Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Scuderia Cameron Glickenhaus (SCG) is volop bezig met de ontwikkeling van een nieuw speeltje. Eentje waarbij de DRIVR centraal in de wagen komt te zitten, geflankeerd door twee passagiers.

Een indeling die doet denken aan de McLaren F1 of Ferrari 356P Berlinetta Speciale. In tegenstelling tot wat de Amerikanen eerder lieten weten zal SCG004 geen geblazen, 5,0-liter V8 onder de motorkap hebben, maar wel het VR38DETT V6 turboblok uit de huidige Nissan GT-R. Net zoals de SCG003 komt de SCG004 er in zowel een straatlegale (S) als in circuitvariant (C). Daarnaast komt er ook een ‘hybride’ versie (CS). Geen versie met extra batterijen en een elektromotor, maar wel eentje die met beperkte aanpassingen kan worden omgetoverd van straatlegale bolide tot pure racer.

SCG 004

Met het circuitspeeltje willen ze niet enkel meedoen met de FIA GT3-klasse, maar ook met de GTE, GT Le Mans en GT4-klasse. Bovendien hopen de Amerikanen om in 2019 met twee wagens te kunnen deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring. James Glickenhaus wil een van de twee wagens zelf van het hotel naar het circuit rijden.

SCG 004

SCG 004SCG 004

Zoals we al aanhaalden is uiteindelijk de keuze gevallen op het 3,8-liter V6 blok uit de Nissan GT-R. Waarom dit twin-turboblok? Omdat het lichter is dan een gangmaker met acht cilinders. En omdat het Japans stukje mechaniek zijn degelijkheid al bewezen heeft. Na de nodige aanpassingen zal het goed zijn voor een vermogen van minstens 700 pk. Standaard beschik je over een handgeschakelde zesbak met open schakelpatroon om al dat geweld richting achterste wielen te sturen. Al zal een sequentiële automaat met enkele koppeling en stuurpeddels ook beschikbaar zijn.

24 uur van Le Mans
Dankzij het carbonchassis en dito koetskwerkpanelen blijft het gewicht steken op 1.179 kilogram. De prijs? Vanaf 400.000 dollar. Daarmee komt hij in het vaarwater van de Ford GT en Lamborghini Aventador. Al is hij wel een stuk exclusiever zijn. Het goede nieuws? Normaal zal je de straatlegale variant nog dit jaar kunnen aanschaffen.

SCG 004

Ondertussen verhuisde SCG zijn productie van Italië naar Amerika. Daar kreeg het een goedkeuring als Low Volume Manufacturer. Daarmee mag het jaarlijks tot 325 wagens bouwen. Ze hopen om over twee jaar jaarlijks 250 stuks te produceren van de SCG004S. Zo vormt deze niet alleen een belangrijke instroom van financiële middelen, het is ook de vereiste om te mogen deelnemen aan de 24 uur van Le Mans. En dat is nog steeds de natte droom van Mister Glickenhaus.