Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vandaag is in Japan de verkoop van de derde generatie Toyota Century van start gegaan. De aparte limo blijft echter voorbehouden voor het thuisland. En dat vinden wij een jammer zaak want de Century is nogal eigenwijs.

Na 21 jaar (!) heeft Toyota besloten zijn topmodel, de Century, het nieuwe millennium in te sturen. De auto kwam voor het eerst op de Japanse markt in 1967, niet toevallig 100 jaar na de geboorte van Sakichi Toyoda, oprichter van een weefgetouwenfabriek met zijn naam, dat later zou overschakelen op de productie van auto’s.

Toyota Century

Het design van de nieuwe Century is niet zo bijster verschillend van het origineel van 51 jaar geleden. Opnieuw werd gekozen voor een traditioneel vierdeursmodel, waarvan het passagiersgedeelte recht naar achteren loopt, wat volgens Toyota het meeste binnenruimte oplevert. Heel wat aandacht ging naar de zwarte lak, Kamui genaamd. Maar liefst 7 lagen, waarvan een ‘clearcoat’ met zwarte verf in, geven de auto zijn hoogglans uiterlijk. Oneffenheden worden weggewerkt met speciale, traditionele Japanse technieken. De Century komt er ook nog in Lake Mashū Shrine blauw, Asuka rood, en Seika Radiant zilver. Het feniks-logo op het radiatorrooster wordt met de hand gegraveerd, en neemt zo’n zes weken in beslag.

Toyota Century

De 5,3 meter lange limousine wordt aangedreven door een hybride krachtbron: een 5.0-liter V8 krijgt hulp van een elektromotor en levert zo 425 pk. Zoals het een rechtstreekse concurrent van Rolls-Royce betaamt, worden geen acceleratietijden gegeven; ruim voldoende zullen we maar denken. In combinatie met speciaal ontwikkelde banden, zorgt een optimale geluidsdemping ervoor dat motor en storende rolgeluiden binnenin niet hoorbaar zijn.

Toyota Century Toyota Century

Toyota Century Toyota Century

Naar westerse normen oogt ook het interieur nogal klassiek. Toch worden de nieuwste technologieën op vlak van veiligheid en infotainment gebruikt. Met adaptieve cruise control, rijbaanassistentie en Toyota Safety Sense brengt de chauffeur alle passagiers in alle comfort en veiligheid ter plaatse. Al is dat niet in een omgeving van hoogwaardig leder maar 100% wol. Altijd al een typische eigenschap van de Century. Een verhoogd plafond, 20 speakers, verschillende aanraakschermen en tal van andere gadgets maken de unieke ervaring af.

Toyota Century Toyota Century

Toyota verwacht er zo’n 50 stuks per maand te kunnen verkopen. De kans er eentje op onze wegen zult zien is echter quasi uitgesloten. Niet enkel door zijn prijs van omgerekend 153.000 euro, daarvoor heb je immers al een mooi uitgeruste S-Klasse, maar vooral vanwege het feit dat de Century enkel in Japan verkocht wordt. Niet dat Toyota er in Europa überhaupt veel van zou kunnen slijten. Maar qua diversiteit in wat verder een bijzonder klassiek aanbod is zou het wel kunnen tellen. Maar daarvoor kan je eventueel dan weer bij Lexus terecht.