Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘Een nieuwe kijk op een icoon’, aldus Mini, dat met een elektrische versie van de klassieke Mini alvast het publiek wil warmen voor het nabije EV-verhaal.

Mini neemt een klassieker mee naar het autosalon van New York. Weinig indrukwekkend, ware het niet van de gele Mini-logo’s die wijzen op een elektrische aandrijving. De pretmobiel van midden vorige eeuw behoudt zijn oude koets maar krijgt dus een moderne, milieuvriendelijke aandrijflijn.

Mini Electric Classic

Helaas voor de fans van de oer-Mini, komt het model niet terug. De auto op de stand in New York is authentiek en volledig gerestaureerd, maar over de elektrische aandrijving willen de Britten niet veel prijsgeven. Behalve dan dat ‘het kartgevoel nog een niveau hoger staat door het onmiddellijk beschikbaar vermogen van de elektromotor’. Het blijft dus een gratuit warmmakertje voor het elektrisch Mini-geweld dat er zit aan te komen.

Mini Electric Classic

Mini Electric ClassicMini Electric Classic

Momenteel heeft het merk al een plug-in hybride in de catalogi in de vorm van de Mini Countryman Cooper SE All4 is. Maar volgend jaar komt het merk met een eerste, volledig elektrische Mini op de markt. Het wordt een driedeurs op basis van de Electric Concept die vorig jaar getoond werd op het Salon van Frankfurt. Ook toen zwegen de ingenieurs in alle talen over de specificaties van de aandrijflijn.

Mini Electric Classic

Classic Mini ElectricMini Electric Classic

In het verleden heeft Mini wel al geëxperimenteerd met elektrische variant. In 2008 werden er 600 Mini E’s gebouwd voor een proefproject in de Verenigde Staten. De auto had een 204 pk sterke elektromotor aan boord en spurtte in 8,5 seconden naar de 100 km/h. De achterbank werd toen ingeruild voor een batterijpakket, goed voor een theoretische actieradius van 240 km.

Mini Electric Classic

De legende wil dat veel eigenaars hun Elektrische Mini achteraf wilden houden. Maar dat was uiteraard niet aan de orde. Het waren tenslotte dure prototypes. Prototypes die bovendien mee aan de wieg stonden van de BMW i3.