Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De wedloop om de krachtigste motor kent een, voorlopig, nieuwe winnaar: de M139 viercilinder turbo, door AMG ontwikkeld in hun skunk works in Affalterbach.

Met een maximum vermogen van 421pk is hij ruim 40pk sterker dan de uittredende M133 uit onder andere de A45 en CLA45. Ook het koppel nam toe met 25 Nm tot een maximum van 500 Nm. Zo komt de nieuwe viercilinder uit op een vermogen van 211 pk/liter, cijfers waar menig supersportwagen alleen maar van kan dromen. De M139 komt in twee varianten: een basisversie met 387 pk en de krachtige S-versie met de reeds vernoemde 421 pk. ‘Deze filosofie is bij de V8-motor al een succes gebleken en sluit beter aan bij de wensen van klanten’, aldus AMG.

2019_mercedes_amg_m139_engine_29

2019_mercedes_amg_m139_engine_062019_mercedes_amg_m139_engine_102019_mercedes_amg_m139_engine_22

Torque shaping

Niet alleen het vermogen maakt indruk, ook de directe respons van deze turbomotor imponeert. Met torque shaping werd de koppelcurve nauwkeurig gevormd en is het maximale koppel beschikbaar tussen 5.000 en 5.250 toeren per minuut (4.750-5.000 tpm in basisuitvoering). Zo zijn de ingenieurs bij AMG erin geslaagd een vermogensafgifte te verkrijgen die vergelijkbaar is met een atmosferische motor, wat de sensaties ten goede komt.

2019_mercedes_amg_m139_engine_32

2019_mercedes_amg_m139_engine_302019_mercedes_amg_m139_engine_352019_mercedes_amg_m139_engine_37

De souplesse van de motor werd eveneens verbeterd, door in het lagere toerenbereik een dynamisch stijgende koppelkromme te realiseren. Dit toenemende koppel zorgt er ook voor dat de motor gemakkelijker toeren maakt bij hogere toerentallen. De M139 blijft doorgaan tot 7.200 omwentelingen, AMG noemt het dan ook niet onterecht een echte sportmotor.

One man, one engine

De nieuwe motor wordt volledig met de hand geassembleerd. Hiervoor werd op de eerste verdieping van de fabriek in Affalterbach een geheel nieuwe productielijn in gebruik genomen, die de one man, one engine-methode naar een hoger niveau brengt. De principes van de Industry 4.0 methode moeten er tegelijk voor zorgen dat de nieuwste inzichten op vlak van ergonomie, omgang met materialen, kwaliteitsborging, duurzaamheid en efficiëntie worden toegepast op het gehele productieproces.

2019_mercedes_amg_m139_engine_41

Zo is er bijvoorbeeld de Smart Production methode die zorgt voor maximale flexibiliteit, transparantie en doeltreffendheid. Innovatieve en digitale technologieën zorgen voor een hogerkwaliteitsniveau van zowel de motor zelf als de productieprocessen.

Garantie

Maar wat al bij al nog het meest indruk maakt is dat deze motor met dezelfde 3 jaar en/of 200.000 km garantie komt als andere modellen uit de Mercedes-stal. Dat wat in een niet zover verleden met auto’s als de Mitsubishi Lancer Evo X FQ-400 of FQ-440 nog wel iets anders. Daar moest je immers iedere 1.600 km van olie wisselen, terwijl een groot onderhoud zich iedere 6.000 km en/of 6 maand aandrong. De garantie was dan weer beperkt tot 3 jaar maar vooral slechts 58.000 km. Of hoe ICE-technologie nog steeds heel wat evolutie maakt.