Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De intussen achtste generatie van de Audi A6 zal op de (leasing)markt de strijd aanbinden met landgenoten BMW 5-reeks en Mercedes E-Klasse en zet daarbij in op vier trefwoorden: digitalisering, comfort, sportiviteit en design.

Audi A6 C8

Audi A6 C8 Audi A6 C8

Met het MMI touch response systeem laat de nieuwe A6 zich volledig digitaal bedienen en kunnen tot 7 bestuurders hun favoriete instellingen, zo’n 400(!) parameters, bewaren. De twee boven elkaar geplaatste schermen, bovenaan voor infotainment, onderaan voor klimaatregeling en comfortfuncties, vervangen meteen alle analoge knoppen op het dashboard. Bij het aanraken van een instelling hoort en voelt de gebruiker wel een klik ter bevestiging. De navigatiemodule maakt gebruik van HERE routebegeleiding met onder andere rekening houdt met de verkeerssituatie en met Audi Connect heb je de beschikking over verkeersborden- en gevareninformatie vanuit de Audi-vloot die hiervan gebruik maakt, de zogenaamde zwermintelligentie.

Audi A6 C8Audi A6 C8

In de loop van 2018 wordt de A6 voorzien van een aantal rijhulpsystemen: Park en Garage Pilot, te bedienen met de myAudi app om in- en uitrijden volledig autonoom te laten gebeuren; City Assist met onder meer een kruispuntassistent en de rijhulppack Tour met adaptieve cruisecontrol en beperkte stuurfunctie en een efficiëntie-assistent om zuiniger rijden te bevorderen.

Alle motoren in de nieuwe A6 krijgen mild-hybridtechnologie: een startmotor-generator met riem die gekoppeld wordt aan een lithium-ionbatterij. Kinetische energie wordt op deze manier gerecupereerd en herstarten van de motor is vooruitziend. Dit moet zorgen voor een verlaging van het brandstofverbruik tot 0,7 liter per 100 km. Initieel is de A6 te koop met een 3.0 TFSI met 6 cylinders in V, goed voor 340 pk en 500 Nm of een 3.0 TDI die het met 286 pk moet stellen maar daar wel een koppel van 620 Nm tegenover plaatst. Ook het onderstel werd aangepakt en moet garant staan voor een sportiever en scherper rijgevoel, waar de vierwielsturing in belangrijke mate aan zal bijdragen.

Audi A6 2018

Audi A6 C8 Audi A6 C8

Aan de buitenzijde sluit de A6 aan bij de designtaal van de nieuwe A8 en A7 SportBack met strakke lijnen en scherpe hoeken. Het Singleframe-radiatorrooster is breder en lager geplaatst en heeft opvallende koplampen. De wielkasten zijn duidelijk afgelijnd en moeten verwijzen naar het Quattro-verleden van Audi. De optionele HD Matrix ledkoplampen bestaan uit vijf horizontale lijnen voor de dagrijverlichting met bovenop de dimlichtmodules die werken als pupillen. De achterlichten kunnen tot één horizontale lijn met negen verticale segmenten worden samengebracht, waarbij het remlicht die segmenten opvult. Coming en Leaving Home-functie zijn standaard, voor het interieur is er keuze uit Ambient en Contour Ambient Lightning.

Audi A6 2018

Dat interieur ziet er strak en rank uit, bij Audi Black Panel-design genaamd. De middenconsole is gericht naar de bestuurder en afgewerkt met aluminium. Dit alles zorgt voor een luchtig ruimtegevoel. De nieuwe Audi A6 kan vanaf midden maart besteld worden, verwacht de eerste modellen tegen het begin van de zomer in de showrooms. Basisprijs van de Audi A6 Berline 50 TDI bedraagt 61.900 euro. Een A6 Avant zou eind dit jaar zijn opwachting maken. Volgend jaar zullen we dan weer een nieuwe S6 zien met kort daarop een nieuwe RS6. Die laatste zal voor het eerst beschikbaar zijn met twee motorisaties, waarvan een hybride met gelijkaardige technologie als de Porsche Panamera Turbo S E-hybrid.