Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Waar ik het vandaan heb weet ik niet, maar het gen dat ervoor zorgt dat ik weke knieën krijg van naar mooie auto’s te kijken is in mijn DNA terug te vinden…

Als kind vond ik het geweldig met mijn vader mee te gaan naar de garage voor een onderhoud en dan in de werkplaats rond te lopen, of nog beter, op zoek te gaan naar schatten op het autokerkhof. Onderweg zijn was voor mij een van de mooiste dingen. Naar zee voor een dag, familie bezoeken in Leuven of in de zomer naar het zuiden; alles gebeurde met de auto en er zijn er heel wat gepasseerd.

De passie verminderde enigszins naarmate andere hobby’s meer tijd opeisten, maar de liefde voor auto’s verdween nooit helemaal. Toen ik aan de slag ging in de ICT-sector, hoorde daar ook een firmawagen bij. Ik heb dan ook met zowat alle grotere stadswagens en kleine middenklassers van de laatste 15 jaar gereden. Dit zorgde er wel voor dat ik nooit zelf een auto bezat. Waarom iets kopen en onderhouden als je het van de baas krijgt?

Alfa-Romeo-6C-2500-Sport-Freccia-dOro

Alfa-Romeo-6C-2500-Sport-Freccia-dOro

Alfa-Romeo-6C-2300-Coupe-Mille-Miglia

Alfa-Romeo-6C-2300-Coupe-Mille-Miglia

Alfa-Romeo-6C-1900-Gran-Turismo

Alfa-Romeo-6C-1900-Gran-Turismo

Cuore e passione

Ik was verwend en besteedde daardoor nog weinig aandacht aan de passie die ik als kind had gekend. Tot ik op een mooie lentedag, nu 10 jaar geleden, door Antwerpen liep. Toen ik op de Grote Markt een groep auto’s bij elkaar zag staan was ik nieuwsgierig. Daar komen normaal gezien enkel door paarden getrokken koetsen.

Alfa-Romeo-GP-16C-Bimotore-2

Alfa-Romeo-GP-16C-Bimotore-2

Alfa-Romeo-6C-1500-Super-Sport-at-the-1928-Mille-Miglia

Alfa-Romeo-6C-1500-Super-Sport-at-the-1928-Mille-Miglia

Ik moet toegeven dat ik eerst niet wist wat voor auto’s het waren. Ze waren oud, luxueus, overduidelijk Europees en hoogstwaarschijnlijk Italiaans. Ik ging dichter om ook de binnenkant te bekijken, rijkelijk voorzien van leer en echt hout. En toen was het daar, die typische geur die me terugbracht naar mijn kindertijd. Een combinatie van leer, olie en benzine. Een gewaarwording die ik in nieuwe auto’s mis. Het bleek om de 10de editie te gaan van de Raduno Registro Internazionale Alfa Romeo 6C 2500, of in het Nederlands, de internationale 6C 2500 bijeenkomst.

Goddelijke zescilinders

De Alfa Romeo 6C reeks werd gebouwd tussen 1927 en 1954, de 6C verwijst naar de 6 cilinder in-lijn motor die de basis vormde voor zowel race-, sport- als personenwagens. De koetswerken werden gebouwd door bekende designhuizen zoals Zagato, Pininfarina, Touring, Castagna en James Young. Vanaf 1933 werden ook in de Alfa Romeo fabriek van Portello koetswerken gefabriceerd.

Alfa-Romeo-6C-1500-Sport

Alfa-Romeo-6C-1500-Sport

Alfa-Romeo-6C-1500-Sport-2

Alfa-Romeo-6C-1500-Sport-2

De auto werd in 1925 voorgesteld op het autosalon van Milaan en beschikte over een 1.500 cc motor met enkele bovenliggende nokkenas die 44 pk produceerde; vanaf 1928 kreeg die motor een dubbele nokkenas, als eerste personenwagen bij Alfa, de 6C Sport. Een race uitvoering van de 6C1500 Sport Spider Zagato won dat jaar de Mille Miglia.

Alfa Romeo 6C-1750-Gran-Sport-1930

Alfa Romeo 6C-1750-Gran-Sport-1930

Voor 1929 werd de motor vergroot tot 1752 cc, ditmaal met enkele en dubbele nokkenassen; die laatste uitvoering kon ook geleverd worden met een compressor. Hierdoor werd de 6C nog succesvoller in wedstrijden: elk groot evenement waarvoor de 6C werd ingeschreven, werd ook gewonnen, de GP’s van België, Spanje, Tunesië en Italië, opnieuw de Mille Miglia, Brooklands Double Twelve en Ulster TT. In 1933 werden de cilinders nog meer vergroot, tot 1.917 cc wat het vermogen op 68 pk bracht, met een topsnelheid van rond de 130 km/u.

Alfa Romeo 6C-2300-Villa-DEste-1946-1952

Alfa Romeo 6C-2300-Villa-D’Este-1946-1952

Alfa Romeo 6C 2300 Mille Miglia 1938-1939

Alfa Romeo 6C 2300 Mille Miglia 1938-1939

Alfa Romeo werd in 1934 een staatsbedrijf en tegelijk kwam er ook een nieuwe motor met aangepast chassis voor de 6C, als goedkoop alternatief voor de luxueuze 8C. De 2.309 cc motor leverde 68 tot 95 pk en de auto beschikte over een onafhankelijke ophanging vooraan en hydraulische remmen. Deze 6C 2300 motor werd gebruikt in de Aerodinamica Spider, de eerste moderne racewagen met middenmotor, centraal geplaatste cockpit en een gestroomlijnd koetswerk.

Alfa-Romeo-Touring-6C-2300-Aerodinamica-Spider-1934

Alfa-Romeo-Touring-6C-2300-Aerodinamica-Spider-1934

Vurige Spider

De broers Jankovits bouwden deze Spider in hun garage, tussen 1935 en ’37, de auto bleef tijdens WO2 in hun garage, verstopt voor mogelijke ‘liefhebbers’. Het prototype werd vlak na de oorlog verkocht maar toen Gino Jankovits de wagen over de Italiaanse grens reed, die toen nog gesloten was, ontstond een vuurgevecht en verdween de auto spoorloos. Pas in 1978 dook de wagen terug op in Engeland. Een poging om het voertuig te kopen voor het Alfa museum sprong echter af.

Alfa-Romeo-Targa-Florio

Alfa-Romeo-Targa-Florio

De laatste incarnatie was de 6C 2500, beschikbaar in Turismo, Sport en Super Sport uitvoering met naargelang het model 1 of 3 Weber carburators en 90 tot 145pk. De Tipo 256 was de raceversie die gebouwd werd op basis van de 6C 2500 om deel te nemen aan Mille Miglia en 24u van Le Mans. Bekende eigenaars waren koning Farouk van Egypte, actrice Rita Hayworth, en prins Rainier van Monaco.

De 6C 2500 werd gebouwd van 1939 tot 1953, goed voor 1305 auto’s in uiteenlopende uitvoeringen. Er werden nog 3 prototypes gebouwd van een 6C 3000, maar het project werd afgeblazen omdat bleek dat een kleiner model, de Alfa Romeo 1900, meer kans op slagen had. In de Mille Miglia kon de 3.000 cc motor wel nog de nodige successen behalen.