Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De tweede generatie A1 is een kleine designrevolutie in vergelijking met zijn voorganger en komt er enkel als vijfdeurs.

De eerste generatie A1 was een stevig succes en werd van bij zijn lancering bij Audi Brussels geproduceerd. Het personeel moest in het begin zelfs overuren kloppen om de vraag te kunnen bijhouden. De tweede generatie zal echter in de fabriek van SEAT in Martorell gebouwd worden, terwijl Vorst zich opmaakt om de elektrische SUV e-tron te bouwen. Net als zijn broertjes Polo en Ibiza komt de A1 er deze keer uitsluitend als vijfdeurs Sportback. De driedeursversie waarmee de eerste generatie is gelanceerd, komt niet meer terug.

Drie gleuven boven de grille

De vijfdeurs kreeg bijgevolg de ruimte om wat sportiever uit de hoek te komen. Vooraan vinden we zoals gewoonlijk de brede Audi-grille. Nieuw zijn de drie gleuven boven de grille. Ze verwijzen volgens de Duitsers naar de Sport Quattro-rallywagen uit de jaren ’80. In profiel valt op dat de auto een stuk hoekiger is dan zijn voorganger. De spiegels zijn verhuist van de deur naar de A-stijl en het derde raampje heeft plaatsgemaakt voor een brede C-stijl in koetswerkkleur. Het dak is dan weer leverbaar in een contrasterend kleurtje. Voor wie het nog een tandje sportiever mag, is er ook nog een S-line pakket.

Hoewel de auto gegroeid is in de lengte (4.030 mm) en de breedte (1.740 mm), is hij wel lager (1.410 mm). Goochelen we verder met cijfers dan zien we dat het koffervolume met 65 liter is toegenomen tot 335 liter. Met een neergeklapte achterbank worden het 1.090 liter. Ook de passagiers achterin zouden van meer ruimte genieten.

Audi A1 Interior

2018 Audi A1 Sportback2018 Audi A1 Sportback

Het dashboard is naar de bestuurder gericht om opnieuw het sportieve karakter te beklemtonen. En werd zoals de rest van de auto wat hoekige. De A1 wordt standaard uitgerust met Audi’s MMI infotainmentsysteem, een multifunctioneel stuurwiel en digitale tellers. Optioneel groeit het touchscreen naar 10,1 inch en wordt de navigatie tussen de toerenteller en snelheidsmeter weergegeven. De navigatie is standaard uitgebreid met een Google Maps zoekmachine. Uniek in zijn segment is een Bang & Olufsen audiosysteem van 560 W en 11 luidsprekers. Audi pakt verder uit met opties als adaptieve cruise control, parkeerassistent, achteruitrijcamera en het Pre Sense-systeem dat botsingen helpt voorkomen.

Geen diesel

Op motorisch vlak valt op dat er (voorlopig) geen dieselmotor meer is. De instapper is een 1.0 driecilinder met 95 pk (25 TFSI). Diezelfde motor is ook beschikbaar met 116 pk (30 TFSI). Er zijn ook twee viercilinders: een 1.5 TFSI (35 TFSI) met 150 pk en een 2.0 TFSI (40 TFSI) met 200 pk. De motoraanduidingen zijn ietwat bij de haren gegrepen, bij deze weet u dat een A1 40 TFSI geen V8 deelt met de vorige generatie A8 4.0 TFSI. De topmotor is enkel te verkrijgen met een 7-traps automaat S-tronic met dubbele koppeling. De andere motoren krijgen de keuze tussen een manuele zesbak en diezelfde automaat. Alle motorvarianten zijn voorwielaangedreven.

Audi S1?

De A1 wordt eind dit jaar verwacht in de Belgische showrooms. Van een nieuwe S1 is momenteel nog geen sprake. Al zijn er natuurlijk wel al geruchten dat de vierwielaangedreven B-segmenter zal terugkeren met een 2,0-liter viercilinder van 250 pk. De kleine krachttoename, gecombineerd met het stijvere chassis en een verlengde wielbasis, zou de S1 extra wendbaar moet maken tegenover zijn voorganger. We zijn benieuwd!