Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Iedere autoliefhebber heeft vast en zeker de Jaguar E-type gezien waarmee Harry en Meghan van Windsor Castle naar Frogmore House reden. Alsof de tijdloze schone nog niet genoeg opvalt, verbaasde menig toeschouwer zich aan de plaats van het stuurwiel. De oplettende kijker zag ook dat de typische dubbele uitlaat miste.

De trouwe DRIVR-lezer had kunnen zien dat het om Jaguars E-Type Concept Zero ging. Jaguar Land Rover Classic Works, een afdeling binnen het concern dat instaat voor de restauratie van klassiekers, heeft de E-Type onder handen genomen en voorzien van een elektrische aandrijving. De aandrijving en het batterijpakket is niet ontwikkeld door Jaguars eigen ingenieurs, maar door het Kroatische bedrijf Rimac. Het merk is onder andere bekend van zijn twee eigen modellen, de Concept One en de C_Two. En niet te vergeten de crash van Richard Hammond in The Grand Tour.

Jaguar-E-Type-Zero

Minder bekend is het werk dat Rimac uitvoert in opdracht van andere merken. Zo ontwierpen de Kroaten de aandrijflijn van de Koenigsegg Regera, de batterij van de Aston Martin Valkyrie en werkten ze mee aan de Lykan Hypersport. De andere projecten bevatten logischerwijze geheimhoudingsakkoorden, zoals dat ook het geval is voor de projecten met Jaguar Land Rover.

Niet zwaarder dan het origineel

Ondertussen heeft Jaguar zelf bekendgemaakt dat de concept car is ontstaan uit een samenwerking van Rimac en de Classic Works-afdeling. De Britten hielden zich bezig met de oldtimer uit 1968 en Rimac ontwierp de aandrijflijn en het batterijpakket.

Jaguar E-Type Zero

Daarbij kregen de Kroaten de eis dat de auto in zijn originele staat moest kunnen hersteld worden. En zo geschiedde, de volledige elektrische aandrijflijn kan er weer uitgehaald worden, waarna de 4.2 liter grote zescilinder terug geïnstalleerd kan worden.

Het is onbekend of deze eis heeft bijgedragen aan de keuze voor een E-Type 1.5 serie. Wel geweten is dat deze serie, die tussen de eerste en tweede serie inzat, enkele geleverd is in de Verenigde Staten en Canada. Er is van deze reeks dus nooit een rechtsgestuurde variant gemaakt.

Opvallend is trouwens nog dat de elektrische en 220 kW sterke E-Type Zero 46 kg lichter is dan het origineel met zijn zware, gietijzeren zes-in-lijn en handgeschakelde vijfbak. Jaguar liet bij de introductie nog weten open te staan om oldtimerelektrificatie aan te bieden. Misschien kan de koninklijke aandacht bijdragen aan de interesse.