Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Ferrari Modulo is mogelijk een van de coolste Ferrari’s ooit. Geen detail werd daarbij over het hoofd gezien. Ook het sleuteltje niet, met dank aan zijn nieuwe eigenaar James Glickenhaus.

De Ferrari 512 S Modulo is een concept car van Pininfarina die in 1970 de show stal op het autosalon van Genève. Designer Paolo Martin schetste ooit het ranke design tijdens een opdracht voor de Rolls-Royce Camargue. Zijn baas Sergio Pininfarina vond dat hij beter bij de les kon blijven, maar twee jaar later gaf hij Martin een tweede kans om zijn schets in een concept car om te zetten.

Ferrari Modulo front

Hij kreeg van Ferrari het chassis van een Ferrari 512 S racewagen tot zijn beschikking en behield diens zelfdragend chassis om de auto licht te houden. Er ontstond een extreem lage auto met geoptimaliseerde aerodynamica waarvan de wielen gedeeltelijk bedekt worden door het koetswerk. De auto heeft geen deuren. Instappen gebeurt door het dak, zijruiten en voorruit, naar voor te schuiven.

Ferrari Modulo achter

24 gaten

Achter de bestuurder en zijn passagier ligt een een V12 uit Ferrari’s racewagenarsenaal. Een 5,0-liter V12 met 550 pk voor een auto van slechts 900 kg. De Italianen beweren dat de auto hiermee in 3,1 seconden naar 100 km/h kon flitsen en een topsnelheid haalde van 354 km/h. Erg indrukwekkende tijden anno 2018, maar al helemaal in de jaren ’70. Opvallend detail zijn de 24 gaten in de motorkap. Deze moeten de V12 accentueren en assisteren in zijn beademing. De General Manager van Pininfarina vond deze gimmick van Martin niet zo’n goed idee en liet de motorkap door vlak plaatstaal vervangen. Dit was niet naar de zin van Martin die het paneel net voor het transport naar Genève alsnog inwisselde.

Helaas was de hoogperformante V12 van de concept car maar schone schijn. Ferrari had namelijk de ontwikkeling van de motor al gestopt nog voor de concept car werd tentoongesteld. De auto leek hierdoor gedoemd om enkel op beursstanden gerold te worden. Tot in 2014 autoverzamelaar James Glickenhaus de Modulo van Pininfarina kocht en besloot de auto de motor te geven die hij verdiende. Hij zette enkele Italiaanse ingenieurs aan het werk om de Ferrari racemotor aan de praat te krijgen. En met succes, zoals te zien op onderstaand filmpje.

Dat Glickenhaus de details niet vergeet, is duidelijk aan de sleutel die hij liet ontwerpen voor deze unieke Ferrari. Het design stelt de voorste helft van de auto voor.  “Gedurende vier jaar hebben we alle missende onderdelen gezocht om de Modulo operationeel te krijgen. Tijdens die periode is er ook een unieke cover gemaakt die over de originele sleutel kan worden geschoven. Dat maakt het ons ook iets makkelijker om de sleutel terug te vinden in het sleutelrek, wat wel eens een probleem wordt als je meer dan 20 auto’s hebt“, aldus Glickenhaus. En dat kunnen we alleen maar beamen!