Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op zaterdag durven we al eens van de ideale rijlijn af te wijken, omdat de boog nu eenmaal niet altijd gespannen kan staan. Vandaar deze luchtige leestips.

In Buiten de Rijlijn vind je uitzonderlijk geen content van het DRIVR-team, maar externe URL’s die ons tijdens de week zijn opgevallen. Omdat ze goed lezen, of er knap uitzien. Omdat we ze met jullie willen delen, maar liefst in hun originele vorm. En vooral omdat er ook eens iets anders dan pure autocontent op DRIVR mag verschijnen.

Playboy’s Playmate of the year: the cars

Met het aanhoudende warme weer mag het best wat luchtiger, vandaar een overzicht van de auto’s die de afgelopen 50 jaar geschonken werden aan de Playmates. Wat opvalt is dat er in de beginjaren gekozen werd voor roze, wat meteen zorgde voor enkele felbegeerde modellen, zoals de 1964 Mustang in Playmate Pink, een DeTomaso Pantera, Dodge Charger of Sunbeam Tiger – allen in babyroze!

– Koen De Beer, Freelancer

Bitcoin verbruikt bijna even veel elektriciteit als Ierland – EOS

De Nederlandse onderzoeker Alex de Vries heeft uitgerekend dat de Bitcoin minimaal 2,55 gigawatt elektriciteit verbruikt. Dat komt in de buurt van de totale energieconsumptie van Ierland (3,1 GW). Zelfs alle kerncentrales van Doel leveren maar 2,9 gigawatt (als ze operationeel zijn natuurlijk). De reden achter de hoge energieconsumptie en wat de toekomst nog brengt, lees je op de website van EOS.

-Freek Temse, Freelancer

History of Vans – MB MyVan

Met onze focus op performance cars durven we weleens vergeten dat automerken ook reguliere modellen maken. En in het geval van de grote spelers: nog zoveel meer dan personenwagens. Mercedes is één van die industriereuzen, die naast auto’s ook camions en lichte vrachtvoertuigen maken. Camionettes dus, die een al even interessante geschiedenis hebben als de auto’s zelf. En precies dat erfgoed wil de subsite MyVan eren, door de coolste modellen en de beste verhalen op een genietbaar rijtje te zetten.

REIMAHG Thüringen – Thirdreichruins.com

Tegen het eind van WOII werden de Duitsers alsmaar nerveuzer. Hun jachtvliegtuig met straalaandrijving had een keerpunt kunnen worden, maar de ontwikkeling liep niet op schema. Toen het toestel dan eindelijk klaar was om in productie te gaan, hadden de Amerikanen het Duitse spoorwegnet zo goed als volledig vernietigd. Omdat het transporteren van onderdelen nu uitgesloten was, was men verplicht het volledig productieproces te centraliseren. En omdat een bovengrondse faciliteit te kwetsbaar was, werd een voormalig mijncomplex nabij Kahla tot een ondergrondse vliegtuigfabriek omgebouwd. Het complex lag zo geïsoleerd dat de afgewerkte toestellen via een liftplatform naar de top van de Walpersberg moesten gebracht worden, om daar meteen gebruik te maken van de nieuw aangelegde startbaan.

– Bert Claes, Fotograaf