Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een Porsche in een rally is geen uitzondering, een Porsche in een woestijnrally is daarentegen veel zeldzamer. En toch, begin jaren tachtig heeft Porsche tot driemaal toe deelgenomen aan Parijs-Dakar. En dat lang voordat het met SUV’s als de Cayenne en Macan kwam opdraven.

Porsche’s eerste deelname aan de Dakar was in 1984. En zonder aandringen van de Belgische piloot Jacky Ickx, was het waarschijnlijk nooit gebeurd. Nadat Ickx in 1983 Parijs-Dakar – toen nog echt van Parijs naar Dakar – gewonnen had in een Mercedes 280G, moedigde hij Porsche aan om ook hun kans te wagen.

De Duitsers werkten samen met Audi aan een verbeterde quattro-vierwielaandrijving. Op aangeven van Ickx bouwden de Duitsers een 911 om tot 4×4. De Porsche 953, ook bekend als de 911 SC/RS 4×4, was technisch gebaseerd op een 911. De auto had langere veerwegen, een manueel inschakelbare vierwielaandrijving, aluminium deurpanelen en plexiglas ruiten. Ickx zorgde voor geld van zijn sponsor Rothmans, waarop Porsche drie 953’s inschreef voor de race.

porsche 959 4x4

Ickx en copiloot Brasseur kregen te maken met problemen en eindigden ondanks negen ritzeges zesde in de eindstand. René Metge en copiloot Dominique Lemoyne trokken het laken naar zich toe en wonnen de race met hun 953. De derde wagen, die instond als service wagen, eindigde 26ste. Bij een eerste deelname de eindoverwinning behalen en geen enkele opgave op het conto moeten schrijven, Porsche had niet veel beter kunnen presteren.

Het jaar daarop kwam Porsche aanzetten met de compleet nieuwe 959. Een auto die van oorsprong gebouwd was voor deelname aan de Groep B rally’s. En wat is er beter dan een 13.800 km lange woestijnrally als beproeving voor een rallykanon? Bijgevolg kwamen er opnieuw drie Porsches aan de start in 1985.

De rallywagens deelden de vierwielaandrijving, ophanging en het plaatwerk met de 959. De motor kwam, net als bij de 953, uit het 911 gamma. De twin-turbo zescilinder uit de 959 was namelijk niet bestand tegen de lage brandstofkwaliteit in Afrika. Bijgevolg viel de keuze opnieuw op de 280 pk sterke atmosferische 3,2-liter flat-six die eerder al zijn kunnen bewezen had.

Helaas voor Porsche kon geen enkel van de drie bolides de race afmaken in ’85. Metgé viel uit door een olielek en de derde wagen viel al heel snel uit na een accident. Onze landgenoot Jacky Ickx reed even op kop, maar botste op een rots waarna hij moest opgeven.

porsche 959 4x4 porsche 959 4x4

Porsche werkte hard aan de 959 en één jaar later stonden er opnieuw drie 959’s aan de start in Parijs. Dit keer wél met de 2.8 liter twin-turbo uit de 959. Het vermogen steeg naar 400 pk. Dat jaar zou Porsche zijn beste resultaat ooit behalen in de woestijn. René Metge eindigde eerste, gevolgd door Ickx op de tweede plaats. De derde wagen, die eigenlijk als service wagen was ingezet, haalde zelfs de zesde plaats.

Daarmee had de 959 zijn duurzaamheidstesten met vlag en wimpel doorstaan. Eén jaar later startte de verkoop van de 959 straatauto. Ten opzichte van de rallywagen steeg het vermogen met 50 pk en de topsnelheid ging van 210 km/h naar 317 km/h. Het sprintje van 0 naar 100 was, dankzij de beproefde vierwielaandrijving, in 3,7 seconden voorbij. En zo hoorde ‘de rallywagen’ meteen tot het kleine groepje supersportwagens. In totaal zijn er 292 modellen gebouwd in 1987 en 1988. Daarna heeft Porsche in 1992 nog acht auto’s vervaardigd uit reserveonderdelen.

porsche 959 4x4

Van de Parijs-Dakar 959 zijn er zes exemplaren gebouwd. Een ervan is gecrasht in de Rallye des Pharaons in Egypte, dus blijven er slechts vijf over. Drie daarvan zijn deel van Porsches eigen verzameling, waarvan er één te bezichtigen is in het Porsche museum. Een van de twee 959’s in privéhanden werd afgelopen zaterdag geveild op de Porsche 70th Anniversary Auction door RM Sotheby’s voor een bedrag van maar liefst 5.945.000 dollar.