Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De derde generatie MINI is ondertussen alweer 4 jaar op de markt. Tijd voor een kleine facelift. Maar het is vooral op technisch vlak dat er nieuws te rapen valt.

De vijfdeurs mag dan wel iets minder sexy ogen, de Mini blijft een guitige verschijning. De designers hebben zich dan ook niet in het zweet gewerkt voor deze opfrisbeurt. Het blijft hoofdzakelijk bij nieuwe kleurtjes en stofjes. Zoals gewoonlijk krijgen ook de lichten een update. Vooraan vormen de LED’s nu een volledige cirkel en achteraan krijgen ze een Union Jack-motief. Dat laatste was al langer leverbaar, maar is nu standaard … zolang niet voor de basis halogeenlampen vooraan gaat. Je hoeft de mannen van Mini geen lessen te geven op vlak van optiepolitiek, zoveel is duidelijk.

MINI Cooper S vijfdeurs 2018

2018 mini cooper s2018 mini cooper s

Automaat met dubbele koppeling
Technisch is er niets aan de Mini veranderd, op één component na. De automatische zesbak met koppelomvormer wordt een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling van Getrag. Dat is voor alle Mini’s zo, behalve de Cooper SD en de verwachtte Cooper S John Cooper Works, die krijgen immers een achttrapsautomaat. De reden hiervoor schuilt in de koppelbeperking van 300 Nm voor de dubbele koppeling.

De DCT schakelt sneller dan zijn voorganger en door het extra verzet is het verschil in motortoerental kleiner. De schakelmomenten voelen hierdoor erg vloeiend en comfortabel aan. Qua sportiviteit gaat het er ook op vooruit, al beschikt de bestuurder enkel over schakelpeddels aan het stuur als hij voor de sportvariant van de automaat kiest. En aangezien dat enkel met een optioneel stuurtje kan, trekken de kleinoden 410 euro extra uit de portefeuille.

MINI Cooper S vijfdeurs 2018

MINI Cooper S vijfdeurs 2018MINI Cooper S vijfdeurs 2018

Aan de ophanging is niet geraakt, en dat hoeft ook niet. Ons testexemplaar beschikt over adaptieve ophanging. – Je raadt het al, ook deze is enkel beschikbaar als je al de Driving Mode optie hebt aangevinkt. In de sportstand ligt de Mini opmerkelijk steviger op de weg. Ideaal om op het scherp van de snee de bochten aan elkaar te rijgen. De normale modus is een stuk toegeeflijker, maar verwacht geen comfort met grote C. Het is goed te doen voor alledaags gebruik, maar mensen met rugklachten denken beter goed na voor hun aanschaf. En dan staat ons exemplaar nog op gewone 17-duims velgen.

Tweeliter turbo
Rondom die velgen zitten Dunlop Sport Maxx banden. Ze kunnen de 300 Nm prima de baas op een droog wegdek. Wel jammer dat ze gaan piepen bij hoge bochtsnelheden. Op een nat wegdek hebben we de Mini helaas niet kunnen testen. De motor in de Cooper S is een 2,0-liter viercilinder turbo. Voor de Vlaamse particulier produceert die 192 pk, maar onze motor is er eentje voor de andere kant van de taalgrens en dus dichtgeknepen tot 163 pk. De acceleratie van nul naar 100 km/h vraagt een halve seconde meer dan de 6,8 seconden die Mini belooft voor de 192 pk-variant.

MINI Cooper S vijfdeurs 2018

De kleine hatchback is voldoende snel en met de leuke sound van de uitlaat voelt hij nog iets rapper aan. Je hebt als bestuurder nooit het gevoel dat het vermogen te veel is voor de Mini. Het is wel aangeraden om de automaat in Sport te zetten als je ietwat sportief gaat rijden. En dan bedoelen we niet met het mes tussen de standen, maar gewoon met een sportieve rijstijl de kilometers naar je werk afhaspelen. Ondanks de info die de navigatie deelt met de sturing van de automaat, voel je je als bestuurder wel eens in de steek gelaten bij het uitaccelereren van een bocht. Dit komt opvallend vaak voor bij haakse bochten in de stad.

Weinig noodzakelijke opties
Mini zou Mini niet zijn als ze geen dikke optielijst hadden klaarliggen die kan wedijveren met een IKEA-catalogus. De marketeers hebben de facelift aangegrepen om nog wat extra opties toe te voegen. Zo kan je je naam laten 3D-printen in de knipperlichthouder en kan het chroom aan de buitenkant vervangen worden door zwarte inzetstukken. De testwagen zat stevig in de opties, maar de eerlijkheid gebied ons te zeggen dat veel van die prijsopdrijvende snufjes weinig noodzakelijk zijn.

MINI Cooper S vijfdeurs 2018

Bovendien heeft de Mini geen extra optische snufjes nodig om er cool uit te zien. Een kale Mini vijfdeurs Cooper S met automaat is er vanaf 29.890 euro. Daar komt noodgedwongen nog zo’n 4.000 euro aan opties bij die – je raadt het al – niet altijd individueel te kiezen zijn. Denk aan cruise control, bluetooth, navigatie, parkeersensoren, adaptieve dempers en de peddels aan het stuur. Een hoge prijs voor een B-segmenter maar Mini weet wat voor product ze in huis hebben: een auto met sexappeal en een plezant rijgedrag. Al loert ook dan nog steeds die dekselse Fiesta ST om de hoek. En laat ook die nu in vierdeursversie beschikbaar zijn…

MINI COOPER S 5-DEURS (2018)
MOTOR: Vier-in-lijn, turbo, CILINDERINHOUD: 1.998 cc, MAX. VERMOGEN: 192 (163) pk tussen 5.000 – 6.000 tpm, MAX. KOPPEL: 280 Nm tussen 1.350 – 4.600 tpm (300 Nm piek), AFMETINGEN L/B/H: 4,00/1,73/1,43 m, LEEGGEWICHT: 1.340 kg, VERSNELLINGEN: 7, automaat, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 5,4 l/100 km (123 g CO2/km), BANDEN: 205/3µ45 R 17 – Dunlop Sport Maxx, TOPSNELHEID: 235 (225) km/u, 0-100 KM/H: 6,8 (7,4) s, VANAFPRIJS: 29.890 euro, SCORE: 4/5