Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wat doe je als constructeur van sportwagens om de klimaatopwarming tegen te gaan? Een elektrische auto bouwen. Om deze dan vervolgens naar een onooglijk klein Duits dorpje te brengen en daar het ronderecord voor vierdeursauto’s op elektriciteit(!) te verbreken. Want toegegeven,  willen we niet allemaal zo snel mogelijk van A naar B, in plaats van zo proper mogelijk?

Dat Porsche dit wel heel specifieke record op zijn naam wilde schrijven, hoeft niet te verbazen. Met de recent voorgestelde Taycan begeeft het zich als nieuweling op het terrein van gevestigde waarde Tesla. Bij gebrek aan concurrentie mocht die laatste zich met een Model S P100D al snelste vierdeurs van Laguna Seca noemen, maar in de echte wereld is het uiteraard enkel de Nürburgring die telt.

tesla model s nurburgring

Enkele dagen geleden zag het er nog even slecht uit voor de Amerikanen, toen een testvoertuig met pech aan de kant stond en er net op dat moment een Taycan passeerde. Elon Musk nam echter geen enkel risico en bracht 2 prototypes mee van de P100D+ met niet 2 maar 3 motoren, één op de voorste as en één voor elk achterwiel. De bekende Ludicrous mode kreeg hierdoor nog een upgrade, Spaceballs-gewijs Plaid genaamd.

7 zitplaatsen

Beide wagens reden op 21-duims Goodyear Eagle F1 Supersport RS rubber, straatlegaal maar gericht op circuitrijden en momenteel niet beschikbaar bij Tesla. Gigantische keramische remmen, waarschijnlijk Brembo SGL, waren volgens ooggetuigen zichtbaar. Verder waren de wielkasten verbreed en prijkte er een Gurney-flap op de koffer.

tesla model s nurburgring 2tesla model s nurburgring 3

Bij een eerste, onofficieel getimede test wist de Model S een rondje af te leggen in 7:23 minuten, 19 seconden sneller dan de Taycan! Een officiële timing enkele dagen later bevestigde deze tijd. Om de vernedering voor Porsche nog te vergroten, verklaarde Musk later op Twitter dat de recordwagen voorzien kan worden van 7 zetels, in tegenstelling tot de vrij compacte vierzits Taycan.