Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Afgelopen vrijdag deelde Fiat-Chrysler zijn toekomstplannen met de wereld én daar zaten heel wat leuke nieuwtjes voor Alfa Romeo bij. Zo werd onder andere een nieuwe GTV aangekondigd. De tweedeurscoupé die in 2005 van de markt verdween, en vervangen werd door de Brera, krijgt nu dus een opvolger op basis van de Giulia. En wat voor één?

De GTV QV krijgt meer dan 600pk dankzij een elektrische turbo. Vierwielaandrijving met torque vectoring moet al dat geweld op de weg zien te krijgen. De gewichtsverdeling zou 50/50 bedragen en er is plaats voor vier personen. Het feestje is nog niet gedaan. Alfa belooft ook een opvolger voor de 8C te gaan bouwen met een lichtgewicht chassis van carbon, gecombineerd met een twin-turbo-middenmotor en een elektrisch vooras die samen goed zijn voor meer dan 700 pk. Het zorgt voor spectaculaire prestaties, of wat dacht je van een sprint van 0 naar 100 km/h in minder dan 3 seconden?

alfa romeo gtvAlfa Romeo 8C

Tim Kuniskis, CEO van Alfa Romeo, gaf niet veel details van de andere nieuwkomers. De MiTo verdwijnt zoals verwacht uit het gamma en krijgt geen opvolger. In 2022 zal de Giulietta vernieuwd zijn. Ietwat verwarrend schrijft Alfa er MCA bij, wat zoveel betekent als Mid Cycle Action. Een facelift dus en dat terwijl het model al sinds 2010 op de markt is. Er gaan al langer geruchten de ronde dat de toekomstige Giulietta een ingekorte variant van het Giorgio-platform van de Giulia zou krijgen. Een achterwielaangedreven setup waarvan de Alfa-ingenieurs al eerder hebben toegegeven dat het schoentje wringt bij de winstgevendheid ervan in het C-segment.

Aziatisch succes

Alfa Romeo wist verder nog te melden dat ze de lancering van hun merk in Noord-Amerika en China hebben onderschat. In 2013 was het merk nog afwezig in beide markten. In vier jaar tijd hebben de Italianen hun afhankelijkheid van Europa gestaag weten te verminderen. Sinds 2014 is het merk actief in de V.S. en Canada, terwijl China pas volgde vorig jaar. Toch weet het al 22% van de verkoop uit beide werelddelen te halen. Om het Aziatisch succes nog verder aan te wakkeren, lanceert het merk verlengde versies van de Giulia en de Stelvio. Bijkomende uitbreiding van het gamma gebeurt door middel van twee – hoe kan het ook anders – SUV’s. De Giulietta krijgt gezelschap van een compacte SUV, terwijl de Stelvio nog een grote broer krijgt.

Alfa Romeo Elektrificatie

Naast modellennieuws, was er ook nog technologisch nieuws. FCA zal alle dieselmotoren uit zijn gamma halen tegen 2021. In de plaats ervan investeert het concern 9 miljard Euro in elektrificatie. Voor Alfa Romeo wordt er ingezet op drie technologieën. Er komen hybride en plug-in hybride varianten van de Giulia, Stelvio en de nog te lanceren SUV’s en Giulietta. De plug-in variant zou 50km elektrisch kunnen rijden en in minder dan 4 seconden naar de honderd sprinten.

QV-varianten

Daarnaast wordt er gewerkt aan een motor met elektrische turbo. De Italianen noemen het E-Booster en zeggen dat het tot 25% vermogenswinst moet opleveren. Een puur elektrisch model staat niet in de planning van Alfa Romeo, dat blijft voorbehouden aan Fiat. Voor de autoliefhebber klinkt het allemaal als rozengeur en maneschijn. Helaas is er van Alfa’s toekomstvisie van 2014 niet zoveel waargemaakt. Toen werden er acht nieuwe modellen beloofd waarvan we enkel de Giulia en Stelvio hebben gekregen. Voor de Italianen telt dit weliswaar als 4 modellen, omdat ze de QV-variant als apart model meetellen. De nieuwe Giulietta had er al moeten zijn en ook de grote sedan en opvolger van de 166 had vorig jaar het levenslicht moeten zien. De verkopen liggen ook wat lager dan wat ze zelf hadden verwacht.

In 2014 spraken de Italianen nog van 400.000 verkochte Alfa’s in 2018 terwijl er nu slechts 170.000 geschat worden. Het blijft dus maar de vraag wat de Italianen effectief zullen klaarspelen. We gunnen het hen alvast van harte. Zeker omdat ze in de afgelopen vier jaar ook hard hebben gewerkt aan de terugkeer naar hun sportieve DNA. De Giulia en Stelvio kregen beide een nagelnieuw achterwielaangedreven platform en sportieve QV-varianten die schaamteloos naast de Duitse M’s en AMG’s mogen plaatsnemen.