Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als er één iets in de wagen nooit echt geëvolueerd is, moet dat wel het wiel zijn. Net als vijftig jaar geleden bestaat het nog altijd uit een metalen velg met een band errond. “Saai”, moeten de mannen in Silicon Valley hebben gedacht en ze startten de ontwikkeling van een nieuwe generatie. Een wiel met een eigen elektrische aandrijving en in tegenstelling tot de concurrenten een onafgeveerd gewicht dat vergelijkbaar is met een conventioneel wiel. Alleen dan zouden autofabrikanten overwegen om hun centrale elektromotor in te ruilen voor elektrische wielen.

Vijf jaar ontwikkeling later, stelt Orbis hun Ring Drive voor. Van de klassieke velg blijft niet veel over. Binnenin het wiel zit een kleine elektrische motor die een inwendig tandwiel aandrijft. Het tandwiel beslaat de volledige omtrek van de velg. De grote diameter van het wiel helpt om de reductie van motor tot wielen te vergroten en bijgevolg kan een compacte – en dus lichte – elektromotor gekozen worden. De meeste van hun voorgangers kozen voor een grotere en zwaardere motor zonder reductie die meteen de naaf van het wiel aandrijft. Uniek aan de Orbis Ring Drive is dat de naaf stilstaat en de buitenkant van de velg er rond draait. Door de lichte motor en keuze van lichtgewicht materialen, blijft het gewicht beperkt tot 16 kg, ongeveer de helft van een wheel-hub motor. Ondanks de kleine motor produceert één wiel 70 pk.


Door de ingewikkelde constructie, moesten de klassieke remmen ruimen voor een compleet nieuw design. De schijven werden verplaatst naar de buitenkant van de velg. Hierbij vergroot de omtrek en verbetert de koeling van de schijven tot wel 20%. Marcus Hays, oprichter en CEO van Orbis, verwacht dat de technologie ook op het circuit inzetbaar is. Momenteel heeft hij de achterwielen van een voorwielaangedreven Civic Type R vervangen door twee Ring Drive exemplaren. Door het extra vermogen van 140 pk en 4WD meent Hays dat de 0-100 km/h sprint met een seconde wordt gereduceerd. De pers kon helaas nog niet rijden met zijn creatie, maar binnen nu en 90 dagen moet alles op punt staan volgens Hays.

Hoewel het idee om een voorwielaandrijver om te bouwen tot hybride vierwielaandrijver – mét extra vermogen – alleen maar positief kan zijn. Vrezen we toch voor een aantal nadelen. Doordat enkel de buitenkant van het wiel ronddraait, zijn er 6 lagers voorzien die de wielen op hun plaats moeten houden. De afwerking van de oppervlakken waarop de lagers draaien behoeven een dure afwerking. Daarenboven mag er geen vuil aan de lagers, noch de tandwielen raken. Het bedrijf rept ook niet over een energiebron, maar naar alle waarschijnlijkheid zal er toch een batterij in de koffer moeten geplaatst worden. Orbis spreekt zelf over een kostreductie van 25% ten opzichte van de huidige elektrische aandrijvingen. We zullen zien. Laat ze eerst maar eens die Civic Type R showcasen!