Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat als je favoriete automerk geen wagens meer produceert? Dan ga je toch gewoon zelf aan de slag, zo moet Oostenrijker Roland Stagl gedacht hebben. Dat Austro Daimler al in 1934 ophield te bestaan, vormde daarbij duidelijk geen bezwaar.

Het in 1899 opgerichte Machinefabriek Bierentz, Fischer & Co, bouwde destijds Daimler auto’s en motoren onder licentie. Technisch directeur was Paul Daimler, de oudste zoon van Gottlieb Daimler die samen met Wilhelm Maybach de benzinemotor uitvond. Paul werd in 1905 opgevolgd door niemand minder dan Ferdinand Porsche.

Austro Daimler Bergmeister Austro Daimler Bergmeister

Tijdens de Eerste Wereldoorlog produceerde het bedrijf vrachtwagens, om zich daarna toe te leggen op dure, grote auto’s. Met de Austro Daimler Sascha deed Porsche een eerste poging om een ‘volkswagen’ te bouwen, die in 1922 de ereplaats pakte in de Targa Florio. De laatste auto die het merk bouwde was de ADR Bergmeister, vlak voor de fusie met Steyr tot Steyr-Daimler-Puch.

Austro Daimler Bergmeister

Het is die ADR Bergmeister die Roland Stagl in gedachten had voor de revival van het merk. Als basis werd gekozen voor een Mercedes-AMG GT, weliswaar met de vleugeldeuren van de oudere SLS AMG. Het interieur werd volledig aangepast en de 4.0 twin-turbo V8  kreeg de hulp van 3 elektromotoren om op net geen 1200 pk en ruim 1600 Nm koppel uit te komen. Nul naar honderd zou 2,5 seconden vergen, de topsnelheid ligt rond de 330km/u.

Austro Daimler Bergmeister Austro Daimler Bergmeister

De 55 kW batterij geeft de Bergmeister een reikwijdte van 250 km, de totale autonomie zou op zo’n 1000 km liggen. Omdat de batterij voor deze motoren in de toch al krappe koffer ligt, opteerde Stagl voor een Shooting Brake koetswerk om zo toch wat stouwruimte te creëren. Deze combinatie van GT en shooting brake leidde tot de opvallende Shooting Grand, een carrosserievorm die intussen gedeponeerd werd.

Austro Daimler Bergmeister

De Bergmeister, die op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este werd voorgesteld, is een eenmalig model – althans voorlopig. Roland Stagl sluit echter niet uit dat er nog exemplaren gebouwd zullen worden als er genoeg vraag naar is. Hij denkt zelfs al luidop na over een cabrio en een kleiner model. Over een SUV werd, gelukkig, nog met geen woord gerept.