Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Om de puristen meteen voor te zijn: wat hier als Shooting Brake wordt voorgesteld, is eigenlijk een gestileerde break met 4 zijportieren. Ontwerper Niels van Roij begon met de eerste schetsen nadat hij een analyse maakte van bestaande stationwagens. Zo ligt de hoek van de achterruit precies tussen die van de Panamera Sport Turismo (nog zo’n ‘valse’ shooting brake) en de Mercedes E Break in. Tientallen tekeningen werden gemaakt, met in de meest extreme concepten zelfs een aanpassing van de B-stijl. Zover kwam het echter niet, maar het uiteindelijke resultaat mag er zeker zijn.

Willem-Alexander

Eenmaal beslist over het definitieve ontwerp, ging RemetzCar uit het Nederlandse Lisse aan de slag met een Model S. RemetzCar was hiermee niet toe aan zijn proefstuk toe. Want behalve de Audi A8L limousine van koning Willem-Alexander, bouwden ze al eens een Model S om tot begrafeniswagen!

Vanuit een gedigitaliseerd voorbeeld werden vervolgens alle onderdelen met de hand vervaardigd uit aluminium, met low-tech technieken als een Engels wiel om het metaal zijn definitieve vorm te geven. Bij iedere stap werd alles uitvoerig nagemeten met een laser, want het moest en zou perfect zijn! De grote chromepartijen die de achterste ramen accentueren zijn een mooi voorbeeld van het vakmanschap en de stielkennis van RemetzCar. Noem ze gerust echte koetswerkbouwers.

Deze RemetzCar Model SB – want zo heet de creatie officieel om copyright-problemen te vermijden – is al besproken, maar de firma uit Lisse belooft er nog 19 te maken. Een prijs kunnen we helaas niet meegeven, maar met de honderden uren handwerk die in deze wagen steken, wordt het met zekerheid geen prikje.