Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In Parijs stelt Hyundai de i30 Fastback N voor, daarmee verblijden de Koreanen hun sportieve fans met hun tweede Europese N-model.

Wereldwijd is de Fastback N Hyundai’s derde N-model. In de Verenigde Staten verkoopt het intussen immers de Veloster N. Daarnaast zitten er mogelijks nog twee extra modellen in de pijplijn. Het lijkt erop dat Hyundai snel werk wilt maken van hun sportief imago.

Automotive News had een gesprek met Albert Biermann, verantwoordelijk voor de sportieve modellen binnen het Hyundai-Kia concern. Daarin liet hij verstaan dat er zeker nog een vierde model komt – waarschijnlijk een SUV. Een vijfde model is niet uitgesloten.

Hyundai-i30_N-2018-1600-39

Zoals wel vaker gebeurt bij sportieve afdelingen hebben ze wat tijd uitgetrokken voor een ‘clandestien’ projectje. Eén van Hyundai’s standaardmodellen is van een vitaminekuur voorzien, en deze wordt binnenkort aan het management voorgesteld. Als hun creatie aanslaat, is het niet uitgesloten dat ze een ‘go’ krijgen en het model snel in de showrooms komt te staan.

Het scheelde ook niets of er was nooit een i30 N Fastback geweest. Pas nadat Peter Schreyer een strakgetrokken Fastback had getekend was Biermann overtuigd van de N-variant.

2018_hyundai_i30_fastback_n_08

Biermann sluit elektrische auto’s met een N-badge overigens niet uit. De Ioniq EV zou zomaar de sportieve tour op kunnen. Zolang er maar een betere batterij kan gekoppeld worden met een sterkere motor en signaalomzetter. Meer vermogen en een sportieve afstelling van het onderstel zijn al wat nodig is om een N-badge te verdienen.

Auto’s die geen kans maken op een pikant sausje zijn de Nexo, met zijn waterstoftechnologie, en de Genesis. De eerste omdat de technologie te vernieuwend is en de tweede omdat de G70 meer inzet op luxe en comfort, dan sportiviteit.