Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Matthieu Lamoure en Pierre Novikoff, de oldtimer taxatie specialisten bij veilinghuis Artcurial, werden onlangs benaderd door de familie van een Nederlandse beeldhouwer met atelier in België. Of ze interesse hadden om enkele oude auto’s te koop aan te bieden?

Vooraleer het duo een goede blik kon werpen op de klassiekers, moesten ze eerst de handen uit de mouwen steken: Een autowrak en meer dan 200 zandzakjes, loodzwaar door jarenlang in weer en wind te liggen, moesten weggehaald worden om de poort open te krijgen.

bugatti schuur

De beloning was gelukkig meer dan de moeite: een Citroën C3 Torpedo en maar liefst 3 Bugatti’s zagen voor het eerst in jaren het daglicht: een Type 40 (1929), een Type 49 Limousine uit 1930 en een Type 57 Cabriolet Graber. De kunstenaar, Thomassen kocht de auto’s en bewaarde ze in een schuur, niet om er mee rond te rijden en zelfs niet als investering maar als studiemodellen! Dat hij een groot liefhebber van het Franse merk was, bewijst het bronzen borststuk van Ettore Bugatti dat te bewonderen is in het Schlumpf Museum in Mulhouse. Voor de familie een mooie erfenis, die in huidige staat geschat wordt op 1 miljoen euro!

bugatti schuur

De Type 40 werd als derde prijs in de Grand Prix Bugatti van 1930 aangeboden aan Hellé Nice, maar zij verkoos de equivalente geldprijs, zo’n 36.000 Franse Franc. Het rollend chassis werd later verkocht en voorzien van een koetswerk door een onbekende carrossier uit de streek van Rijsel. De auto wisselde tussen 1935 en 1958 nog 2 keer van eigenaar, tot de Nederlandse beeldhouwer, August Thomassen, de vrouw van eigenaar Paul Bucher wist over te halen de auto van de hand te doen. Thomassen bezocht de eigenaars verschillende keren en bracht telkens dozen chocolade mee, mevrouw Bucher noemde hem dan ook een uiterst sympathieke man.

bugatti schuur bugatti schuur

Chassis 49487, een Bugatti Type 49 2/4-deurs met koetswerk door Vanvooren uit het Franse Courbevoie werd in 1932 op de Paris Motor Show als demowagen gebruikt en kwam daarna terug naar de fabriek. Vertegenwoordigers van Bugatti gebruikten de auto tot 1934 en werd dan verkocht aan een agent uit Nantes, waarbij de motor een revisie kreeg. Net voor de oorlog kwam de auto in het bezit van Georges Ponsart, die de wielen verwijderde zodat de Duitse troepen hem niet zouden meenemen. Na de oorlog werd de wagen nog amper gebruikt en in 1957 kocht Thomassen deze Bugatti. Met 2 trekpaarden werd de auto uit een opslagplaats getrokken om vervolgens in de garage te belanden waar deze, na meer dan 60 jaar, terug tevoorschijn kwam.

bugatti schuur

Een 1937 Type 57 Cabriolet door Graber, één van de negen gebouwd, maakt deze verzameling compleet. De auto werd verkocht aan een bankier uit Genève en stond tot 1941 ook ingeschreven in de Zwitserse stad. Sechaud, de Bugatti agent die de auto verkocht, bewaarde deze tijdens de oorlogsjaren in zijn garage, ver weg van de strijdende partijen. Georges Pertuiset werd in 1951 de nieuwe eigenaar en zou bijna 10 jaar met de Type 57 blijven rijden, tot ook hier weer de naam Thomassen opduikt. Thomassen bestelde nieuwe binnenbekleding, hoewel hij de auto nog amper zou gebruiken. Na inspectie blijkt de Type 57 Cabriolet volledig origineel te zijn, de geschatte waarde ligt dan ook tussen 400 en 600.000€.

citroen schuur

bugatti schuur bugatti schuur

De drie Bugatti’s en de Citroën Torpedo worden op 8 februari geveild op het Salon Rétromobile in Parijs. Dit kwartet zou rond 1 miljoen euro moeten opleveren, in de staat waarin ze zich momenteel bevinden!