Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na maanden van zon en droogte, begon de dag grijs en regenachtig, niet het ideale weer om voor het eerst mijn (on)kunde te gaan testen op een circuit, aan het stuur van een echte racewagen.

Gelukkig ruimden de wolken, eens Brussel voorbij, plaats voor brede opklaringen en ook het wegdek droogde zienderogen op. Tijd om een jongensdroom in vervulling te zien gaan: met een echte race-auto het circuit op!

vw fun cup

Is dat niet vreselijk duur?

Wel, net daarom werd de VW Fun Cup in 1997 opgericht: autosport betaalbaar maken voor het grote publiek. Niet dat je er met een paar duizend Euro vanaf bent, reken toch op zo’n 100.000 euro voor je eerste seizoen, waarvan ongeveer de helft voor de wagen. Er werd gekozen om echte racewagens in te zetten en niet te starten met een uitgeklede straatversie. Een stalen buizenframe waarop het koetswerk van een oude kever werd gemonteerd, nu ja enkel de voorruit is origineel, verder is geen enkel onderdeel van de polyester carrosserie hetzelfde. De wielkasten groeiden aanzienlijk wat plaats maakt voor breder schoeisel. Achteraan prijkt een uit de kluiten gewassen spoiler op de achterruit.

vw fun cup vw fun cup

De racewagen, intussen aan zijn derde generatie, heeft zijn motor in het midden. De EVO 1 moest het doen met een 1.8 van 130 pk, voor de tweede generatie koos men een 2.0 TDi maar de huidige EVO 3 heeft opnieuw een benzinemotor achter de racekuipjes liggen: een 2.0 FSi van VW Motorsport, goed voor 175 pk wat gezien zijn gewicht van 700 kg ruim voldoende is. De meeste modellen hebben één racestoel in het midden, maar de marketingafdeling zag ook brood in een model waarin een passagier kon meerijden. Ideaal ook om onervaren piloten, zoals ondergetekende, met een instructeur de baan op te sturen.

vw fun cup vw fun cup

Kan je niet eerst even proberen?

VW organiseert enkele keren per jaar de Fun Cup Discovery Days waarop iedereen zich mag inschrijven voor enkele uren raceplezier. Dit keer was ook Drivr van de partij. De ochtendsessie was nog volop bezig toen we arriveerden op het circuit Jules Tacheny in Mettet. Tijd genoeg dus om de auto’s van dichtbij te bekijken en al even te ‘passen’. Elegant proberen in- en uitstappen heeft weinig zin, zelfs de “Dukes of Hazzard”-methode, met beide handen een beugel vastnemen en zo met de voeten vooruit in de auto slingeren, ziet er makkelijker uit op de TV.

vw fun cup vw fun cup

Tijdens de Discovery Days wordt alles ter beschikking gesteld van de piloten. Tijd dus voor een make-over. Race-overall, schoenen en helm, door de FIA goedgekeurd, werden gepast en plots stonden er geen autobestuurders meer, enkel racepiloten. Uiteraard werd er nog een briefing gegeven, er gelden evengoed regels op een circuit, snelheidslimieten zijn er gelukkig enkel in de pitlane! Onze instructeur gaf ons nog wat bijkomende uitleg: hij zou eerst 2 rondjes zelf rijden, terug de pits inkomen om dan van plaats te wisselen. Die plaats was rechts, niet omdat de wagens in Engeland worden gebouwd, wel omdat er te weinig plaats was tussen beide zetels voor de sequentiële zesbak.

vw fun cup vw fun cup

Klaar voor de start?

Eindelijk was het zover: pak helemaal dicht, helm met ingebouwde microfoon op het hoofd en met wat wringen in de stoel geraakt. De vijfpuntsgordel werd aangetrokken en met een druk op de knop kwam de auto tot leven Ontkoppelen gaat bruut, het lukte me echter wel de motor draaiende te houden en in een slakkengangetje de uitrit van de pits op te zoeken. Dan optrekken en met een stevige ruk de auto in tweede rammen. Vanuit de pits gaat het ineens de eerste, linkse bocht in, om daar tot mijn schrik te ontdekken dat de spiegels helemaal verkeerd waren afgesteld en ik totaal blind was achteraan.

vw fun cup vw fun cup

De ideale lijn wordt aangeduid door kegels die de instuurpunten aanduiden. Remmen vraagt enige oefening: zonder bekrachtiging alle ankers moeten uitgooien, het is een aparte ervaring een bocht met een rotvaart zien naderen met remmen die niets lijken te doen om dan te blokkeren. De auto is echter zo gebalanceerd dat zelfs met blokkerende wielen er weinig gevaar is en na enkele rondjes groeit dan ook het vertrouwen. Vol gas de bocht uit, enkele rukken aan de schakelstang geven om dan weer alles dicht te gooien, de stang vooruit knallend en piepend en licht schuivend de bocht om. Het is hard werken aan het stuur van zo’n racebolide!

vw fun cup

Een bekend gezicht: we deelden een wagen met ex-Drivr Wim Bervoets!

En iedereen kan deelnemen?

Iedere sessie duurt zo’n twintig minuten, wat maakt dat je voldoende tijd krijgt om vertrouwd te raken met het circuit, zonder dat het fysiek al te zwaar wordt. Mettet heeft natuurlijk niet het karakter van Spa-Francorchamps, maar met zijn geringe lengte van 2,28km en 10 bochten, is de leercurve wel een pak minder steil. Je kan de Fun Cup zeker niet vergelijken met karten voor volwassenen, maar het biedt wel de mogelijkheid om op een veilige manier kennis te maken met circuitracen, zonder fortuinen te moeten uitgeven. Kinderdromen die uitkomen teleurstellend? Niet als je het ons vraagt!