Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Subaru is een buitenbeentje op de Belgische automarkt. In 2018 waren slechts 558 kopers overtuigd van de kwaliteiten van de eigenzinnige Japanse constructeur. Om uit te zoeken of dit lage cijfer terecht is reden we een week met de vernieuwde Levorg, waarbij we niet enkel pendelden tussen woon- en werkplaats maar ook Subaru’s rallyverleden achterna gingen met een toertocht door Zeeland.

De ietwat vreemd genaamde Levorg, wat staat voor LEgacy, reVOlution en touRinG, is ontwikkeld als een sportieve break met een vrij forse voorspoiler, opvallende zijschorten en een dubbele uitlaat. Een echte uitlaat in dit geval. Subaru heeft aan de verleiding kunnen weerstaan om met allerhande sierstukken het achteraanzicht te verprutsen op te smukken. Uiterlijk werd het model vooral opgefrist met het verdwijnen van de grote luchthapper op de motorkap. En dat is maar goed ook. Want het kleinood had echt geen plaats op de verder niet onaardig gelijnde break.

2019_subaru_levorg_facelift_10

Met zijn 4,7 m is de Levorg eerder compact voor een middenklassebreak, maar hij biedt wel meer kofferruimte dan een A4 Avant of 3-reeks Touring. Zowel voor- als achteraan staan de wielkasten wat breder wat bijdraagt aan zijn sportieve uiterlijk, zonder echt agressief te worden. Het geheel ziet er over het algemeen wat braafjes uit maar Subaru mikt dan ook niet op het publiek dat voor de BRZ of WRX zou kiezen. Ook al deelt ie zijn onderstel met die laatste.

Aandrijflijn

De echte kracht van Subaru schuilt onder het nogal saaie koetswerk. Symmetrical All-Wheel Drive. Standaard op alle modellen (behalve de BRZ) en Subaru’s toverwoord. Het systeem zorgt ervoor dat de wagen stabiel blijft in zelfs de meest extreme omstandigheden. Dat AWD-systeem wordt nog bijgestaan door Active Torque Vectoring dat indien nodig het binnenste voorwiel afremt in de bochten.

2019_subaru_levorg_facelift_18

Nog zo’n ‘eigenaardigheid’ bij Subaru is het gebruik van een boxer- of vlakke motor. Porsche is de enige andere constructeur die boxermotoren gebruikt, althans op modellen met de motor achterin. Daardoor blijft het zwaartepunt laag, wat uiteraard de wegligging ten goede komt. Om tegemoet te komen aan de Europese klanten moest de 1,6-liter turbo uit de vorige generatie Levorg plaatsmaken voor een atmosferische tweeliter, wat mee het verdwijnen van de functionele luchthapper verklaart. Subaru geeft toe dat het oude model te sportief was gemaakt voor de doelgroep.

2019_subaru_levorg_facelift_22

Schakelen gebeurt automatisch door middel van een Lineartronic CVT-automaat (met ketting) met 7 kunstmatige schakelpunten. Bij een normale rijstijl zijn deze nauwelijks merkbaar en trekt de auto heel gelijkmatig op. Duw het gaspedaal diep in en de motor schiet naar hogere toeren om daar ook te blijven hangen zolang de druk op het pedaal even hoog blijft. De 2.0 heeft echter niet de klank die we kennen van de WRX of oudere Impreza’s. Het maximumkoppel is ook pas beschikbaar bij 4.200 tpm, wat het gevoel geeft dat hij wat moeilijk uit de startblokken komt. De Levorg heeft 11,7 seconden nodig om tot 100 km/u te geraken. Perfect voor dagelijks gebruik maar echt sensationeel is het uiteraard niet.

Rijgedrag

In het dagelijks verkeer gedraagt de Levorg zich voorbeeldig. De auto kan vlot mee met het overige verkeer, heeft een prima wegligging en dankzij verbeteringen in het interieur is de Levorg veel stiller dan zijn voorganger. Bedaard en zonder op te vallen laat hij zich gewillig sturen, zowel in de stad als op de autosnelweg. Zoals reeds eerder gezegd, allemaal nogal braaf, bijna saai.

2019_subaru_levorg_facelift_14

2019_subaru_levorg_facelift_212019_subaru_levorg_facelift_17

Maar dan komt de verrassing! Subaru zou Subaru niet zijn als er niet iets van de roemrijke rally stamboom was blijven hangen. Vermijd de autostrades en stuur de Levorg over kleine landwegen. Het AWD systeem geeft enorm veel vertrouwen en laat toe om bochten heel scherp in te snijden, zonder grip te verliezen.

Veiligheid

Wat onmiddellijk opvalt is de uitstekende zichtbaarheid rondom, ook naar achteren wat in nieuwe wagens geen evidentie meer is. Camera’s voor- en achteraan helpen uiteraard nog om die zichtbaarheid te vergroten. Het EyeSight systeem, een tweede paar ogen op de weg zoals Subaru het zelf zegt, bestaat uit twee opvallende stereocamera’s die net boven de binnenspiegel gemonteerd zijn. Deze scannen de omgeving voor de auto en detecteren niet alleen andere auto’s maar ook fietsen en voetgangers. Bij een obstakel klinkt er een waarschuwing en wordt indien nodig geremd. Geen absolute nieuwigheid meer, maar het systeem van Subaru is minder bruusk dan bij de meeste andere merken en schept daardoor wel meer vertrouwen.

2019_subaru_levorg_facelift_06

Verder beschikt de Levorg standaard over een heel arsenaal van veiligheidsvoorzieningen en rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control, lane departure warning, lane keep assist en pre-collision braking system. Een LED bovenop het dashboard geeft aan dat de cruise control een voorligger gedetecteerd heeft en geeft met verschillende kleuren zelfs de afstand weer: groen is veilig, rood te dicht.

2019_subaru_levorg_facelift_20

2019_subaru_levorg_facelift_152019_subaru_levorg_facelift_19

Eén optie op onze testwagen, een pre-productiemodel, zal niet te vinden zijn in de optielijst. Klik de achteruitkijkspiegel in de antiverblindingsstand en deze verandert in een panoramisch beeld van de achterzijde. Niet te gebruiken in stadsverkeer omdat het alles dichter trekt en het lijkt of de achterligger op de bumper zit. Maar des te handiger op de autosnelweg omdat het de dode hoek voor een groot deel uitschakelt.

Conclusie

De Subaru Levorg is duidelijk geen poging om de dominante Duitsers te kopiëren. De Japanners varen een eigen koers maar weten nog wat rijplezier is. Het AWD-systeem geeft je als bestuurder vertrouwen onder alle omstandigheden. Op lange afstanden, lees: autosnelwegen, is hij comfortabel en stil, eerder geschikt voor een gezapige rijstijl. Buiten de platgetreden paden, verhard en zelfs onverhard, komt de Subaru-erfenis boven en laat hij zich gewillig en zonder morren lustig de bochten insturen.

2019_subaru_levorg_facelift_09

Maar minstens zo opvallend is zijn prijskaartje van 29.995 euro (of 32.995 euro voor het tweede uitrustingsniveau GT-S Premium), waarvoor je in ruil een compleet uitgeruste vierwielaangedreven break krijgt die naar goede Subaru-traditie extreem betrouwbaar is. Al compenseert het gelukkig ook zijn minder gunstige CO2-uitstoot wat in Europa altijd al een pijnpuntje is geweest.

SUBARU Levorg GT-S Premium (2019)
MOTOR: viercilinder-boxer, atmosferisch, CILINDERINHOUD: 1.995 cc, MAX. VERMOGEN: 150 pk (bij 6.200 tpm), MAX. KOPPEL: 198 Nm (bij 5.200 tpm), AFMETINGEN L/B/H: 4,69/1,78/1,49 m, LEEGGEWICHT: 1.545 kg, VERSNELLINGEN: CVT, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, met actieve koppelverdeling, Banden: 225/45 R18 (rondom), OPGEGEVEN VERBRUIK: 7,3 l/100 km (167 g CO2/km) (NEDC), TOPSNELHEID: 195 km/u, 0-100 KM/H: 11,7 s, VANAFPRIJS: 32.995 euro, SCORE: 4/5