Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Tijdens de wereldfinale van de Lamborghini Super Trofeo, heeft Lamborghini de Urus ST-X concept gepresenteerd.

Voor menig autosportfan zal het een slag in het gezicht zijn, maar de Urus ST-X is de voorbode van een nieuwe raceklasse. De raceversie van de Urus zal deelnemen in zijn eigen reeks waarbij de deelnemers zowel asfalt als onverharde parcours voor de kiezen zullen krijgen. Aast Lamborghini op het succes van Rallycross of wil het zijn klanten een extra raceformule aanbieden naast de traditionele Huracan?

Lamborghini Urus STX

De Lamborghini Urus ST-X concept is onder handen genomen door de Squadra Corsa motorsport divisie van het merk. In vergelijking met het straatmodel, heeft de Urus een door de FIA verplichte rolkooi, brandblussysteem en FT3 brandstoftank. Aan de buitenkant is de Urus ST-X te onderscheiden door zijn carbon dak, grotere luchtinlaat vooraan, enorme dakspoiler en het ontbreken van een uitlaat achteraan. De vier ronde pijpen zijn vervangen door twee – klein uitgevallen – zeshoekige pijpjes net voor de achterwielen. De Pirelli sticker verraadt het al, er zitten Pirelli P Zero Corsa’s om de 21″ velgen met centrale wielmoer. De motor levert nog steeds 650 pk en 850 Nm, maar het gewicht van de auto is met 25% afgenomen waardoor hij net iets zwaarder is dan een BMW M4.

Lamborghini Urus STX

Wie nu toch een beetje enthousiast wordt, moet wachten tot de wereldfinale van de Super Trofeo van volgend jaar. Dan zal de Urus ST-X voor het eerst op het “circuit” te zien zijn. Het raceseizoen zelf start in 2020 met een “arrive and drive” formule waarbij de klanten aankomen op het circuit, in hun Urus springen en meteen uit de startblokken kunnen schieten. Vooralsnog staat enkel Europa en het Midden-Oosten op het programma.