Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Seat pakt uit met de Arona die met z’n Spaanse charmes ten strijde mag trekken in het segment van de compacte crossovers. Hoe de kleine broer van de Ateca het er vanaf brengt?

De Arona is een kleine SUV die de leegte onder de Ateca moet zien te vullen. Het hoeft niet te verwonderen dat deze kleine crossover het licht ziet, want de grote broer zorgde al voor broodnodige verkopen voor de Spanjaarden. De Arona is net als de nieuwe Ibiza gestoeld op het MQB A0-platform. Toch is de crossover net iets groter dan de Ibiza, met een totale lengte van 4,14 meter. Als we binnen de Volkswagen-groep kijken, is deze nieuwe Ibiza de kleinste SUV, naast de Polo-crossover die er later dit jaar komt.

Seat Arona FR

Seat Arona FRSeat Arona FR

Hoe smoelt de nieuwe?

De Arona trekt de lijn door die Seat recent is ingeslagen. Denk daarbij eerder aan Duitse soberheid dan Spaanse auto emoción. De bredere C-stijl met (optionele) contrastkleur en gegraveerde ‘X’ zorgt wel voor wat frivoliteit. De sportieve aankleding 18 inch lichtmetaal en een dubbele uitlaat die bij het afwerkingsniveau FR hoort, geeft de kleine nog wat extra présence. In een sprekende kleursetting zoals op ons testexemplaar (Desire rood koetswerk met Midnight zwart dak) kan-ie er best mee door.

Seat Arona FR

Trekt die lijn zich ook binnenin door?

Het dashboard werd integraal overgenomen uit de Ibiza. Je wordt er niet echt warm van, al mag je niet klagen over de kwaliteit. Het leder op het dashboard kreeg rode stiksels mee, wat samen met het rode biesjes op de gordels bijdraagt aan een sportieve indruk. Centraal in het dashboard bevindt zich het (optionele) 8 inch grote infotainmentsysteem. Dat omvat features als MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto. Daarnaast kan je je smartphone ook opladen via inductie. Dankzij het hogere koetswerk is er voldoende hoofdruimte, ook op de achterste plaatsen. En dankzij de toegenomen lengte beschik je over een voor dit segment ruime koffer met een laadvermogen van 400 liter.

Seat Arona FR

Seat Arona FRSeat Arona FR

Hoe staat de Arona zijn mannetje op de baan?

Geef een druk op de als een hartslag opflikkerende startknop in de middentunnel en de 1,5 liter grote turbobenzine komt in alle stilte tot leven. De 150 aanwezige paarden en 250 koppelmomenten hebben geen probleem met de  1.150 kilogram die de Arona op de weegschaal zet. Wel dien je in combinatie met deze motorisatie steeds zelf de pook te bedienen. Al is dat geen straf, want de bak schakelt trefzeker.

De verhoudingen zijn echter wat aan de lange kant. Dat is goed voor het verbuik, net zoals de cilinderuitschakeling wanneer er weinig vermogen gevraagd wordt daar ook een steentje aan bijdraagt. Anderzijds is die lange spreiding van de bak nefast voor een wat dynamisch weggedrag. Al staat dat meteen ook voor de rest van de rijbeleving van deze Seat.

Verwacht geen bolide die je DRIVR-hart sneller doet slaan. Zelfs niet met de sportmodus geactiveerd. Wat dit dan wel is? De Arona is een degelijk sturende crossover die zijn stabiliteit niet verliest. Daarbij is de rolneiging eerder beperkt, en worden de meeste oneffenheden vakkundig gefilterd. Al is het jammer dat de ophanging droog reageert op – vooral – verkeersremmers.

Seat Arona FR

En verder?

Qua veiligheid is de kleine Spanjaard voorzien van de nodige snufjes. Denk aan een adaptieve snelheidsregelaar, vermoeidheidswaarschuwing en aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp. Indien gewenst kan je daar onder meer waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto, parkeerhulp en dodehoekwaarschuwing aan toevoegen.

Tijdens onze testweek kwamen toch ook enkele minpunten aan het licht. Zo laat de kwaliteit van het handsfree bellen te wensen over, wat het voor personen aan de andere kant van de lijn moeilijk maakt om je goed te begrijpen. Dat de wind- en rolgeluiden niet al te best gedempt worden zal daar hoogstwaarschijnlijk ook voor iets tussen zitten.

Seat Arona FR

Seat Arona FRSeat Arona FR

Conclusie?

Dit Spaanse product – want in Martorell in elkaar gevezen – vormt een degelijke basis voor wie op zoek is naar een compacte gezinswagen die wat hoger op de poten staat. Daarbij is de grootste troef zijn degelijkheid, dankzij de verwantschap met Volkswagen. Met een prijs die start bij net geen 24.000 euro voor deze krachtigste versie zit ‘ie ook op dat vlak goed. Zoek je echter een compacte bolide die ook je DRIVR-genen kietelt, dan laat je deze FR beter aan jou voorbij gaan.

SEAT Arona 1.5 TSI FR
MOTOR: viercilinder turbobenzine, CILINDERINHOUD: 1.498 cc, MAX. VERMOGEN: 150 pk bij 6.000 tpm, MAX. KOPPEL: 250 Nm tussen 1.500 – 3.500 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,14/1,78/1,54 m, LEEGGEWICHT: 1.147 kg, VERSNELLINGEN: 6, handgeschakeld, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 5,1 l/100 km, BANDEN: 215/45 ZR18 – 215/45 ZR18 – Pirelli P7 Cinturato, TOPSNELHEID: 205 km/u, 0-100 KM/H: 8,0 s, VANAFPRIJS: 23.890 euro, SCORE: 3,5/5