Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Omdat groen tegenwoordig zowat een basisvereiste is, besloten we om voor deze keer mee te gaan met de massa. Waar beter aankloppen dan bij Volvo? Een weekje in de XC60 T8 Twin Engine eAWD Geartronic – een hele mond vol – moest volstaan om onze groene inborst naar boven te halen.

Benader je de nieuwe XC60, dan is het om te beginnen goed kijken om je ervan te vergewissen dat het zijn grotere broer niet is. Meer dan eens werd ondertekende aangesproken met ‘ah, is dat de XC90’? Het lijnenspel werd net iets te ijverig overgenomen van de grote broer voor deze nieuwe generatie. Zet je dat even uit je hoofd, dan moet het gezegd dat de XC60 MY 2019 een best wel knappe verschijning is. Of toch als het R-design pakket gemonteerd is. En zeker als daarbij nog eens knappe 21-duims velgen aangevinkt werden in de optielijst. Het oog wil ook wat, toch?

Volvo XC60 T8

Trekt die lijn zich ook door in het interieur?

Da’s een gemakkelijke. Ja. Ook hier kan je niet naast de gelijkenis met de XC90 kijken, al is dat niet storend. Het grote, verticaal gemonteerde en door de ventilatiesleuven geflankeerde aanraakscherm gaat onmiddellijk met de aandacht lopen. Vervolgens valt je blik op de digitale tellerpartij, de in het midden op het dashboard geplaatste Bowers&Wilkins speaker en de buttplug euh versnellingspook van Zweeds kristal op de middentunnel.  Het dashboard is volledig in leder overtrekken en met knappe stiksels afgewerkt. Verder kan je niet naast de verwijzingen over de roots van de bolide kijken. Zo vind je onder andere aan de voorstoelen een Zweedse vlag, en staat het jaartal 1959 in het metalen uiteinde van de gordels. Het jaar waarin Volvo met de veiligheidsgordels kwam aandraven, weet je nog?

Volvo XC60 T8

Allemaal goed, maar dit was toch een hybride hé?

Dat klopt volledig. De Zweden hebben de motorcombinatie die ze in 2015 lanceerden in de XC90 en die ondertussen ook al terug te vinden is in de S90/V90 ook in de XC60 gelepeld. De Twin Engine bestaat uit een 320 pk sterke viercilinder die dat vermogen uit zijn 2.0 liter grote longinhoud puurt dankzij een turbo en compressor. Bij de achteras zit er nog een elektromotor, die goed is voor 87 paarden. Daarmee beschikt het geheel over een indrukwekkende 407 pk en 640 Nm. Draai je het fraaie start-stop knopje op de middenconsole naar rechts, dan is de bolide vertrekkensklaar. Puur elektrisch glij je vervolgens in alle stilte uit de startblokken.

Volvo XC60 T8

Hoe rijdt deze Twin Engine?

De voorste wielen worden aangedreven door de benzinekrachtbron, de achterste door de elektromotor. Zolang de elektromotor van de nodige energie voorzien wordt, ben je beurtelings met een achterwielaandrijver, dan wel met een vierwielaangedreven wagen aan het rijden. Puur elektrisch volstaat het vermogen net om de twee ton (!) te laten meegaan met het overige verkeer. Via de rijmodus ‘Pure’ zal de Volvo zoveel als mogelijk elektrisch rijden. Al haal je daarbij nooit de beloofde 40 km rijbereik. Na een kleine 30 km moet de viercilinder noodgedwongen aan het werk. Werken beide motoren samen, dan zijn de prestaties erg indrukwekkend. Het obligate sprintje gebeurt in slechts 5,3 seconden en de top ligt bij 230 km/u.

Volvo XC60 T8

Kan je ook spreken over een dynamisch weggedrag?

Jammer genoeg niet. Selecteer de Sport stand, en de al stugge vering wordt nog wat harder in een poging de rolneiging onder controle te houden. Dat lukt best, maar het comfort is dan wel zoek. En zodra er bochten in zicht komen kan het zware gewicht niet meer weggemoffeld worden. Ga je wat sportiever aan de slag, dan moeten de remmen ook alle zeilen bijzetten om de vaart eruit te halen. Ga je rustiger op pad, dan vallen de eerder harde stoelen op, net als de 21 inch velgen. Ze zijn mooi om naar te kijken, maar je kan deze optie van ruim 2.000 euro beter links laten liggen wil je het comfort niet op de proef stellen.

Volvo XC60 T8

Hoe zit het qua uitrusting?

Als je het wil, kan je de XC60 T8 volstouwen met opties. Zo beschikte ons testexemplaar over onder meer luchtvering (2.050 euro), die ervoor zorgt dat de bodemvrijheid toeneemt als je de stand ‘offroad’ selecteert. Daarnaast was er het Sensus Navigation Pack (1.110 euro), het Bowers & Wilkins Audio Pack (3.300 eur), het IntelliSafe Pro Pack (1.650 euro) met dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise controle en pilot assist en de 360° park assist camera (580 euro). Ondanks alle opties dien je wel nog zelf als bestuurder na te denken over het energieverbruik. Je kan niet – zoals wel bij steeds meer concurrenten – op de wagen zelf vertrouwen om op basis van de navigatie zo slim mogelijk met de energievoorraad om te springen. Wat kan je wel? Zelf manueel instellen dat je de energie in de accu’s wil bewaren voor later, of ze tijdens het rijden laten bijladen – ten koste van het verbruik.

Volvo XC60 T8

Conclusie?

Standaard kost een Volvo XC60 T8 Twin Engine eAWD Geartronic R-Design 71.200 euro. Dat is bijna 11.000 flappen meer dan een T6-motorisatie (met dezelfde 320 pk sterke viercilinder benzine). Gezien de sinds eind vorig jaar strengere politiek voor hybride wagens, zal je dat verschil zelf moeten uitsparen aan de pomp wil je je investering terugverdienen. In theorie kan je met de Twin Engine een gemiddeld verbruik van 2,1 liter per 100 km behalen. Al lag dat verbruik na onze testweek – inclusief regelmatig stekkeren – op net geen 10 liter volgens de boordcomputer. De vele woon-werk autostradekilometers van ondertekende hebben daar zeker iets mee te maken. Doe je eerder korte ritten, heb je een zachte rechtervoet en hang je de SUV telkens plichtbewust aan de stekker, dan kom je toe met een drietal liter peut per 100 km. Aan jou de keuze, maar wij zouden toch opteren voor de T6. Je kan met de uitgespaarde centen heel wat keren de tank volgooien.

Volvo XC60 T8

Volvo XC60 T8 Twin Engine eAWD Geartronic

Plus Min
+ Vlot als het moet
– Maar met overgewicht

Weggecijferd

Motor Viercilinder turbo-compressor met elektromotor
Aandrijving Vierwielaandrijving
Vermogen 407 pk
Koppel 680 Nm
Overbrenging Automatische 8-bak
Gewicht 2.064 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 5.3 s
Topsnelheid 230 km/h
Opgegeven verbruik 2.1 l/100km
Prijs 71.200 euro

Verdict

7 op 10