Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
fhiWRTDZ7-E

De ’24h du Mans’ blijft tot vandaag een mythisch spektakel, met raceauto’s die tot de verbeelding spreken. Eén van die iconische wagens is ontstaan uit een ruzie tussen Henry Ford II en Enzo Ferrari: de Ford GT40. Ford wilde Ferrari kopen maar Enzo sloeg het aanbod op het laatste moment af, waarop Henry besloot Ferrari te bekampen op eigen terrein: het circuit. De eerste jaren verliepen stroef maar in 1966 was het eindelijk zover: Ford versloeg niet alleen zijn rivaal, ze domineerden de wedstrijd én het winnaarspodium – en dat voor enkele jaren!

Die overwinning ging echter gepaard met de nodige controverse: hoewel de GT40 van Ken Miles en Denny Hulme in een fotofinish als eerste over de eindmeet reed, werd de auto van Bruce McClaren en Chris Amon als overwinnaar uitgeroepen. Die laatsten waren gestart vanop de tweede gridrij, een achttal meter achter Miles/Hulme en legden dus, volgens de Automobile Club de L’Ouest, de langste afstand af in 24 uur.

Dat de GT40 een fenomenale racewagen was, bewees onze landgenoot Jacky Ickx, samen met Jackie Oliver, enkele jaren later opnieuw. Terwijl alle piloten tijdens de start naar hun auto liepen en zo snel mogelijk probeerden te vertrekken, zonder zich behoorlijk in te snoeren, wandelde Ickx op zijn gemak naar de wagen, maakte zijn gordels vast en vertrok zo als allerlaatste. Vierentwintig uur later kwam de wagen als eerste over de streep, slechts enkele wagenlengtes voor de Porsche 908 van Hans Hermann in de meest nipte overwinning op het Circuit de la Sarthe ooit. De crash van John Woolfe in de eerste ronde van de wedstrijd, in een Porsche 917, en de eis voor meer veiligheid van Ickx, zorgden ervoor dat vanaf 1970 de Le Mans-start werd afgeschaft.