Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

We moeten het de Zweden van Koenigsegg nageven, ze hebben inventiviteit op overschot. Want hoewel het merk slechts 200 werknemers telt, worden er op alle vlakken nieuwe technologieën geïntroduceerd. Hun laatste creatie, de Jesko (vernoemd naar Christian‘s vader), heeft bijvoorbeeld een in-huis ontwikkelde versnellingsbak met 9 verzetten en 7 koppelingen, en een V8 die zowel op E85 als benzine draait. Goed voor een geclaimde topsnelheid van 483 km/h. Ruim voldoende dus om eens van dichterbij te bekijken.

De Zweden hebben het klaarblijkelijk moeilijk om de transmissie van het éne model op het andere model te behouden. De Agera kreeg een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling (DC). De Regera pakte uit met een van drie elektromotoren voorziene Koenigsegg Direct Drive transmissie. En voor de Jesko ontwikkelden ze een innovatieve negentrapsautomaat met maar liefst 7 koppelingen.

2019_koenigsegg_jesko_technology_04

Volgens Koenigsegg zelf is het de lichtste en meest compacte DCT op de markt. Ten opzichte van een DCT met slechts twee koppelingen kan de bak meteen schakelen tussen eender welk verzet. Schakelen van zeven naar vierde versnelling gebeurt dus even snel als van zeven naar acht. Dit in tegenstelling tot een DCT die enkel zijn millisecondentijd kan garanderen voor aangrenzende verzetten, zoals van vijf naar vier of van vijf naar zes.

Slechts 290 gram

Het aansturen van de natteplaatkoppelingen gebeurt door Koenigsegg’s UPOD technologie, ofwel Ultimate Power on Demand. Op basis van de snelheid en motortoerental wordt het volgende verzet al klaargezet om een maximale acceleratie te garanderen. Het geheel van tandwielen en koppelingen is het best te vatten in bewegende beelden:

Ook voor de motor mocht de lat hoger liggen. De V8 uit de Agera, werd opnieuw tegen het licht gehouden. De twin-turbo’s zorgen voor 1.280 pk op benzine en maar liefst 1.600 pk op E85 bij 7.800 tpm. Het maximum koppel bedraagt 1.500 Nm bij 5.100 tpm, maar tussen 2.700 en 6.170 tpm is er al 1.000 Nm beschikbaar.De zuigers hebben een keramische coating die detoneren moeten vermijden. Het gewicht van één zuiger is slechts 290 gram, niet onbelangrijk voor een motor met een lange slag en een maximaal toerental van 8.500 tpm.

2019_koenigsegg_jesko_technology_05

Verder pakt de motor uit met ‘s werelds lichtste krukas, voor een V8 welteverstaan. De 12,5 kg wegend krukas is er één van het type ‘flat-plane’, wat zoveel betekent als dat de krukken 180° uit elkaar staan. Dit type krukas wordt vooral in de motorsport gebruikt omdat het hogere toerentallen toelaat, maar daartegenover staan hogere trillingen en geluid. De Zweden vinden het geluid een voordeel en de trillingen counteren ze met lichtere drijfstangen (540 gram) en de al vermelde lichte zuigers.

Ophanging

Koenigsegg lanceerde de Triplex Suspension al op de Agera. De pushrod-ophanging achter bestaat uit één demper per wiel met daarbovenop nog een derde demper die het linker- en rechterwiel verbindt. Die derde demper voorkomt dat de achterkant te hard wordt neergedrukt bij hevige acceleraties. Het doorgeven van oneffenheden van het linker naar het rechterwiel wordt ook beperkt, waardoor de stabilisatorstang wat stijver kan. Voor de Jesko is de Triplex nu ook vooraan toegepast. De rijhoogte is elektronisch regelbaar.

2019_koenigsegg_jesko_technology_03

Achteraan krijgt de Jesko een actieve sturing mee. Bij een lage snelheid sturen de achterwielen 3° tegen, bij hogere snelheden tot 3° mee. We kunnen ons voorstellen dat een hogere stabiliteit bij meer dan 400 km/h erg geapprecieerd wordt.

Aerodynamica

Het monocoque chassis van de Agera is wat gegroeid om meer plaats te bieden aan de inzittenden. Het bestaat uit koolstofvezel, aluminium en voor het eerst ook Dyneema. Volgens Koenigsegg is het de sterkste vezel en ‘s werelds eerste toepassing in de automotive. Het dak is nog steeds uitneembaar, maar om niet in te boeten aan stijfheid, moeten er ditmaal wel bouten worden uitgedraaid vooraleer het kan verwijderd worden. Het is ook niet langer op te bergen in de koffer.

2019_koenigsegg_jesko_technology_02

De auto die in Genève te zien was, is uitgerust met een high-downforce pakket die tot 1.400 kg down force moet kunnen creëren voor een auto van amper 1.320 kg droog aan de haak. Wie wat wil inleveren op bochtensnelheid,  om zo een hogere topsnelheid te halen moet nog even wachten. Er komt namelijk een snellere Jesko aan met een kleinere splitter en achtervleugel. Het verlies in downforce – en dus ook drag – moet ervoor zorgen dat de Jesko als eerste straatauto 300 mph (482 km/h) haalt. Volgens de simulaties van Koenigsegg mag het geen probleem zijn. Het is nu wachten tot de Jesko het record verbreekt…

2019_koenigsegg_jesko_technology_06

Jesko Koenigsegg, vader van stichter Christian.

Meer van onze TechTalks lees je via deze link!