Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Eerst en vooral, Scuderia Cameron Glickenhaus is niet aan de zoveelste SUV begonnen… Maar wel aan een heuse off-roader. Beter nieuws is de aankomende SCG 006. Een sportwagen met retrolook.

De SCG 006 is een opvallende aanvulling in het gamma van Glickenhaus. Eerst en vooral valt zijn look uit de jaren ’60 op, die in schril contrast staat met de hypermoderne SCG 003 en 004S. De SCG 006 komt er als cabrio en coupe. Het moet een auto worden die ook op straat te genieten valt. Al komt er naar Glickenhaus’ traditie ook een GT4-variant voor het circuit.

Atypisch voor de SCG-reeks is de voorin geplaatste motor. De krachtbron produceert 650 pk, maar het is onduidelijk of het om dezelfde turbogevoede V8 gaat als van de SCG 004S. Voor een optimale gewichtsverdeling komt de transmissie achteraan te liggen. Er zal keuze zijn uit een zestrapsautomaat en een manuele bak.

Retro terreinwagen

Cameron Glickenhaus is niet enkel gevoelig voor sportwagens uit het verleden. Eén van de rare vogels in zijn verzameling is een unieke Hurst Baja Boot. Van dat model zijn er slechts twee gemaakt. Het was een creatie van off-road racepiloot Vic Hickey met financiering van Hurst Shifters.  De auto is in 1967 gebouwd met als enig doel: het winnen van de zwaarste off-road races. Eén jaar later zijn beide modellen gekocht door Steve McQueen om deel te nemen aan de Stardust 711 en de Baja 1000.

De volledige auto is in slechts 26 dagen gebouwd. De buggy bestaat uit een stevig buizenframe, en weegt 1.560 kg. De overhangen voor en achter zijn onbestaande en de ophanging laat een wieluitslag toe van 23 cm. Door Vic’s connecties met GM, werd de 450 pk sterke 3,5-liter V8 en de automaat bij hen geleend. De motor steekt achterwaarts tussen tussen voor- en achteras. Bijgevolg kon de chauffeur de tussenbak instellen als 4WD of als voorwielaandrijver.

Er was over alles nagedacht en de Hurst Baja Boot haalde enorm hoge snelheden tijdens de races. Helaas liepen de eerste twee slecht af door mechanische pech. De eerste keer ging de automaat stuk en bij Steve McQueens deelname aan de Baja 1000 kwam er een wiel los.

De Scuderia Cameron Glickenhaus heeft ondertussen een nieuwe Baja Boot ontworpen. De auto is nog niet gebouwd, maar de contracten met leveranciers zijn al getekend. Het plan is om de buggy af te hebben voor de Baja 1000 van volgend jaar. Eén klant zal dan kunnen deelnemen aan de race, mits hij eerst een training volgt. De buggy komt in twee straatlegale varianten, een tweedeurs voor $ 250.000 en een vierdeurs voor $ 275.000.

Als afsluiter daagt Cameron Glickenhaus andere fabrikanten uit voor een race van New York via de Beringzee en de weg des doods naar Peking, Moskou en Sint-Petersburg, om te eindigen in Parijs. De race moet van start gaan in de zomer van 2020. Alle SUV’s zijn uitgenodigd, ook die van Bentley, Lamborghini en Maserati. Stel je voor, een race voor SUV’s in hun eigen habitat … of toch niet.