Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een Ford Fiësta Vignale diesel. Het lijkt een vreemde keuze in tijden waarin dieseltjes stilaan verbannen lijken te worden. Gezien collega Ken positief was over de ST-line met Ecoboostmotor, zijn we ook benieuwd naar de capaciteiten van de Fiesta als kilometervreter.

De Fiesta staat al twee generaties bekend als een prettig sturende machine. Dat is bij deze nieuwste generatie niet anders. Al wordt hij ditmaal zwaar op de proef gesteld met 270 Nm koppel op de voortrein. De voortrein wordt daarbij wel geholpen door Michelin Pilotsport 4-banden in maatje 18-duim en, in het geval van onze test, een immer droog wegdek. Daarmee staat de compacte Ford nog steeds zijn mannetje.

Ford Fiesta Vignale

Haakse bochten

Zelfs op met zand bedekte testwegen geeft de Fiesta geen blijk van zwaar onderstuur en spinnende binnenwielen. De mannen van Ford hebben goed werk geleverd want de ingrepen zijn nauwelijks merkbaar in de communicatieve besturing. In korte haakse bochten het gas vol induwen resulteert natuurlijk wel in wat schuiven over de voorwielen, maar wie redelijk blijft zal merken dat de grenzen opvallend ver liggen.

Ford Fiesta Vignale

De kleine hatch staat stevig op de weg en kan dusdanig prima dienstdoen als kilometervreter op snelwegen en B-wegen. Op die laatste voelt hij zich helemaal thuis. Riooldeksels en betonplaatrichels brengen het onderstel niet van de wijs in snel genomen bochten, terwijl de viercilinder diesel met zijn 120 pk ruim voldoende vlot is om mee te kunnen in het hectische forensenverkeer.

Een sportieve uitdager is het evenwel niet. Daarvoor is de geluidsisolatie onvoldoende en klinkt de diesel te sterk door om van elke versnelling te genieten. Aan de handgeschakelde zesbak ligt het zeker niet, want deze gaat soepel door de verzetten. Er heerst dus heimwee naar de driecilinder Ecoboost. Maar het dieselmotortje doet wat hij moet doen: zuinig van A naar B rijden met voldoende koppel achter de hand.

Ford Fiesta Vignale

Ford Fiesta VignaleFord Fiesta Vignale

Vignale

Wat omhelst het Vignale jasje?  Eerst en vooral kwalitatievere materialen binnenin. Wie zich de vorige Fiesta nog herinnert denkt meteen aan de vele plastic knoppen en diens gelijkenis met de Nokia 3510. De huidige generatie verwelkomt zijn oude klanten in een nieuwe wereld. De Vignale trakteert de inzittenden op een met kunstleer overtrokken dashboard met bijhorende stiknaden. De inzetstukken krijgen een tintje burgundi, net als het leder van de stoelen en de portieren. Je waant je niet in een Audi A1, maar het straalt wel meer klasse uit dan de meeste van zijn concurrenten.

Wie zich een Fiesta Vignale bestelt kan deze thuis laten bezorgen en geniet van wat extra uitrusting. Naast de gedeeltelijke lederbekleding van de stoelen is er ook een Bang & Olufsen geluidssysteem met 7 luidsprekers, een groter aanraakscherm, een automatische airco, elektrisch inklapbare spiegels én een cruise control. Dat laatste item staat althans op Ford’s website, maar ontbreekt vreemd genoeg wel op ons testexemplaar. Toch maar opletten als je je Vignale bestelt! Aan de buitenkant is de meest luxueuze Fiesta te herkennen aan de Vignale-badges, de sierlijsten in aluminium en zijn uniek radiatorrooster.

Ford Fiesta Vignale

Ford Fiesta VignaleFord Fiesta Vignale

Hoewel we bij DRIVR niet de gewoonte hebben om diep in te gaan op de optielijst, is het goed om weten dat het panoramisch dak enkele centimeters hoofdruimte wegneemt achteraan. Passagiers langer dan 1,8 m zitten daardoor al snel met hun kruin tegen de dakbekleding. Verder zijn de 205/40 R18 laagprofielbanden rondom geen aanrader voor een verfijnde wegligging, maar erg storend voor het comfort zijn ze gelukkig niet. Het zal dus vooral van de smaak van de chauffeur afhangen. De schappelijke meerprijs van 500 euro zal het verschil alvast niet maken.

Ford Fiesta Vignale

Prijzig

Een Fiesta Vignale 1.5 TDCi wisselt van eigenaar voor 24.100 euro. Ons testexemplaar kwam zelfs uit op 28.000 euro. Dat is erg prijzig voor een Ford in het B-segment. Voor hetzelfde geld koop je immers een (kale) Mini Cooper D of zelfs een (full option) Fiesta ST. Al moet het gezegd zijn dat de nieuwe Fiesta qua optiemogelijkheden niet langer hoeft onder te doen voor zijn concurrenten. Rest je nog de vraag waarin je het liefst gezien wordt?

FORD Fiesta Vignale 1.5 TDCi
MOTOR: Vier-in-lijn, turbodiesel, CILINDERINHOUD: 1.499 cc, MAX. VERMOGEN: 120 pk bij 3.600 tpm, MAX. KOPPEL: 270 Nm bij 1.750 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,04/1,74/1,48 m, LEEGGEWICHT: 1.207 kg, VERSNELLINGEN: 6, manueel, AANDRIJVING: Voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 4,3 l/100 km (109 g CO2/km), BANDEN: 205/45 R17 Michelin Pilot Sport 4, TOPSNELHEID: 196 km/u, 0-100 KM/H: 9,0 s, VANAFPRIJS: 24.100 euro, SCORE: 3,5/5