Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
Seat en Volkswagen hebben het vermogen van hun hot hatches met 10 pk teruggeschroefd. De oorzaak ligt bij de nieuwe testcyclus die wordt toegepast bij de uitstootmetingen in Europa. Verwacht wordt dat er nog merken zullen volgen.

Het komt niet zo vaak voor dat een autofabrikant het vermogen van zijn modellen verlaagt. Toch is dat wat Seat doet met zijn Leon Cupra. Het model gaat van 300 naar 290 pk. Idem bij de Volkswagen Golf R. Die kreeg er bij zijn facelift in 2016 nog 10 pk bij, maar moet die nu terug inleveren. Het vermogen komt dus opnieuw op 300 pk te liggen. Het is niet uitgesloten dat er nog meer modellen volgen.

De boosdoener moet bij de nieuwe emissietesten gezocht worden. Sinds september 2017 wordt de WLTP-testcyclus gebruikt voor alle wagens die worden uitgebracht. Vanaf september dit jaar moeten ook alle reeds bestaande modellen die nieuw te koop zijn voldoen aan de WLTP-testcyclus. De Golf R en Leon Cupra vallen in deze laatste categorie.

Aangezien de oude NEDC-testcyclus minder veeleisend was dan de nieuwe WLTP-testcyclus, stijgen de uitstootwaarden van dezelfde wagens en zien de fabrikanten zich genoodzaakt om het motormanagement aan te passen – en daar zijn klaarblijkelijk wat pk’s bij gesneuveld. Er wordt vermoed dat vooral de limiet van NOx de boosdoener is, maar daar wil Volkswagen zelf niets over kwijt.

Het verschil tussen NEDC en WLTP

De oude NEDC-cyclus staat voor New European Driving Cycle en is ingevoerd in de jaren ’80. Toen was het autorijden heel anders – lees: langzamer – dan nu. De nieuwe WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) is een betere representatie van de huidige rijstijl.

Het verschil zit hem onder andere in een langere testtijd: 30 minuten voor de WLTP ten opzichte van 20 minuten voor de NEDC. De rijafstand gaat van 11 kilometer naar iets meer dan 23 kilometer. De gemiddelde snelheid ligt ook hoger: 46,5 km/h ten opzichte van 34 km/h vroeger. Verder wordt er ook sneller geaccelereerd, want bij de NEDC kwam de snelste acceleratie overeen met een nul naar honderd tijd van maar liefst 26 seconden. De maximumsnelheid stijgt en de schakelmomenten liggen niet meer vast voor iedere auto.

Dat betekent dat dezelfde wagen verschillende uitstootwaarden oplevert afhankelijk van de testcyclus. In zo goed als alle gevallen zullen auto’s meer uitstoten bij de WLTP-cyclus. De autofabrikanten gaan uit van een gemiddelde stijging van 15 tot 20 procent. En dat terwijl de wettelijke limieten voor CO, HC, NOx, HC en roet onveranderd blijven. Voor CO2 is er geen strikte limiet, maar het bepaalt wel de gemiddelde uitstoot van de verkochte modellen van een merk en dat wordt verrekend in een boetesysteem. Voor de aankoper is de CO2-uitstoot evenwel het belangrijkste, aangezien dat getal mee de autobelasting bepaalt.

Er is ook goed nieuws want er zijn al uitzonderingen bekend waarbij de uitstoot van CO2 is gedaald. De Ford Mustang 5.0 GT, de Lotus Exige Cup 430 en de Subaru BRZ met manuele bak zijn zuiniger dan voorheen. Een beperkt aantal modellen dus, die vooral focussen op rijplezier leggen en niet geoptimaliseerd zijn voor de testcycli.

Wie volgt?

Het is momenteel alle hens aan dek bij de constructeurs om het volledige autogamma te kunnen behouden. Sommige modellen worden zelfs van de markt gehaald. Zo zal BMW de M3 niet langer aanbieden. Het model loopt op zijn laatste benen en BMW ziet er het nut niet van in om de uitlaat nu nog aan te passen, terwijl de nieuwe 3 Reeks eind dit jaar wordt gepresenteerd.

De M4 wordt wel onder handen genomen, maar zou niet moeten inboeten op prestaties, aldus BMW. Binnen de Volkswagen-groep verwachten we nog nieuws. Zo deelt de Golf R en de Leon Cupra zijn motor met de Audi S3 en de Skoda Octavia RS. Verder heeft Audi al onopvallend de A7 55 TFSI uit de prijslijst gehaald, terwijl de diesels reeds met WLTP-data in de prijslijst staan.

We kunnen de komende maanden meer van dit soort acties verwachten. De toekomstige autokoper weet alvast dat hij moet controleren of zijn auto vóór of na september 2018 is gebouwd en dat bepaalde motorisaties binnenkort (tijdelijk?) zullen verdwijnen.