Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De tweede generatie van de 991 GT3 RS heeft voor het eerst een Rose joint-ophanging. Maar wat is dat nu precies?

Bij het doornemen van de persinfo van de nieuwe GT3 RS stond er dit: “Dankzij technologie die rechtstreeks uit de racerij komt, zorgt het onderstel voor ongekende rijdynamiek. Alle draagarmen maken gebruik van kogelgewrichten in plaats van conventionele elastokinematische lagers. Dit zorgt voor een nog preciezer rijgedrag”. Genoeg redenen om het verschil uit te zoeken tussen beide types en hun voor- en nadelen te achterhalen.

911 991 Achterophanging

Kogelgewricht vs rubber

Traditioneel zitten er in straatauto’s elastokinematische lagers, oftewel rubbers, aan één of beide uiteinden van de draagarm. Aan het andere uiteinde zit al dan niet een kogelgewricht. Op bovenstaande figuur van de achterophanging van een gewone Porsche 911, zijn die te vinden aan de uiteinden van de draagarmen. Bij een kogelgewricht is het binnenste en buitenste deel bolvormig en gemaakt van metaal. Dit type verbinding laat geen verschuivingen toe, enkel rotaties. Een elastokinematische lager bestaat uit twee metalen ringen met daartussen rubber dat de trillingen van het wiel dempt. De elastische eigenschap van rubber zorgt voor speling, wat leidt tot verlies aan nauwkeurigheid in het stuur en de wielgeometrie.

Porsche 991 GT3 RS

Speciaal type kogelgewricht

Om de nauwkeurigheid in de ophanging van de GT3 RS 991.2 te verhogen, koos Porsche voor de uit de racerij geleende Rose joint of Heim joint. Het ontstaan van beide namen dateert uit het begin van de Tweede Wereldoorlog. Toen de Britten een Duits vliegtuig neerhaalden, werd het volledig ontmanteld en ontdekten ze daarbij een speciaal type kogelgewricht. Het was uitgevonden door Nazi-Duitsland en in tijden van oorlog wordt nu eenmaal geen waarde gehecht aan het octrooi van de vijand.

Het kogelgewricht was erg interessant voor de vliegtuigbouw van de geallieerden omdat het een heel nauwkeurige rotatie toeliet in drie dimensies. Er werden dan ook snel twee patenten uitgedeeld aan H.G. Heim Company voor de Amerikaanse markt en aan Rose Bearings voor de Britse markt. En zo ontstond een interessant product met slechts twee verkopers. En ondanks het feit dat er tegenwoordig veel meer fabrikanten zijn, wordt er nog steeds naar de originele merknaam verwezen.

Rose Joint

Geen probleem met verkeerde uitlijning

De Rose joint bestaat volledig uit metalen onderdelen. De holle balvormige kogel heeft een hoogwaardige afwerking en draait in een balvormige schaal. Er komt geen rubber bij te kijken waardoor de verbinding geen speling heeft. Bovendien is er geen elastokinematisch gedrag waardoor elke uitslag in elke richting gepaard gaat met dezelfde wrijvingskrachten. De Rose joint verdraagt een hogere belasting dan de conventionele draagarm en heeft geen problemen met een verkeerde uitlijning. De hoogwaardige afwerking vergt wel een hogere prijs. Door het gebrek aan demping geeft de Rose joint alle trillingen van de wielen door aan het chassis, wat soms zorgt voor een onaangenaam geluid in het interieur.

Porsche 991 GT3 RS

Gevoelig voor vuil

Nog een nadeel van de Rose joint is de gevoeligheid voor vuil. Doordat er geen rubber kleeft tegen de binnen of buitenkant, kan er vuil tussen beide oppervlakken terecht komen. Dit vergroot de slijtage van de verbinding en zorgt voor een kortere levensduur. Daarom worden Rose joints vaak gebruikt in auto’s voor het circuit. Ze bieden die extra fractie precisie en er is weinig bekommernis om de levensduur of het comfortgehalte aan boord. In het geval van de GT3 RS maakt de keuze voor Rose joints duidelijk dat het een auto is voor het circuit met occasionele ritjes op de openbare weg. Wil je het omgekeerde, dan is er uiteraard de gewone GT3.