Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Vijf jaar na de lancering heeft zowel Toyota als Subaru zijn versie van de Toyobaru gefacelift. Of dat iets aan het karakter van de pretcoupé heeft veranderd? Of is alles op wat esthetische opsmuk na bij het genietbare oude gebleven?

Onze test van de vernieuwde BRZ heeft even op zich laten wachten, maar ondertussen kunnen we met een gerust hart bevestigen dat alles inderdaad bij het oude blijft. Kortom: nog steeds geen technologische hocus-pocus, geen elektronisch gestuurd brein dat een gevoel tracht te simuleren, maar nog steeds een coupé volgens het aloude recept. Met een atmosferische 2,0 liter-boxer voorin, de aangedreven wielen achteraan en (hoewel hij ook met automaat te krijgen is) nog steeds met de kort schakelende manuele zesbak.

Zullen we de techniek eerst even recapituleren?

Behalve wat cosmetische verschillen en een iets andere afstelling, zijn de BRZ en de GT86 nog steeds identiek. De 1998 cc grote viercilinder levert 200 pk en een maximumkoppel van 205 Nm dat pas bij 6400 omwentelingen vrijkomt. De BRZ laat zich dus nog steeds met veel plezier in de toeren jagen. Met een gewicht van iets meer dan 1200 kg haspelt hij de sprint naar 100km/u af in 7,6 seconden. Geen topprestatie op de rechte lijn dus, maar dat was dan ook niet het doel dat Subaru voor ogen had.

De manuele bak komt nog steeds, met enige aanpassingen, uit de WRX en reageert heel direct, waardoor op- en terugschakelen een plezier blijft. Ook het stuurgevoel is heel innig, met een makkelijk te controleren neiging tot genietbaar overstuur. Maar daarover hieronder meer.

Waaraan is de 2017-upgrade te merken?

De visuele verschillen met de pre-facelift mogen we gerust subtiel noemen: een andere voorbumper, LED-koplampen en mistlichten. Het stuur werd iets kleiner en de voorzetels kregen Alcantara inzetstukken die je nog beter op je plaats houden tijdens het betere draai- en slipwerk. Het informatiedisplay kreeg er enkele functionaliteiten bij die de auto nog iets meer fun geven: G-kracht meter, stopwatch voor rondetijden en een vermogensgrafiek.

Het zijn details, maar ze zijn wel leuker om naar te kijken dan je gemiddelde verbruik. Centraal op de middenconsole prijkt er een Sport-knop: duw erop en het ESP geeft je een pak meer vrijheid met de focus op overstuur. Licht driftend door de bochten gaan zonder een ei in je broek geeft ongelooflijk veel voldoening, dat wij het gezegd hebben.

Volgende vraag: is dit nu een dagelijkse DRIVR of een weekendracer?

Op zoek naar een praktische gezinswagen die je elke dag in alle luxe naar je werk brengt? Dan zijn er tal van mogelijkheden, maar de BRZ hoort daar niet bij. Er is een achterbank, maar die is voor mensen zonder benen. Met mijn 1m80 stond de bestuurderszetel zowat tegen de bank en met één kind op de passagierszetel bleef er voor het tweede kind achteraan nog net genoeg plaats over.

De wekelijkse tocht naar de supermarkt kan je best ook met zo weinig mogelijk passagiers aanvatten. Met 243 liter kofferruimte en vooral een kleine kofferklep, is het puzzelen om alles aan boord te krijgen. Zet ik dan mijn dochter op de bak bier, of toch beter omgekeerd? Gelukkig valt het gemiddeld verbruik bij ongeveer 9 liter prima mee, temeer omdat het zo verleidelijk is de auto hoog in de toeren te jagen om zijn volle capaciteit aan te spreken.

Maar vinnig is de BRZ allicht wel, zelfs in de stadsjungle?

Met zijn relatief compacte afmetingen beweeg je de BRZ inderdaad vlot door de stadscentra en in parkeergarages. De beperkte zichtbaarheid naar achteren is wel lastig. Parkeersensoren zouden dus niet misstaan, hoewel de spoiler op de achterklep een duidelijk referentiepunt vormt. De lage zitpositie geeft je een uitmuntend contact met het chassis, maar maakt het lastiger om een overzicht op de verkeerssituatie te houden – vooral op snelwegen met vrachtwagens en een overvloed aan SUV’s.

Rij de stad uit, verlaat de snelweg en de BRZ komt helemaal tot leven. Het is dus tussen de velden van ons Vlaamse platteland waar deze auto zich kiplekker voelt: optrekken tot de snelheidslimiet, tip-hielend terugschakelen voor de bocht om dan met een lichte, gecontroleerde schuiver erdoor gaan. En opnieuw, en opnieuw. Kortom: rijden op de limiet zonder de snelheidsbeperkingen te overtreden. Zeg gerust het pure rijden, want de BRZ is een van de weinige nieuwe auto’s die daarin slaagt zonder dat je daarvoor enkele ingewanden moet verkopen.

Streep onder de rekening?

Noem ons ouderwets, maar een echte coupé met handbak en achterwielaandrijving mag zeker wat praktisch nut opofferen voor een extra dosis rijplezier. Heel wat merken komen tegenwoordig met een compromis tussen nut, rijplezier en comfort – maar niet Subaru. De BRZ is een auto voor puristen, mensen die houden van rijden, mensen voor wie de rit een doel op zich is. De elektronica is aanwezig maar houdt zich graag op de achtergrond om enkel in te grijpen als het echt nodig is.

De fijne sportstoelen, de overzichtelijke cockpit, het perfect in de hand liggende stuur, de aandrijflijn… Alles is gemaakt met één doel: een grote smile op je gezicht toveren van het moment dat je achter het stuur kruipt. Er waren wat mensen uit mijn entourage die zich vrolijk maakten over het uitzicht van de BRZ. Met zijn WRC-blauwe lak en grote spoiler ziet-ie er voor sommigen uit als een tunerbak, wat bij beelden opriep van nektapijten, gouden kettingen en blinkende trainingspakken. Iedereen die op de Subaru BRZ neerkijkt, vergist zich evenwel – en heeft vooral geen idee hoe leuk autorijden ook anno 2018 nog kan zijn.

SUBARU BRZ (2017)

Plus Min
+ De essentie van stuurplezier
– (Terecht) Redelijk onpraktisch

Weggecijferd

Motor 2,.0-liter viercilinder atmoboxer
Aandrijving achterwielen
Vermogen 200 pk (bij 7000 opm)
Koppel 205 Nm (bij 6400 opm)
Overbrenging manuele zesbak
Leeggewicht 1205 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,6 s
Topsnelheid 226 km/h
Opgegeven verbruik 7,8 l/100km (181 g CO2/km)
Vanafprijs 34.295 euro

Verdict


9 op 10