Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoe je het draait of keert, een sportieve wagen moet in alles goed zijn, dus ook in het schakelen. Zij het een manueel of een automaat, de homogeniteit van een auto valt in duigen zonder een goede bak.

Een transmissie wordt ontworpen om zo efficiënt en snel mogelijk te anticiperen op wat de bestuurder wil. Het liefst zonder het comfort aan boord te verstoren. Soms durft dat al eens mis te gaan. We lijsten enkele sublieme auto’s op die niet de beste versnellingsbak kregen toebedeeld.

Aston Martin One-77

Aston martin one 77

Het Britse merk Aston Martin stond een tijdje bekend om zijn vervelende automatische versnellingsbakken. Recent nog kreeg de One-77 een gerobotiseerde manuele zesbak mee. In feite gaat het hier om een single clutch transmissie. Het type versnellingsbak dat ook te vinden is in een Peugeot 108. De Fransen mogen hem dan wel kiezen omdat hij goedkoop is en de Britten omdat hij licht en compact is, bij zowel Peugeot’s kleinste als de Aston Martin geldt dat de bak traag schakelt.  En dat wil je natuurlijk niet in een sportwagen met 710 pk. Er gaan geruchten dat Aston Martin de pers uit de auto weerde omwille van deze versnellingsbak. Toen Tom Ford van Top Gear toch een zitje in de bolide wist te bemachtigen, raakte de koppeling al oververhit na een aantal U-turns.

BMW E36 M3

bmw e36 m3

BMW’s eerste SMG, Sequential Manual Gearbox, debuteerde op de E36 M3. Terwijl de manuele variant van deze auto de hemel werd ingeprezen, staat de automaat bekend als pretbederver. Bij iedere gangwissel schokt de auto met als gevolg een pijnlijke nek voor de inzittenden. Het was dusdanig erg dat de testchauffeurs bij BMW het gaspedaal losten tijdens het schakelen om het comfort aan boord te verhogen. De ingenieurs bij BMW gaven niet op en er volgde later nog een SMG-II en SMG-III in respectievelijk de E46 M3 en de E60 M5.

BMW E60 M5

BMW-E60-M5_engine

Helaas kregen ze het euvel niet onder de knie. De SMG-III in de M5 met V10-motor kampte met dezelfde schokkerige overgang van verzetten. De M5 was in de eerste plaats een sportieve sedan die dagdagelijks inzetbaar moest zijn en slechts occasioneel op het scherpst van de snee wordt gereden. En in het laatste geval kon ook dat tegenvallen, omdat het oranje waarschuwingslampje voor de koppeling snel ging branden bij hevig circuitgebruik. Het was BMW’s laatste sequentiële manuele versnellingsbak met enkelvoudige koppeling.

Subaru WRX

Subaru-WRX_sti

In België en Nederland heeft Subaru het niet aangedurfd, maar elders in de wereld was de Subaru WRX vanaf 2015 beschikbaar met een Subaru’s Lineartronic. Een continu variabele transmissie past bij rijplezier zoals een Hummer bij een laadpaal. Het mag dan wel snel gaan, de rijbeleving is – auditief dan toch – volledig weg. Voor bepaalde werelddelen mag het dan steek houden, in onze contreien wordt een WRX (STI) gekocht voor het rijplezier en daar hoort een prima schakelende manuele zesbak bij.

Ferrari 355 F1

ferrari f355

In 1997 bracht Ferrari een stukje F1 naar de openbare weg, door hun F355 met een via peddels te bedienen gerobotiseerde manuele versnellingsbak aan te bieden. De 355 F1 – zonder F vooraan – kreeg de snelst schakelende automaat van zijn tijd aangemeten. Die vereiste had helaas ook een keerzijde, de bak schokte bij het schakelen en de koppeling ging niet lang mee en was erg luidruchtig. Diezelfde bak kwam later ook in Maserati’s terecht onder de naam Cambiocorsa.

Lamborghini Aventador

Lamborghini-Aventador_rev2

Voor de Aventador had Lamborghini een snel schakelende automaat in gedachten. Door de gelimiteerde ruimte was een dubbele koppeling niet mogelijk. Gevolg – je raadt het al – een manuele zevenbak met gerobotiseerde enkelvoudige koppeling. Bij sportief rijden is er geen vuiltje aan de lucht, maar parkeren of een langzame file zijn een ware nachtmerrie. Het aangenaamste, zo blijkt, is om zelf de teugels in handen te nemen en bij het schakelen eventjes wat gast te minderen. Dat kan niet de bedoeling zijn van een automaat.

Alfa Romeo Brera SeleSpeed

alfa romeo brera

Ben je in de markt voor een tweedehands 156, laat dan misschien de automaat SeleSpeed staan. Ook hier gaat het om een gerobotiseerde bak. Alfa Romeo was het eerste merk die een dergelijke versnellingsbak op een sedan introduceerde als “sportief alternatief” voor een manuele bak. Ironisch is wel dat de bestuurder bij sportief rijden is aangewezen op de flippers achter het stuur. In de automatische stand is de bak immers veel te traag. De SeleSpeed werd ook aangeboden op de sportievere Brera.

Buitenbeentje: Audi Q7 V12 TDI

audi q7

Een V12 diesel in het Volkswagen gamma zou vandaag wel érg slecht scoren in de pers. Toch kwam Audi in 2009 op de proppen met de Q7 V12 TDI met 500 pk en een gelimiteerd koppel van 1.000 Nm. Origineel was de motor ontwikkeld voor de Audi R8, maar dat project werd geannuleerd omwille van de hoge ombouwkosten voor de V12 diesel. Bijgevolg bleef het bij slechts één concept car waarvan het koppel tot 600 Nm beperkt was omdat de versnellingsbak het niet aankon. De ontwikkelingskosten van de motor waren wel al gemaakt, dus kwam de motor in de Q7 terecht. De SUV kreeg een aangepaste volautomaat in het vooronder, maar het hoge koppel katapulteerde de auto zo snel door de versnellingen dat de verstevigde versnellingsbak amper kon volgen.