Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Renault Rodéo was een bijna kopie van zijn soortgenoot Citroën Méhari, maar werd in tegenstelling tot de Citroën nooit zo populair.

Frankrijk blijft voor heel veel Belgen hét land bij uitstek om de zomervakantie in door te brengen. Lekker eten, goede wijn, natuur, stranden, bergen, voor ieder wat wils. Maar ook liefhebbers van klassiekers komen aan hun trekken: je kan geen klein Zuid-Frans dorpje passeren of er staat wel ergens een 2PK, Renault 4 of Citroën HY geparkeerd, meestal nog dagelijks in gebruik. Zeldzamer, maar zeker in het Zuiden nog talrijk te zien, is de Citroën Méhari, dé Franse vrijetijdsauto. Maar vandaag gaan we het hebben over zijn tegenhanger, de Renault Rodéo.

renault rodeo

renault rodeo renault rodeo

Ateliers de Construction du Livradois (ACL) begon, in opdracht van Renault, met de bouw van de Rodéo in 1970, twee jaar na de introductie van Citroën’s Méhari. Het onderstel werd van bij de Renault 4L Fourgonnette gehaald, de immens populaire bestelwagenversie van de R4. Voor het koetswerk maakte men gebruik van gelamineerd polyester, waardoor het gewicht beperkt bleef tot 610 kg. De 845 cc kleine viercilinder leverde 34 pk in de Rodéo 4. Vanaf 1972 werd ook een Rodéo 6 aangeboden met de 45 pk sterke 1.108 cc met 45 pk uit de Renault 6 die op zijn beurt in 1980 vervangen werd door de 1.289 cc uit de Renault 12.

renault rodeorenault rodeo

De Rodéo werd geconcipieerd als pleziervoertuig, maar ook het Franse leger toonde interesse in de 4×4 versie. Toch kende hij niet het succes van zijn tegenhanger bij Citroën en werd hij nooit verkocht buiten Frankrijk. Met zo’n 60.000 verkochte exemplaren, tegenover bijna 145.000 Méhari’s, stopte Renault in 1987 met de productie van zijn strandwagen. Zijn ietwat bizarre uiterlijk, zeker op de jongere generaties, heeft hiermee allicht te maken.

renault rodeorenault rodeo

Prijzen voor exemplaren in goede staat liggen tussen de 4.000 en 8.000 euro, een vergelijkbare Méhari gaat vlot over de 10.000 euro. De verzamelwaarde van die laatste ligt dan ook een pak hoger. Let bij aankoop vooral op roest aan de onderzijde en lekkende leidingen. De motor is wel betrouwbaar en onderdelen hiervoor zijn makkelijk te vinden.