Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tussen 1991 en 2012 was er van elke generatie Viper een versie met targadak. Die dakloze variant kwam er echter niet voor de vijfde en (voorlopig?) laatste generatie. Al was er een Amerikaans bedrijf dat daar een oplossing voor bedacht had.

Bij de lancering van de laatste generatie Viper waren heel wat fans verbaasd dat er gedurende de vijf jaar productie geen targaversie kwam. Voor een select aantal eigenaars van de 650 pk sterke bolide met 8,4-liter V10 bracht het bedrijfje Prefix soelaas. Hoe de lui uit Michigan te werk gingen?

Dodge Viper Targa

Carbon dak

De verbouwing van de originele coupé tot Prefix Targa gebeurde erg nauwgezet. Verschillende delen van de carrosserie en het interieur werden daarbij tijdelijk weggehaald om beschadiging tijdens de conversie te voorkomen. Het belangrijkste van de werkzaamheden? Dat is het vervangen van het standaarddak door een nieuw onderdeel in carbon. Dit kon aangepast worden naar de wensen van de klant, bv. om de striping die de wagen al had ook op het nieuwe targadak te laten doorlopen. Uiteraard werden de nodige dichtingen en rubbers voorzien zodat ook bij minder goed weer de cabine droog bleef. Het eindresultaat was zo goed dat het leek alsof de Targa zo uit de fabriek was gerold.

Dodge Viper Targa

Dodge Viper TargaDodge Viper Targa

Doordat de Dodge Viper eigenlijk van meet af aan was ontworpen om een dakloze variant te hebben, zijn er bij de conversie door Prefix geen extra verstevigingen van het koetswerk nodig. Een ander voordeel van de constructie was dat het targadakje ook onderweg kon weggenomen worden, want het paneel past mooi in de koffer. Door de goed aansluitende vormen bleven al te strenge turbulenties bovendien uit, wat het aangenaam maakt om met de haren in de wind te rijden.

Dodge Viper Targa

Gebrek aan onderdelen

Tenslotte is er nog de prijs. Prefix vroeg 12.000 à 15.000 dollar voor de conversie. Dat is een stevig bedrag. Al kreeg je er wel een unieke Viper voor in de plaats. Er werden slechts 30 targa’s gebouwd door Prefix. Het is niet dat ze doelbewust gekozen hebben om dat aantal laag te houden. Wat dan wel de oorzaak was? De productie van de nodige rubbers, dichtingen en vergrendelingen werd stopgezet, waardoor een gebrek aan onderdelen ontstond voor de ombouw. En zo zijn er slechts enkele gelukkigen die de laatste generatie Viper als targa in de garage hebben staan.