Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het Salon van Genève – of beter: de Geneva International Motor Show – is één van van de meest prestigieuze evenementen op de autokalender en voor veel merken dan ook de gedroomde kans om uit te pakken met de nieuwste modellen. Wij geven hieronder een voorproefje van het te verwachten edelmetaal.

Mercedes CLA Shooting Brake (2e generatie)

Mercedes lanceert 2e generatie CLA Shooting Brake

Alfa Romeo Tonale Concept + Giulia & Stelvio Quadrifoglio ‘Alfa Romeo Racing’ (2019)

Officieel: Alfa Romeo Tonale Concept (2019)

Aston Martin Vanquish Vision Concept & AM-RB 003

Aston Martin lanceert Twee Extra Modellen met Middenmotor

Bugatti ‘La Voiture Noire’

One-off Bugatti ‘La Voiture Noire’ Is Duurste Auto Ooit

Automobili Pininfarina Battista

Officieel: Automobili Pininfarina Battista (2019)

Mercedes-AMG GT R Roadster

Mercedes AMG GT R gaat Topless

Toyota GR Supra

Alle Details: Toyota GR Supra (2019)

Ferrari F8 Tributo

Officieel: Ferrari F8 Tributo (2019)

Abarth 124 Rally Tribute’

Officieel: Abarth 124 Rally Tribute (2019)

Piëch Automotive Zero GT

Primeur voor Genève: Piëch Automotive Zero

Morgan ‘Wide Body’

Van een bedrijf dat modern was in 1930 en daarnaast ook nog de markt probeert te veroveren met auto’s die een wiel missen, verwacht je geen drastische vernieuwing. Geen paniek, aan de buitenkant ziet de ‘Wide Body’ er nog steeds uit als een Morgan. De veranderingen zitten onderhuids: een nieuw en lichter aluminium platform, met een chassis dat tweemaal zo stijf is en een aandrijflijn die nooit eerder in een Morgan gebruikt werd. Of ze daarmee op een geblazen V6 doelen? CTO Graham Chapman spreekt in ieder geval van het meest geavanceerde ontwikkelingsprogramma dat Morgan ooit gelanceerd heeft. [KDB]

Cupra Formentor Concept

Officieel: Cupra Formentor Concept

KIA EV Performance Concept

Wat als we efficiëntie en bruikbaarheid nu eens combineren met met dynamiek en prestaties, moeten ze bij KIA gedacht hebben. Het resultaat is een stijlstudie voor een elektrisch voertuig dat tot nader order geen naam heeft, maar allicht wel toekomsttechnologieën gaat showen. Kijk daarvoor maar naar de cameraspiegels, die stilaan ingang beginnen te vinden op productiewagens. Vermoedelijk krijgt deze ontwerpstudie de 64kWh motor uit de e-Niro: getuned voor prestaties, maar ten koste van het bereik. [KDB]

Citroën Ami One Concept

Citroën Viert zijn 100e Verjaardag met… Een Object

Peugeot 508 Sport Engineering

Ook Peugeot ziet wel iets in krachtige elektrische wagens, hybrides in het geval van de 508 PSE. Het concept is gebaseerd op een 508 vierdeurs sedan met de 1.6 Puretech 200 benzinemotor, gekoppeld met een 110 pk sterke elektromotor die samen de voorwielen aandrijft. Een tweede eletromotor van 200pk voorziet de achterwielen van kracht. De sprint naar 100km/u zou daarmee slechts 4,3 seconden mogen duren en gaat door tot de electronica ingrijpt, zo rond de 250km/u. Puur elektrisch rijden kan ook over een kleine 50 kilometer dankzij een accupakket van 11,8 kWu. Of de planeet op deze manier gered zal worden, is twijfelachtig. Maar fun ziet het er alleszins uit! [KDB]

Peugeot 208

Naast de 508 PSE, die in principe volgend jaar al in productie kan, toont Peugeot nog een veel belangrijker model op de GIMS 2019: de splinternieuwe 208. Niet meteen voorzien van een aandrijflijn die DRIVR-waardig is, maar je hoeft de neofiet maar één blik te kunnen om te weten dat daar een knaller van een GTi uit gaat voortkomen. Het zou weleens de laatste kunnen zijn, trouwens. Tenminste in de klassieke zin van het woord. Want wat er wel van meet af aan onder de kap steekt, dat is de volledig elektrische aandrijving van de DS 3 Crossback E-Tense, goed voor 136 pk en 260 Nm. Daarmee sprint de E-208 in 8,1 seconden naar de 100 en geraakt hij (met een bedachtzamere voet) wel 340 kilometer ver. Het 50 kWu grote accupakket kan overigens in een half uur tot 80% geladen worden aan een 100 kW-lader. Voor de non-believers zijn er initieel GT en GT-Line versies (zoals te zien op de foto’s) die het met maximaal 130 benzinepaarden rooien. [KD]

Audi TT RS Roadster/Coupé

Facelift voor Audi TT RS Coupé & TT RS Roadster (2019)

Mercedes-Benz SL Grand Edition

Afscheid nemen in schoonheid, Mercedes-style. De AMG-afdeling is momenteel druk bezig met een opvolger die er in 2020 moet zijn, en dus is het tijd voor een speciale reeks. Er komt een SL400 met 3-liter V6 van 362pk en een SL500 met geblazen 4.6l V8, goed voor 440pk. De beschikbare kleuren zijn beperkt: twee tinten zwart, grijs of wit. Zwart en zilver komen ook terug op de tienspakige wielen: vooraan 19″, achteraan 20″. En om het effect nog te vergroten, is ook de sportvering 10mm lager gezet. Vanbinnen zien we een bruinlederen bekleding van het Designo-label, Airscarf-nekverwarming, zetels met airco en een Active Parking Assist. [KDB]

BMW X3 M en X4 M (Competition)

Officieel: BMW X3 M & X4 M (Competition)

McLaren Senna GTR

Wie dacht dat een hypercar niet extremer kon worden dan de McLaren Senna, die heeft de GTR duidelijk nog niet gezien. Vorig jaar nog in Genève te bewonderen als Concept maakt de circuitbolide dit jaar zijn officiële debuut, compleet met een stel brede slicks die de ophanging van de straatlegale GTR aan gort zouden rijten. De GTR ontwikkeld dan ook zeker 1000 kilogram downforce en zou wel 3G’s laten optekenen tijdens een noodstop. Voor extra voorwaartse beweging zorgen dan weer 25 extra paarden die het totaal op 825 pk brengen. Al is dat eigenlijk niets vergeleken met de chassis- en ophangingswijzigingen die nodig waren om de snelste McLaren aan deze kant van een F1-bolide te creëren. [KD]

Bugatti Chiron 110 Ans Bugatti

Officieel: Bugatti Chiron ‘110 Ans Bugatti’

Audi SQ5 TDI

Tegen alle verwachtingen in herlanceert Audi de benzine-SQ5 voorlopig niet. Die ging er namelijk uit bij de overgang van NEDC naar WLTP en is sindsdien een beetje zoek in de configurator. Wat de Duitsers uit Ingolstadt nu wel kunnen aanbieden, is weer een TDI-versie van de SQ5; het model waarmee de bal in 2012 aan het rollen ging. De tweede generatie heeft een milde hybridesetup met een elektrische booster, gekoppeld aan een 3 liter-V6 die nu 347 pk en 700 Nm mobiliseert. Het klassieke sprintcijfer (5,1 naar de 100) verandert daarmee niet, maar de hernemingen zouden wel beduidend sneller zijn. Geschakeld wordt er via een achhtrapsautomaat die in de beste Quattro-traditie alle vier de wielen bedient. [KD]