Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voorjaar. Het moment waarop de renners zich in de eerste klassiekers met elkaar meten. Wij gaan alvast op pad met de BMW M140i in de uitlopers van de Vlaamse Ardennen. Zien of deze kleine met grote longinhoud schijn van kans heeft om zich in de finale te kunnen meten met de groten.

Onze M140i is uitgedost in het niet alledaagse Melbourne Rot. Best een geslaagde kleur, en alvast heel wat boeiender dan de zoveelste grijze of zwarte variant. Combineer de rode lak echter met de zwarte nieren en raamomlijstingen van de Shadow Edition, samen met zwarte velgen, blauwe remklauwen en grijze spiegelkappen en het wordt wat van het goede teveel. Los daarvan blijft de krachtigste Einser relatief anoniem. Meet een 116i immers het M-sportpakket aan en het is enkel nog de dubbele uitlaat die nog voor een optisch verschil zorgt.

BMW M140iBMW M140i

BMW M140i

BMW M140iBMW M140i

Trek de grote frameloze deuren van de Sporthatch open en je wordt ontvangen door met alcantara overtrokken sportstoelen. Het netkousmotief, dat zowel op de stoelen als de zijdeuren terug te vinden is, moet wel je ding zijn, anders selecteer je beter het lederen interieur. Daarnaast is het matte Estoril Blau accent op het dashboard wat vreemd gezien de rode lak aan de buitenkant. Was het zo moeilijk om dit stukje interieur te doen aansluiten op de gekozen buitenkleur?

Romige zescilinder

Freude am Fahren is BMW’s belofte voor haar volledige gamma. Eentje die we in het geval van deze 1-reeks met hot-hatch aspiraties nog kritischer bekijken. Net als zijn voorganger, de M135i, beschikt ook de M140i nog steeds over een zes-in-lijn. Samen met de achterwielaandrijving vormt de Einser zo een uitzondering op wat voor de rest gangbaar is onder hot-hatches.

BMW M140i

BMW M140iBMW M140i

De Audi RS3 is de enige andere in dit gezelschap die beroep doet op meer dan vier cilinders. Met een duw op de start/stop knop komen de zes cilinders rauw grollend tot leven, om na een tiental seconden met een zakkend toerental zacht zoemend te blijven draaien.

BMW M140i

Selecteer het kleinste verzet via de aangenaam in de hand liggende en trefzeker schakelende bak, laat de koppeling zachtjes komen en soepel vat je de tocht aan. Daarbij is de eerste indruk eerder die van een solide hatch dan een hete hatch. Eenmaal alle vloeistoffen opgewarmd zijn kan het pedaal dieper richting fluwelen vloermat. Zodra de naald van de analoge toerenteller voorbij de 3 passeert komt de duivel uit het doosje. Letterlijk. Zowel in eerste, tweede als derde verzet zoeken de brede achtersloffen naar grip als alle 340 paarden en 500 koppelmomenten losgelaten worden.

Symfonische ondersteuning

Het 3.0-liter grote, rechtstreeks ingespoten blok met twinscrollturbo, dubbele Vanos-nokkenasstring en variabele Valvetronic-kleppentiming beschikt over 20 paarden extra tegenover zijn voorganger. Het maximale koppel is breed uitgesmeerd tussen 1.520 en 4.500 tpm. Het vermogen piekt dan weer bij 5.500 omwentelingen. Je zou vermoeden dat het niet loont om door te gaan tot bijna 7.000 tpm, maar in de praktijk blijft het blok stevig sleuren tot aan de begrenzer.

BMW M140i

Daarbij krijg je een symfonische ondersteuning die in toonhoogte stijgt naarmate de rode zone dichterbij komt. Ook in deze door M bepotelde bolide is er een sound composer aanwezig om de motortonen nadrukkelijker in het interieur te brengen, al komt het gelukkig niet te gemaakt over. Een duidelijke evolutie met de eerdere systemen.

Pretpakket

In vergelijking met messcherpe kanonnen als een Volkswagen Golf GTI Clubsport (S) of Honda Civic Type R moet de 1-TPK-921 de duimen leggen. De elektrisch verstelbare sportstoelen laten zich niet dicht genoeg richting bodemplaat manoeuvreren waardoor de zithouding niet perfect is.

BMW M140i

Daarnaast is het stuur niet direct genoeg en geeft het vooral erg weinig feedback over wat de voorste sloffen aan het doen zijn. Ook is het jammer dat het automatisch geregelde tussengas altijd actief is, tenzij je de elektronische waakhonden volledig de mond snoert. Onbegrijpelijk. Dat je ze dan weer integraal kunt uitschakelen is natuurlijk wel een plusplunt van formaat. Want dan wordt de M140i uiteraard een echte speelkameraad.

BMW M140i

BMW M140iBMW M140i

De extra animo die de dubbele eindpijpen zich laten ontvallen zorgt voor nog dat tikkeltje extra. Want hoe je het ook draait of keert, geen viercilinder kan hier qua soundtrack tegenop, ook al is de klank niet 100% organisch. Opvallend genoeg hebben de 245 mm brede Bridgestone Potenza’s weinig moeite met de temperaturen rond het vriespunt en bieden ze meer grip dan verwacht op het koude en droge asfalt. Het laten uitbreken van de achterkant gebeurt daardoor enkel op verzoek. Goed voor het vertrouwen. Een belangrijke voorwaarde is wel dat het wegdek droog is, want anders neemt het koppel de overhand.

Aanschaffen dan maar?

42.350 euro vraagt de dealer voor de BMW M140i Sporthatch. Voor dat geld krijg je heel wat plezier, al dien je – naar goede traditie – nog even in je buidel te tasten om de uitrusting compleet te krijgen. Ook bij de lokale brandstofboer mag je geregeld in de buidel tasten. Niet dat het verbruik écht hoog oploopt – 14 liter bij stevig gassen is gezien het debiet van de cilinders best aanvaardbaar. Maar met een tankinhoud van 50 liter en een verbruik dat over 1.400 testkilometers heen afklokte op net boven 10 liter per 100 km, sta je regelmatig aan de pomp. Of de BMW M140i de chef van het peloton is? Laten we hem eerder het buitentje noemen. Maar dan wel een buitenbeentje waar je DRIVR-genen door gekieteld worden.

MOTOR: 6 in-lijn turbo, CILINDERINHOUD: 2.998 cc, MAX. VERMOGEN: 340 pk bij 5.500 tpm, MAX. KOPPEL: 500 Nm tussen 1.520 en 4.500 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,32/1,76/1,43 m, GEWICHT: 1.445 kg, VERSNELLINGEN: 6, manueel, AANDRIJVING: achterwielen: TESTVERBUIK: 10.2l/100 km, BANDEN: 225/40 R18 – 245/35 R18 – Bridgestone Potenza, TOPSNELHEID: 250 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 4,8 s, PRIJS: 42.350 euro, SCORE: 4/5

BMW M140i