Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Maak kennis met ABT’s laatste creatie. Eerder leverde de VAG-tuner al de RS6 Performance Nogaro edition met 705 pk af via de officiële Audi-dealers, nu gaan ze er los over met de nog snellere hybride RS6-E.

Op zich produceert de 4,0-liter grote V8 in de RS6-E 730 pk, wat al een aardig potje rijplezier oplevert. Dat gebeurt in de beste Audi-traditie aan alle vier de wielen, en waarschijnlijk maar goed ook. Want ABT voegt daar op zijn beurt nog een elektromotor aan toe, die gekoppeld zit aan de cardanas. Daardoor komen er nog eens 288 elektropaardjes bij voor de achterwielen, goed voor een totaalvermogen van 1018 pk komt met een koppelpiek van maar liefst 1.291 Nm.

De elektromotor zit verwerkt in de transmissietunnel en de batterij van 13,6 kWh ligt onder de koffervloer. Alle elektrische componenten samen voegen een slordige 200 kg toe aan het totaalgewicht. De capaciteit van de batterij is vergelijkbaar met die van een Porsche Cayenne plug-in met elektromotor, die nog niet half zo performant is als in deze ABT. Dus waar zit het addertje?

Op het stuur van de RS6-E, zo blijkt. Daar zit namelijk een felgroene Boost-knop. Als de bestuurder de 730 trappelende paardjes wat te min vindt, kan hij met een druk op de knop de elektromotor activeren. En daar zit dus het addertje: onder de 100 km/h werkt de boostfunctie niet. De reden? De Audi RS6 zou dat vermogen simpelweg niet kwijt kunnen op de weg.

Daarnaast is de e-booster slechts beperkt aanspreekbaar in de tijd. Tien seconden aan elektropower is het maximum, daarna krijgt de hybride last van de warmte. Op zich geen probleem, want de auto sprint in minder dan 3,3 seconden naar de 100 km/h op enkel zijn verbrandingsmotor. Wie dan tien tellen lang van 1.018 pk wil genieten, zal een héle lege autobahn moeten opzoeken. En wie er de ballen voor heeft, kan doorduwen tot 320 km/h.

Vraag je je op dit punt af hoeveel belasting er op deze hybride betaald moet worden, dan hebben we slecht nieuws: de RS6-E is en blijft een prototype en zal dus niet te koop worden aangeboden. De jongens van ABT wilden gewoon de hybridetechnologie verkennen en ontdekken hoe ze de elektropower naar hun hand kunnen zetten. Missie geslaagd!