Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

BMW vult zijn gamma verder aan met de X2. Daarmee is het rijtje der X’en bijna compleet. Laat je echter niet verrassen, deze nieuwe is qua lengte wel de kleinste van de reeks.

Je verwacht het niet vanwege de nomenclatuur, maar de nieuwe X2 moet respectievelijk 8 centimeter en 7 centimeter in de lengte en hoogte toegeven op de X1. Met het blote oog ziet de koets er daardoor wel een stuk meer gedrongen uit. Daarmee leunt deze crossover/SUV/SAC (schrappen wat niet past) dichter aan bij een hatchback dan bij een SUV. Zelf spreekt BMW trouwens over een SAC, ofwel Sports Activity Coupé. Nu ja, het kind moet een naam hebben.

BMW X2

Sports Activity Coupé

Bij het ontwerpen van de X2 ontvingen de designers de opdracht om een jonger publiek aan te spreken. Waar een X1 meer traditionele lijnen heeft, oogt deze X2 voorlopig een stuk frisser. Opvallende elementen daarbij zijn de omgekeerde nieren – smal bovenaan, breed vanonder – en het BMW-logo op de C-stijl. Volgens de Duitsers een verwijzing naar de de befaamde CS van eind jaren ’60.  Nog iets waar je niet naast kunt kijken is de kleine oppervlakte van de zijruiten. Al hebben ze goed hun best gedaan om dat vanaf de buitenkant niet al te veel te laten opvallen door de aandacht te verleggen naar de in een contrasterende kleur uitgevoerde zijschorten. Althans voor wie voor het M Sport-pakket kiest.

BMW X2

BMW X2BMW X2

Alcantara en netkousen

Het interieur van deze BMW doet opnieuw erg vertrouwd aan en is minder vernieuwend dan je misschien wel verwacht nadat je de buitenkant aanschouwd hebt. Op enkele esthetische details na is dit een kopie van de binnenkant van een X1. In de M Sport X uitvoering zoals we hem reden mag je je nestelen in met alcantara overtrokken zetels. Die hebben, net als de panelen in de deuren, een netkous patroon dat niet zou misstaan op de benen van dames van lichte zeden.

Eenmaal achter het stuur valt de zithouding goed te regelen, en kan je zelfs verrassend laag zitten gezien de opbouw van de wagen. Door de hoge gordellijn vink je liefst het panoramisch dak aan bij de opties, wil je (vooral achteraan) geen al te claustrofobisch gevoel krijgen. Ondanks de afgenomen lengte t.o.v. de X1 biedt de achterste zitrij wel voldoende ruimte, de koffer loopt dan weer niet over qua grootte.

BMW X2

Altijd grip voorhanden

Ons testexemplaar was uitgerust met de gekende 1.995 cc grote viercilinder turbodiesel. Ook hier is die goed voor 190 pk en 400 Nm koppel. Kies je voor deze motorisatie, dan krijg je daar steeds vierwielaandrijving en de Aisin achttrapsautomaat bij. De samenwerking tussen het blok en de overbrenging verloopt zoals wel vaker bij de Beiers ook hier vlekkeloos. En dankzij de vierwielaandrijving zit je nooit om grip verlegen. De acceleraties zijn meer dan voldoende om mee te zijn in het verkeer, al had ondertekende er toch meer van verwacht. De boosdoener is het hoge leeggewicht van 1,6 ton. Mede daardoor bevindt het verbruik zich rond de 6 liter diesel per 100 km, al is dat nog steeds acceptabel gezien het vermogen.

BMW X2

BMW X2BMW X2

Lichtvoetig zwaargewicht

Zodra je op pad gaat valt de vrij directe stuurinrichting op. Ondanks de mee te zeulen kilo’s rijdt de X2 erg lichtvoetig. Daarbij bedoelen we vooral de manier waarop ‘ie bochten aan elkaar rijgt. Dankzij de kleine glasoppervlaktes is de carrosserie stijver als bij de X1, waardoor de dempers een tandje zachter mochten en de antirolstang iets toegeeflijker werd. Mee geholpen door het lage zwaartepunt stuurt deze crossover daardoor erg scherp. Als de goesting voor bochten een voorsmaakje is van hoe de toekomstige 1 reeks zal rijden, dan zit het wel snor. Want  die nieuwe kleine zal eveneens op het voorwielaangedreven UKL-platform gebouwd worden. Dankzij de wat soepelere dempers worden oneffenheden zelfs met de optionele 20-duims velgen mooi gefilterd.

BMW X2

Conclusie

Ondanks dat dit in se een voorwielaangedreven wagen is, blijft het credo Freude am Fahren overeind. Dat in combinatie met een fris design maakt van de X2 een geslaagde bolide. Al is er een grote maar. De prijs is namelijk op z’n zachtst gezegd erg stevig. De beginprijs voor een X2 xDrive 2.0d automaat bedraagt 41.700 euro. Dat is een stuk meer dan wat je voor een gelijkaardige Mercedes GLA dient uit te geven, om van de flink goedkopere Audi Q2 nog niet te spreken. En dat kost punten bij de eindscore.

BMW X2

BMW X2 xDrive 2.0 D automaat
MOTOR: 1995 cc viercilinder turbodiesel, MAX. VERMOGEN: 190 pk, MAX. KOPPEL: 400 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,36/1,82/1,53 m, LEEGGEWICHT: 1.600 kg, VERSNELLING: ZF achttrapsautomaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, TOPSNELHEID: 221 km/u, 0-100 KM/H: 7,7 s, OPGEGEVEN VERBRUIK: 4,7 l/100km, CO2 UITSTOOT: 124 g/km, VANAFPRIJS: 41.800 euro, SCORE: 3,5/5