Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Neem 12 supercars, zet er gepensioneerde piloten uit Indycar, Nascar, NHRA en andere series in, breng ze naar het één kilometer lange ovaal van Indianapolis Raceway Park (niet te verwarren met de Indianapolis Motor Speedway, bekend van de Indy 500) en zend hun capriolen live uit! Sounds like a plan, dacht sportzender ESPN in 1993. En zo ongeveer is Fast Masters ontstaan, een van de meest bizarre reeksen die de motorsport ooit gekend heeft.

Tom Wilkinshaw Racing (TWR), dat XJ220-C’s raceklaar maakte, werd begin ’93 benaderd met een bizarre vraag. Jaguar had besloten te stoppen met racen in de International Motor Sports Association (IMSA) maar zat nog voor 1 jaar vast aan een contract. Er zou verder geracet worden, maar Coventry eiste een meer relevante serie voor hun product, internationale uitstraling ook en live-verslaggeving.

Er werd een overeenkomst opgemaakt tussen ESPN en Jaguar: de wedstrijden zouden live worden uitgezonden, Jaguar voorzag in de budgetten. TWR importeerde 12 straatversies van de XJ220, met zijn 3.5L V6 van 560pk de snelste straatlegale auto van zijn tijd. Zonder enige ervaring in racen op ovals en met een auto die hiervoor allerminst gebouwd was, kreeg TWR opdracht de logge wagens om te vormen tot linksdraaiende monsters.

Paul Newman

Er was geen budget om vering en rolbeugel te vervangen en de standaard Bridgestone banden moesten ook volstaan. Het differentieel had de neiging te ontkoppelen als de piloten gas losten in de opstaande bochten, waardoor ze regelmatig met de kont tegen de muur eindigden. Drievoudig winnaar van de Indy 500 Johnny Rutherford werd als testpiloot gekozen, maar crashte al in de allereerste bocht. NASCAR piloot Scott Pruett verbeterde de afstelling van de wagens en om beschuldigingen van valsspelen te vermijden, werden de auto’s geroteerd onder de piloten.

jaguar-XJ-220-Fast-Masters

Stilaan begon Fast Masters vorm te krijgen: er was een circuit, er waren racewagens, ESPN zou de 6 races live uitzenden en een geweldige verzameling piloten was bereid gevonden er een spektakel van te maken, geholpen door het prijzengeld van 100.000 dollar. Bekende namen waren Bobby Unser, Parnelli Jones en Derek Bell, maar ook een dozijn anderen, vooral bekend uit stock- en indycar races, schreven zich in. Toch ontbrak er nog één naam, vond ESPN producer Terry Lingner: Paul Newman!

Newman had de geruchten over een nieuwe sterrenrace al opgevangen en wilde graag deelnemen, maar niet zonder eerst te testrijden, wat volgens de regels niet mocht. Newman zou nog meer kijkers trekken, dus Lingner nodigde de acteur/racer uit om de wagen toch te komen testen en wist hem zo over de streep te trekken.

Kijkcijferkanon

De eerste race was meteen een kijkcijferkanon, de hele racewereld had het over de nieuwe reeks. Fast Masters kreeg na deze eerste wedstrijd al een bijnaam: Crash Masters! Short Track-ster Richard ‘Dick’ Trickle probeerde in de tweede ronde tussen 2 concurrenten door te komen maar de achterkant van zijn XJ220 brak plots uit en hij botste op Jim McElreath en vernietigde de victory lane.

Troy Ruttman

Troy Ruttman – Foto: Wagtimes.

Hij was lang niet de enige die met zijn Jaguar crashte. Eén ronde later was het Troy Ruttman die onzacht in aanraking kwam met de muur, nadat ook hij uitbrak. Iedere wedstrijd was er minstens één piloot die de muren van het claustrofobische circuit raakte, en de start verliep zelden zonder problemen.

Na de wedstrijd zag de vloot eruit alsof ze bewerkt waren met baseballbats, uiteindelijk liep élke wagen schade op! Reserve-onderdelen waren niet beschikbaar dus het team van Tony Dowe, manager van TWR, moest de aluminium panelen met de hand terug in vorm kloppen en opvullen met Bondo-stopverf.

Duct tape

TWR’s werkplaats bevond zich enkele kilometers van het circuit en een gecrashte auto op een takelwagen daarheen vervoeren kostte heel wat tijd. Enkele mechaniekers waren dit vervelende en tijdrovende werkje zo beu dat ze besloten de niet-gehomologeerde auto’s zelf naar de garage te rijden, bijeen gehouden door duct tape!

Pete Hamilton

Pete Hamilton – Foto: Wikipedia.

Gezien de averij die in de eerste wedstrijd was opgelopen, en die bij sommige van de auto’s nog steeds zichtbaar was, werd in de tweede ronde enkel gebruik gemaakt van het binnencircuit. De snelheid lag lager maar dat belette niet dat er volop gespind en gecrasht werd.

Daytona-winnaar Pete Hamilton maakte naar eigen zeggen een beginnersfout door de witte vlag te verwarren met de zwart-wit geblokte en zo te hard in de eerste bocht te gaan, met opnieuw een Jaguar aan gruzelementen als gevolg! Ronde drie kon Parnelli Jones op zijn palmares schrijven, dragracer Eddie Hill werd net voor het einde onverwachts tweede, nadat Bob Bondurant en Hershel McGriff elkaar en vervolgens de muur raakten in hun strijd om de tweede plaats.

100.000 dollar

Nog meer bekende namen in ronde 4: Derek Bell en ook de toen 68-jarige Paul Newman, die tijdens de kwalificaties de snelste ronde weet te rijden maar na enkele rondes in de wedstrijd zijn auto vastrijdt in het gras en moet opgeven, echter zonder al teveel schade. Ronde vijf werd makkelijk gewonnen door Bobby Unser, de strijd om de tweede plaats tussen Johnny Rutherford en Gene Felton, draaide in het voordeel uit van die eerste, Felton verloor de controle, maakte een perfecte 360 maar moest ook de derde plaats afstaan.

Gene Felton

Gene Felton – Foto: Wikipedia.

De finale bracht nog meer spektakel, met 2 eliminatieheats waarvan de top 3 doorging naar de finale, gereden over 12 rondes; de uiteindelijke winnaar kreeg zo maar eventjes 100.000 dollar, een pak meer dan wat piloten in NASCAR of Indycar verdienden. Van de 42 deelnemers bleven er nog zes over die met elkaar de strijd aangingen.

Van bij de start lag Bobby Unser op kop, met George Follmer tweede. Bij een herstart in ronde 5 houdt Unser de deur stevig dicht en ook 2 rondjes later gebruikt hij alle trucjes om zijn voorsprong te behouden. Terwijl het veld nog onder gele vlag rijdt, beginnen 2 auto’s toch in te halen en wordt Parnelli Jones in de muur gereden, ook George Follmer valt uit. Unser zou het veld opgehouden hebben door te traag te rijden maar wordt hiervoor niet op de vingers getikt en mag naar huis zijn 100.000 dollar.

Anno 2019?

Met deze finale eindigde meteen ook het kampioenschap. Jaguar trok zich, zoals verwacht, terug, repareerde de auto’s en verkocht deze op de tweedehandsmarkt, naar verluidt zonder mee te delen wie de vorige ‘eigenaars’ waren. Er werd getracht een tweede seizoen te starten met auto’s die minder kostten, maar zonder het budget van Jaguar kwam dit niet verder dan wat vage plannen. Een senior tour zoals in het golf kwam er jammer genoeg nooit meer van.

Het doet ons wel dromen, hoe zou Fast Masters er anno 2019 uitzien? Welke (ex-)piloten, ouder dan 50 zouden jullie hierin aan het werk willen zien en in welke, bij voorkeur compleet ongeschikte, supercar?