische lijnen in het koetswerk, subtiele ventilatieroostertjes een drietal knopjes voor de versnellingspook. Drie schakelaars die respectievelijk aandrijflijn, demping en elektronica aansturen. Zo krijg je negen verschillende keuzes op een schaal van zacht tot ongemeen hard voorgeschoteld. Reed ondergetekende nog licht teleurgesteld naar huis op de zachtste stand, dan verdwenen alle mogelijke twijfels bij een acceleratie in de ‘R-stand’. Het zorgt ervoor dat je de GT-R ten alle tijden kan uitlaten. Zelfs tijdens een hevige stortbui kan je keer op keer met een gerust hart de baan op. Gelukkig schreef Moeder Natuur ons een weekje zon en droog asfalt voor, met alle gevolgen van dien.

nissan_gtr21

nissan_gtr7 nissan_gtr5

Laat ons vooral beschaafd van start gaan. In het dagelijks verkeer gedraagt de GT-R zich als een donderslag bij klare hemel: je ziet of hoort em niet meteen komen, maar doet wel even opschrikken. Het trage pendelverkeer laat met zich sollen, als een leeuw die met z’n prooi speelt. Het gaat allemaal zo vanzelfsprekend vlot dat je vaak niet beseft welke snelheid er op het metertje staat.

Anno 2017 gaat alles namelijk sneller dan ooit tevoren. Het 3.8-liter V6-blok zit bijna op z’n (productie)limiet en duwt inmiddels al 570 paarden en 637 Nm langs de gerobotiseerde zesbak. Om de volledige krachtcentrale aan te spreken haal je best wel alle hendeltjes omhoog tot in de ‘R-stand’. Trap de rem en het gaspedaal tezelfdertijd stevig in en laat los voor een nucleaire reactie. Tijdens een Launch Control duikt de 0-tot-100-tijd steevast onder de drie seconden, waarna de teller nog tot 315 km/u gestaag blijft klimmen; vingers in de neus.

nissan_gtr22

Let vooral ook op het gebruik van de term ‘nucleair’. De GT-R heeft geen raspende V8-motor in het vooronder, maar perst alles uit een opgepompte zescilinder. De decibels klinken, zij het alleen als een reactor uit Doel met scheurtjes. Geprezen om je ‘PlayStationachtige’ karakter en klinken als een stofzuiger uit de Gran Turismo games – de ironie is nooit ver weg in Japan. Ook al rijdt de GT-R anno 2018 analoger dan ooit. Die ‘PlayStation’-referentie verwijst trouwens naar de grip- en tractiekwaliteiten van Godzilla. Volgens sommigen zou er een laagje lijm op het rubber liggen, anderen beweren dan weer dat de GT-R op treinsporen staat Eén ding is zeker: het ding kleeft aan de weg en is relatief makkelijk te besturen. Al zijn daar wel een aantal voorwaarden aan gekoppeld.

nissan_gtr45

nissan_gtr21 nissan_gtr18

Voorwaarde nummer één: biljartvlak asfalt. De GT-R presteert immense levels mechanische grip, maar laat zich nog steeds verrassen bij oneffenheden, mede vanwege de korte veerweg. Voorwaarde nummer twee: schakel zelf. In vergelijking met PDK’s, S-tronic’s en andere DCT’s, is de programmatie van de het schakelbrein een tikkeltje minder bij de pinken. Schakel dus voor het ingaan zelf even omlaag om de zware koets niet extra te bruuskeren. Voorwaarde drie: knop op nul. Hoe ‘makkelijk’ de GT-R zich ook laat sturen, je moet het uiteraard ook durven. De snelheid waarop het chassis echt begint te werken, ligt voorbij de rationele grenzen waardoor je de remmen sneller doet bijten dan nodig.

nissan_gtr63

nissan_gtr1 nissan_gtr56

En misschien maar goed ook. Zo parkeer ik de knaloranje Godzilla drie dagen later veilig en wel terug bij Nissan en begint het te besef te dagen. Hier kan ik niet meer over. Eén van de snelste productiemodellen gedurende drie dagen door België sturen blijft aan de ribben kleven. Net als vijf jaar artikels pennen voor een schitterend medium als DRIVR. Aan alles komt echter een einde. Zelfs aan een zwanenzang. Uit het oog maar niet uit het hart. Bedankt.

nissan_gtr6

NISSAN GT-R R35 (2017)

Plus Min
+ Verfijnder dan ooit, ultra-snel, prijs-kwaliteit – Te snel voor deze wegen

Weggecijferd

Motor 3.8-liter V6
Aandrijving vier wielen
Systeemvermogen 570 pk
Systeemkoppel 637 Nm
Leeggewicht 1.677 kg
Acceleratie (0-100 km/h)  <3 s
Topsnelheid 315 km/u
Gem. testverbruik 16 l/100 km (BC)
CO2-uitstoot 275 g/km
Vanafprijs € 99.900

9 op 10

Share Button