Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Bij zijn introductie in 1991 was de Mercedes S-Klasse (W140) leverbaar met een zes-in-lijn, V8 en een nagelnieuwe V12. Die M120 V12 moest de concurrentie van BMW en Lexus kunnen counteren en van de S-Klasse de beste auto ter wereld maken. Dat zowel de motor als het onderstel ook in andere wagens dienst deden, respectievelijk de Pagani Zonda en Maybach 57, kan zeker bijdragen aan die titel.

Toch waren een paar ingenieurs ervan overtuigd dat het nog beter kon, en met beter bedoelden ze dan vooral sneller en krachtiger! BMW was op dat moment in het grootste geheim bezig met een V16, de zogenaamde Goldfisch, voor zijn 7-Serie, maar verder dan enkele testritten in een aangepaste 7 en Bentley Mulsanne kwam deze motor niet. Om meteen de poging van München te ondermijnen, bedacht dit team experten een motor met maar liefst 18 cylinders!

mercedes 800 sel

De technische uitdagingen bij het ontwikkelen van zijn motor zijn uiteraard niet min. Een eerste probleem was hoe zo’n motor in het vooronder te krijgen zonder de auto zodanig te moeten ombouwen dat hij er lachwekkend uitziet? Een gewone V-configuratie met twee rijen van 9 cylinders zou teveel plaats innemen, dus werd er gekozen voor een compactere W-vorm. Als basis hiervoor werd de 2.6 zescilinder-in-lijn uit de E-Klasse gebruikt.

mercedes 800 sel v12

Half miljard euro

In standaard uitvoering zou deze W18 een goede 480 pk leveren. Met autosport in het achterhoofd werd ook gedacht aan een nog performantere motor, met 5 in plaats van 2 kleppen per cilinder. Goed voor minstens 680 pk en 800 Nm koppel!

mercedes 800 sel

Voor de directie was deze W18 echter een brug te ver. De laatste keer dat ingenieurs carte blanche kregen, voor de ontwikkeling van die S-Klasse, gingen ze bijna een half miljard euro over budget. De recent leverbare V12 had voldoende vermogen om zijn concurrenten de baas te blijven. Om te voldoen aan de nieuwe regels voor Group C prototypes was een flat-12 in ontwikkeling. Er was dus geen noodzaak aan nog een motor die allicht moeilijk homologeerbaar zou blijken in de racerij en tevens amper kon voldoen aan de steeds strenger wordende emissieregels.

mercedes 800 sel

Jammer genoeg zijn deze plannen blijven steken in de papieren fase. Enkele met de hand gemaakte schetsen en wat notities zijn alles wat overblijft van dit enigszins geschifte project. Een technisch hoogstaand en gedurfd idee, dat Mercedes voor eens en altijd zou uitroepen tot technologisch wonder. Of toch op zijn minst tot die veel grotere maar minder luxueuze Duitsers met hun visie op Bugatti.

MEER LEZEN

Is de Zonda F ClubSport de ultieme Pagani?

TechTalk: Mercedes-AMG’s nieuwe M139 viercilinder

Rijtest: Mercedes CLS Coupé 450 4Matic Edition 1