Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Golf A59 moet één van de meest zeldzame Golfjes zijn. Slechts vier exemplaren, nooit officieel verkocht en lang verzwegen voor de internationale pers. Wat schuilt er achter het mysterie van wat de heetste hot hatch van de jaren negentig had kunnen zijn?

Het verhaal begint in de vroege jaren negentig. Na een rampzalig rallyseizoen met de MK2 Golf Rallye, gooide Volkswagen in 1990 de handdoek in de ring. Twee jaar later verlangden de Duitsers opnieuw naar een WRC-deelname met de Golf MK3. Er werd groen licht gegeven voor een conceptstudie van een extreme Golf waarvan uiteindelijk 2.500 auto’s moesten gebouwd worden om deel te mogen nemen aan groep A.

De ontwikkelingsopdracht werd gegeven aan Konrad Schmidt, een Volkswagen dealer met een eigen motorsportbedrijf onder de naam SMS. Eerder had zijn bedrijf ook al de prototypes van de Audi S2 coupé gemaakt.

Waarom is de A59 niet bekend?

SMS ontwierp twee versies van de Golf MK3. De eerste was de rallywagen en de tweede zijn homologatievariant voor op de weg. Om een kans te maken in Groep A moest de wagen dermate worden aangepast dat de 2.500 straatmodellen onmogelijk aan de band konden worden gemaakt. De motor, de versnellingsbak, de vierwielaandrijving en de exterieur- en interieurpanelen hadden weinig gemeen met de gewone Golf.

In een periode waar Volkswagen het moeilijk kreeg om de eindjes aan elkaar te knopen, was er geen ruimte meer voor prestigeprojecten. Op de valreep van productie – de orders voor de onderdelen waren nog net niet de deur uit – werd in 1993 beslist om het project te stoppen. De 2.500 Golf A59’s zijn er dus nooit gekomen.

Golf A59

Waar zijn de prototypes nu?

Voordat het doek viel over de A59, had SMS al twee prototypes gemaakt: de Zero en de One. De Zero bleef bij SMS en de One verhuisde naar het kantoor van Volkswagen Motorsport. Dat model is nu nog steeds te bezichtigen in Volkswagen’s museum in Wolfsburg. Het model van SMS verschilt wel van dat van Volkswagen. Op de Zero waren verschillende features aangebracht om voor te stellen aan de managers in Wolfsburg. Zo zijn de deuren links en rechts niet gelijk.

De rechter deur heeft een kunststof strip zoals op prototype One, de linker deur heeft de volledige onderste helft in kunststof. Het meest opvallende verschil is de dakspoiler die bij prototype Zero erg hoog boven de achterkant uitsteekt. De spoiler bevat bovendien twee opzichtige zijdelingse luchthappers die koele lucht, via de C-stijlen, naar het differentieel en de achterste remmen moesten geleiden.

Het uiterlijk van prototype One is representatief voor hoe de homologatievariant er had kunnen uitzien. De auto is een stuk agressiever dan een GTI, maar minder extreem dan de Zero. Onmiddellijk vallen de uitgeklopte wielkasten en de bredere spoilers voor- en achteraan op. De wielbreedte is met maar liefst 76 mm toegenomen tegenover een standaard Golf. Vooraan zit een extra koelopening tussen de typische Volkswagen grill en de onderste koelopening. Verder wordt de motorruimte gekoeld door drie gaten in de motorkap.

Bovenaan diezelfde motorkap zitten twee bulten die ruimte moesten vrijmaken voor de ophanging die voorzien was van een langere veerweg. De enorme achterspoiler van prototype Zero heeft plaats moeten maken voor een kleiner exemplaar. Aan de binnenkant is de achterbank gebleven, maar er zit nu wel een rolkooi en de originele stoelen zijn ingeruild voor Recaro kuipstoelen. Het dashboard met analoge tellers heeft plaats gemaakt voor een digitaal dashboard van Bosch.

Golf A59

Hoeveel pk heeft de A59?

Motorisch koos SMS voor hun eigen aangepast blok, een 1998cc grote zestienklepper uit aluminium met een hoogtoerig karakter en een Garrett T3 turbo erop. De rollenbank gaf 275 pk en 260 Nm aan voor het straatmodel. De rallyversie zou er 400 pk uitpuren. Die laatste configuratie is echter nooit in de Golf A59 komen te zitten. Van de twee motoren die SMS heeft gemaakt zit er één in de One van Volkswagen.

De andere is spoorloos verdwenen (prototype Zero heeft de normale GTI-motor van de MK3 in het vooronder). De motor in prototype One is gekoppeld aan een manuele zesbak van FF Developments. Een bewust gekozen robuuste bak, die bedoeld was om mee te draaien in Groep N. De aandrijving gebeurt via de vier wielen.

Ook hier verkoos SMS om niet te veel uit de Volkswagen schappen te halen. In plaats van de welbekende Syncro-vierwielaandrijving van de MK2 Golf Rallye werd er voor de MK3 overgestapt op een elektrisch gestuurde natte-platenkoppeling. Alles samen had de techniek goed moeten zijn voor een nul naar honderd sprint in minder dan vijf seconden.

Golf A59

Hoe had de wereld er kunnen uitzien als de A59 er wél was gekomen?

Om te beginnen had Volkswagen minder lang afwezig geweest in het WRC. Het merk is tien jaar afwezig geweest terwijl de concurrentie naam en faam maakte met onder andere de Lancia Delta integrale, de Toyota Celica en natuurlijk de Mitsubishi Lancer Evo en Subaru WRX. Begin jaren negentig was ook de tijd van de Ford Escort RS Cosworth. Een rivaal die de Golf A59 had kunnen verpulveren met zijn surplus aan pk’s en moderne vierwielaandrijving.

2.500 exemplaren van de A59 zouden nu ofwel perte totale zijn, ofwel gestald in een verwarmde garage. Er zal nooit een antwoord komen op de vraag wat de A59 voor Volkswagen had kunnen beteken. Maar wat A59 betekent, dat kunnen we wel delen. Het was simpelweg de code die SMS gaf aan het project. Het was dan ook nooit de bedoeling van Volkswagen om de Golf onder die naam te lanceren.