Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na directe concurrenten Audi, Jaguar en Tesla mengt nu ook Mercedes zich in het SUV-elektrodebat. Dat doet het met de EQC. De eerste in een reeks van puur elektrische EQ-modellen. Eerder mochten wel al kennismaken met de EQC nabij zijn Heimat Stuttgart. Maar hoe zit dat op Belgische bodem?

Op het einde van de 19de eeuw kampten grote steden met een probleem waar een reukje aan hing. Alsmaar meer mensen gingen, op zoek naar werk, in de stad wonen. Vervoer van goederen en mensen gebeurde in die tijd met paarden waarvan de ‘uitstoot’ gewoon op straat belandde. De mest werd verzameld in opslagplaatsen die algauw letterlijk uitpuilden.

2019_mercedes_eqc_test_05

2019_mercedes_eqc_test_112019_mercedes_eqc_test_15

Vergaderingen werden belegd, commissies opgestart maar een goede oplossing werd hiervoor niet gevonden. Het was een uitvinding van enkele jaren daarvoor die echter het probleem vanzelf zou doen verdwijnen. Met de komst van de automobiel verdwenen de paarden stilaan uit het straatbeeld en moest er geen mest meer geruimd worden.

Klimaatcrisis

Fast forward naar de 21ste eeuw en opnieuw zitten we met een crisis waar op het eerste zicht geen makkelijke oplossing voor bestaat. We spreken dan uiteraard over de klimaatcrisis, de opwarming van de aarde. Waar die auto 130 jaar geleden nog dé oplossing was, is deze nu voor velen dé oorzaak van alle problemen. De constructeurs worden dan ook met de vinger gewezen en gaan naarstig op zoek naar alternatieven. Al was het maar omdat ze strenge Europese uitstoot en CO2-normen (met bijhorende boetes) die vanaf 2021 in werking treden, vrezen als de dood.

2019_mercedes_eqc_test_03

2019_mercedes_eqc_test_062019_mercedes_eqc_test_19

Enkele jaren geleden ging Daimler al eens de temperatuur, of beter het voltage meten met een elektrische Smart, SLS en B-Klasse Electric Drive, maar met de aankondiging van de nieuwe EQ-lijn zet Stuttgart nu helemaal in op elektrificatie van zijn wagenpark. Gezien de populariteit van middelgrote SUV’s, hoeft het niet te verwonderen dat de aftrap gegeven wordt door de EQC, waarvoor de GLC als basis diende. Volgend jaar worden ook nog de EQA en EQB verwacht om tegen 2023 met 10 modellen in de catalogus te prijken.

2019_mercedes_eqc_test_02

Electric salsa

Met de EQC komt Mercedes-Benz rechtstreeks in het vaarwater van Jaguar, Audi en Tesla met respectievelijk iPace (rijtest), eTron (rijtest) en Model X (rijtest). Met zijn 4,76 m is de EQC echter beduidend kleiner dan zijn concurrenten bij Audi en Tesla. Enkel de iPace is nog compacter. De basisprijs van 79.860 euro blijft net onder die van de concurrentie, met een uitgebreid pakket aan opties zal dat verschil in de praktijk wellicht verwaarloosbaar zijn. Mercedes’ eigen dochteronderneming Accumotive ontwikkelt de batterijen met een capaciteit van 80kWh, goed voor een rijbereik van zo’n 417 km in optimale omstandigheden.

2019_mercedes_eqc_test_09

2019_mercedes_eqc_test_122019_mercedes_eqc_test_01

Volgens de WLTP-normen komt dit neer op een verbruik van 19,2 kWh/100km. Na onze vierdaagse test duidde de boordcomputer 22,7 kWh aan, goed voor een bereik van 350 km. Hiermee doet de EQC het even goed of zelfs beter dan zijn rivalen ondanks een kleinere batterij. De gewichtstoename van meer dan 700 kg ten opzichte van de GLC is zo goed als volledig toe te schrijven aan de accu die weggewerkt zit in de vloer, tussen voor- en achteras.

Lichtvoetiger dan verwacht

Bij een rustige rijstijl neemt de voorste elektromotor het meeste werk voor zijn rekening, waarbij 204 pk ter beschikking staat om de bijna 2,5 ton zware SUV in beweging te krijgen. Mag het wat vinniger, dan komt ook de motor op de achteras onhoorbaar tot leven en heeft de EQC de beschikking over 408 pk en 760 Nm koppel om geruisloos 100 km/u te bereiken in 5,1 seconden.

2019_mercedes_eqc_test_14

Bij het optrekken voelt de EQC lichtvoetiger aan dan zijn gewicht doet vermoeden. Zelfs in de bochten weet hij behoorlijk zijn mannetje te staan, dankzij een lager zwaartepunt in vergelijking met conventioneel aangedreven SUV’s in die klasse. Bij het remmen is het echter wel duidelijk merkbaar dat deze elektrische GLC absoluut geen lichtgewicht is.

It’s all so quiet

Aan de buitenkant ziet de EQC er gelikt uit, overduidelijk Mercedes met net dat tikkeltje meer uitstraling. De testuitvoering, in Designo Diamond wit met AMG pakket en 20-duims AMG-velgen, kon op heel wat goedkeurende blikken rekenen, zonder patserig over te komen.

2019_mercedes_eqc_test_08

2019_mercedes_eqc_test_172019_mercedes_eqc_test_072019_mercedes_eqc_test_20

Bij een mooie buitenkant hoort uiteraard ook een aangenaam interieur en daar laat de EQC niets aan het toeval over. Het zwart-witte Napa leder oogt heel luxueus, de superieure geluidsisolatie maakt zelfs het kenmerkende elektrische gezoem zo goed als onhoorbaar en met het MBUX infotainmentsysteem blijft Daimler AG op een eerste plaats staan.

2019_mercedes_eqc_test_18

Hello Mercedes‘ werd dan ook te pas en te onpas gebruikt. Vraag de EQC de meest efficiënte route naar huis en hij laat je meteen ook zien waar je, indien nodig, kan bijladen. Eén opmerking hierbij is dat hij de oplaadstations van Vélo-deelfietsen ook meetelde als laadpunt, wellicht een fout bij de softwareleverancier.

All good things come to an end

Mercedes heeft er wat langer over gedaan om full electric te gaan, naar eigen zeggen om de wagen voldoende kwalitatief te kunnen introduceren. Driefasig supersnel laden, zoals bij Tesla en Audi, kan (voorlopig?) niet, wat meteen ook het grootste minpunt is van de EQC.

2019_mercedes_eqc_test_10

2019_mercedes_eqc_test_132019_mercedes_eqc_test_16

Hij haalt die punten echter voldoende op met zijn hoogstaande afwerking en comfortabele rij-eigenschappen. Premium is en blijft helemaal zoals we van een Mercedes mogen verwachten, met een prijs die net onder de concurrentie blijft. Do you drive electric? What do you mean, I drive a Mercedes!

MERCEDES EQC 400 4MATIC (2019)
MOTOR: twee asynchrone elektromotoren, ACCUPAKKET: Li-Ion, 80 kWu, SYSTEEMVERMOGEN: 408 pk, MAX. KOPPEL: 760 Nm, AFMETINGEN L/B/H: 4,90/1,93/1,61 m, LEEGGEWICHT: 2.495 kg, AANDRIJVING: vierwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 20,8 – 19,7 kWu/100 km, BANDEN: 235/55 R19 – 255/50 R19, TOPSNELHEID: 180 km/u (begrensd), 0-100 KM/H: 5,1 s, VANAFPRIJS: 79.860 euro, SCORE: 4/5

MEER LEZEN

Dubbeltest: Tesla Model S 100D & Model X 100D

Getest in België: Jaguar iPace EV400

Eerste Test: Audi etron 55 quattro