Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als AMG de opdracht krijgt om een auto te ontwikkelen, dan leveren ze doorgaans geen half werk. Kijk daarvoor maar naar de SLS en de AMG GT. Of het hen ook lukt met de splinternieuwe GT 4-Door Coupé?

Dat er voor de eerste vierdeurs uit Affalterbach geopteerd werd voor het platform van de E-Klasse, en dus niet dat van de AMG-GT, is opvallend. Het bleek evenwel noodzakelijk om alle versies met 4-Matic vierwielaandrijving te kunnen uitrusten. Toch is er een duidelijk verwantschap met de AMG-GT: zo komt de lange motorkap met twee powerdomes ook terug in de 4-Door, net zoals de aflopende daklijn.

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-Door

Drie motoriseringen

AMG biedt de 4-Door Coupé aan met gekende twin turbo 4.0-liter V8. In GT 63-trim levert de motor 585 pk en 800 Nm. De GT 63 S doet nog beter, met 639 pk en 900 Nm. Optrekken naar 100 km/u doet het tweetal in respectievelijk 3,4 en 3,2 seconden, de topsnelheid ligt op 310 km/u en 315 voor de S.

De GT 53 is dan weer uitgerust met een zes-in-lijn. De 3.0-liter met 435 pk wordt bovendien elektrisch ondersteund met een zogenaamde EQ-boost die garant staat voor nog eens 25 pk en 250 Nm extra. Daarmee haspelt de GT 53 de sprint naar honderd af in 4,5 s, om af te ronden op 285 km/u. Een 9-traps AMG Speedshift automaat en AMG Performance 4MATIC+ zijn op alle versies standaard, met een elektronisch gestuurd mechanisch sperdifferentieel achteraan als optie.

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-DoorTwee ophangingstypes

Het onderstel,  dat op de zescilinder uit stalen veren met verstelbare dempers bestaat, krijgt op de V8 het het meerkamer-luchtveringssysteem AMG Ride Control, inclusief actieve achterasbesturing. Stalen composietremmen met vaste klauwen en zes zuigers vooraan en zwevende klauwen met één zuiger achteraan moeten het pk-monster veilig tot stilstand brengen. Optioneel zijn er ook keramische remmen beschikbaar.

Tot slot heeft de rijprogrammamanager AMG Dynamics zes standen: Comfort, Sport, Sport+, Race, Individual en Slippery, inclusief een driftmodus die net zoals in de E63 S de vooras buiten spel zet en al het vermogen naar de achtersloffen stuurt.

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-Door

Personalisatie troef

De AMG GT 4-Door is op zowat alle mogelijk punten personaliseerbaar, wat zich onder meer in de keuze van stoelen vertaalt: vooraan eerder comfortabel, een sportstoel of toch liever de meer extreme Performance uitvoering; achteraan een asymmetrisch neerklapbare bank of twee afzonderlijke stoelen. In die laatste uitvoering wordt een touchscreen geïntegreerd tussen de twee zetels, waarmee de passagiers zaken als sfeerverlichting, klimaatregeling en stoelverwarming kunnen regelen.

Alle Connectivity en Intelligent Drive-functies van de S-Klasse AMG worden overgenomen op de GT, waardoor bijvoorbeeld semi-autonoom rijden met Drive Pilot mogelijk wordt. Met Command Online kan ook de smartphone gebruikt worden om te zien waar de auto geparkeerd staat, het brandstofniveau te controleren of de portieren te vergrendelen.

Een extra functie bij Command Online is AMG Track Pace dat data registreert over langs- en dwarsversnelling, gas- en rempedaal en stuurhoek en zelfs de drifthoek, uiteraard voor gebruik op circuit. Met verschillende kleuren en akoestische feedback kan de bestuurder zien of de laatste ronde sneller was dan de vorige, zonder de ogen van de baan te halen.

Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4-Door

Hamvraag

Toch is de vraag eerst en vooral in hoeverre deze GT 4-Door Coupé zich kan onderscheiden van d rest van het gamma. De gelijkenissen met de CLS, die vanwege de 4-Door geen 63 AMG versie krijgt, zijn immers legio. Mercedes en AMG mikken dan wel resoluut op de Porsche Panamera, toch zullen ze nog de nodige moeite hebben het grote publiek te overtuigen dat dit een echt AMG-product is, beter dan de standaard AMG-behandeling van een reguliere Mercedes-variant.