Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat hebben de Lamborghini Miura, Ferrari Dino, Alfa Romeo Montreal, Lancia Stratos en Citroën XM gemeen? Ze werden allen getekend in de gekende ateliers van Giuseppe Nuccio Bertone, door designers met ronkende namen als Scaglione, Giugiaro en Gandini. Maar hoe komt een Porsche 911 dan terecht bij een designhuis dat zich vooral toespitste op Italiaanse auto’s?

De Californische zon en John von Neumann, een lokale Porsche-dealer die mee aan de basis lag van de 356 Speedster en 550 Spyder, zouden mee verantwoordelijk zijn voor een unieke Porsche met zuiderse flair.

porsche 911 bertone porsche 911 bertone

De Zwitser von Neumann, niet te verwarren met de Hongaarse wiskundige met dezelfde naam, richtte in 1948 Competition Motors op en bouwde zo mee het sportwagenracen aan de Amerikaanse Westkust uit. Met Competition Motors importeerde en verkocht hij MG’s, waarmee hij zelf ook enkele overwinningen behaalde. Tijdens zijn dienstjaren in WO2 maakte von Neumann kennis met VW en Porsche en vanaf 1953 had hij een officiële licentie van Porsche in handen.

porsche 911 bertone porsche 911 bertone

Cabriolets waren in het zonnige Californië een verkoopsucces, de Porsche 356 was dan ook een topper in de verkoop. Toen de 911 op de markt verscheen in 1964, was die enkel als coupé beschikbaar, met in 1967 een Targa versie; plannen voor een cabriolet kwamen er pas in het begin van de jaren ’80. John von Neumann besloot dan maar zelf aan de slag te gaan. Hij wist het onderstel van een 911 los te peuteren bij Porsche en klopte vervolgens aan bij Bertone met de vraag een open koetswerk te ontwerpen.

porsche 911 bertone porsche 911 bertone

Hoewel binnenin de 911 Bertone nog enkele herkenbare Porsche-elementen terug te vinden zijn, is de buitenkant op en top Italiaans en doet het geheel eerder denken aan de Fiat 850 Spider dan aan Duitslands meest succesvolle sportwagen. De wagen, die von Neumann zelf financierde, werd in 1966 op het salon van Genève voorgesteld. Porsche had evenwel het laatste woord in de beslissing om een productierijp model te bouwen. Het model wist niet te bekoren, niet één verkoopbon werd getekend en von Neumann liet het project dan ook voor wat het was.

Fiat 850Spider

Fiat 850Spider

De 911 Bertone veranderde, na zijn terugkeer uit Genève, nog een aantal keer van eigenaar, waarbij de motor vervangen werd door een 2.0 uit de Porsche 911S. Veilinghuis Gooding & Company biedt de wagen te koop aan op het Pebble Beach Concours d’Elegance tijdens de Montery Car Week dat volgende week van start gaat aan de Californische kust. Volgens de beschrijving start en rijdt de unieke Porsche maar is er nog werk om de auto helemaal rijwaardig te maken. Toch zou de auto tussen de 700.000 en 1.000.000 dollar moeten opleveren. Eenmaal, andermaal, verkocht?