Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Af en toe testen we ook eens een auto die op het eerste gezicht niet helemaal DRIVR is, maar toch dynamisch potentieel vertoont. Of de nieuwe Nissan Juke erin slaagt om ons te verrassen?

In de jaren ‘50-’60 was er in zowat elke kroeg in de VS eentje te vinden en ook nu zijn ze nog heel gegeerd bij verzamelaars: de jukebox. Er werd wat afgedanst in die tijd; ‘to juke’ betekent dan ook zich behendig bewegen op dansmuziek, dansen dus. Of de nieuwe Nissan Juke even behendig is op de weg mochten we gedurende een week zelf uitproberen, dankzij Nissan Belgium.

Bij zijn introductie in 2010 was de Juke een van de eerste SUV’s in het B-segment en veruit de meest opvallende met zijn coke-bottle styling, frog-eye koplampen en coupé-achtige look. De laatste 10 jaar zijn er op de compacte SUV-markt heel wat concurrenten bijgekomen met als absolute verkoopstopper de Renault Captur, het populaire zusje van de Juke.

Niet meer eigenaardig

De wat vreemd ogende koplampen die zowat op de motorkap stonden, hebben plaats gemaakt voor smalle ledunits die naadloos overlopen in de V-Motion grille. Hiermee sluit de Juke nauwer aan bij de designtaal van Nissan en de Qashqai in het bijzonder. De brede heupen, naar achter aflopende daklijn en deurklinken die in de C-stijl zijn ingewerkt, geven deze kleine crossover een stoere en toch elegante look. Achteraan doen de scherp afgelijnde lichten denken aan de Micra.

Het geheel oogt volwassener en minder extreem dan de eerste generatie Juke, een model waar heel wat mensen raar van opkeken hoewel er uiteindelijk toch ruim 1 miljoen exemplaren van verkocht werden. Ons testmodel werd geleverd met N-Design uitvoering in Pearl White en Enigma Black dak, maar er zijn nog 13 andere two-tone combinaties mogelijk. Personaliseerbaarheid is dan ook een belangrijk verkoopsargument volgens Nissan.

De Juke is enkel verkrijgbaar met de driecilinder 1.0 DIG-T turbobenzine die hier goed is voor 117 pk en een maximum koppel van 200Nm. Nieuw is de keuze tussen een manuele zesbak of een DCT-automaat met 7 verzetten. Deze dual clutch moet het schakelen soepeler en sneller maken, waarbij 3 verschillende rijmodi (Eco, Standard en Sport) desgewenst nog een verschil kunnen geven. In de praktijk was dit echter nauwelijks te merken, behalve dat de auto zich in de sportmodus wat nerveus gedroeg.

Premium afwerking

Binnenin wordt uitvoerig gebruik gemaakt van alcantara, niet enkel voor de zetels maar ook op deuren en dashboard. Het geheel krijgt hierdoor een uitstraling die je eerder zou verwachten in de hogere segmenten, terwijl Nissan ook op de afwerking geen steken liet vallen. De manueel verstelbare zetels bieden ruim voldoende steun, ook bij een iets sportievere rijstijl. Het stuur ligt tot slot goed in de hand, met voldoende opties voor de bediening van het infotainmentsysteem.

Dat systeem bestaat uit een 8” touchscreen met ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto, met standaard achteruitrijcamera, optioneel nog uit te breiden met de ‘Nissan Around View Monitor’ voor een 360°-zicht rond je auto. Onze testwagen beschikte over het eveneens optionele Bose soundsysteem met luidsprekers in de hoofdsteunen van bestuurder en voorste passagier. In deze PersonalSpace wordt je omringd door de muziek die uit de speakers komt, hoewel de setup toch wat diepte mist.

Een vaak gehoorde klacht over de eerste generatie van de Juke was de beperkte ruimte achterin. Nissan voorziet dan ook 6 cm meer beenruimte en verhoogde het dak lichtjes met 1 cm. Ook de koffer werd gevoelig groter en kan nu tot 422 liter slikken. Niet slecht als je weet dat grotere broer Qashqai het met 430l moet stellen. Hiermee vervulde Nissan de doelstellingen die het zichzelf oplegde: behouden wat goed was en verbeteren wat minder bleek.

De weg op

Een strak koetswerk en een gezellig interieur met alle toeters en bellen zijn argumenten die vooral belangrijk zijn voor de verkopers, bij DRIVR beoordelen we een auto nog steeds in de eerste plaats op hetgeen hij bedoeld is te doen: rijden! En dat wil uiteraard zeggen de Juke zijn gaan testen in uiteenlopende omstandigheden.

De 117 pk van de éénliter zijn voldoende om vlot mee te kunnen in snelwegverkeer, zonder hoogteverschillen en passagiers of bagage. De uitstekende afwerking van het interieur dempen wind- en andere geluiden en maken ook langere verplaatsingen aangenaam. Hét argument van heel veel SUV-kopers, de hogere zitpositie, heeft in de praktijk weinig effect tussen de bestel- en vrachtwagens op één van de drukste autostrades van Europe, de E17 tussen Antwerpen en Gent.

Die rijhoogte is meteen ook het grootste nadeel van een SUV, en de kleintjes in het bijzonder. Het zwaartepunt ligt hoger dan bij een gewone auto terwijl de wielbasis compact blijft, wat extra uitdagingen creëert voor de ingenieurs. De Juke voelt echter stabieler aan dan zijn talrijke concurrenten, onder andere dankzij de 19-duimers die standaard op de door ons geteste N-Design uitvoering zitten.

Tijd dus om de snelweg te verlaten en de Juke eens echt aan de tand te voelen. Vertrekkend vanuit de Waaslandhaven, via Doel en met een grote omweg door de Zeelandse polders en het mooie Hulst terug naar Antwerpen om zo een ideale mix van wegen te krijgen die een doorsnee bestuurder tegenkomt. Hoewel de kleine Nissan best vinnig aanvoelt, houdt hij van een eerder rustige rijstijl.

Opschakelen doet de DCT vlot genoeg, in de hernemingen laat hij soms wat op zich wachten. Gelukkig brengen de schakelpaddels op dat moment soelaas. De New Juke laat zich verder vlot besturen, met een lichte neiging tot onderstuur dat niets afdoet aan het vertrouwen van de bestuurder. Verwacht echter geen sportieve prestaties, daarvoor heeft Nissan andere exemplaren in de showroom staan.

Nissan heeft het met de Juke II iets veiliger gespeeld en de extreme vormgeving ingeruild voor een nog steeds opvallend koetswerk, maar wel eentje dat meer aansluit bij de rest van het gamma. Dit nieuwe model moet vooral jongeren aanspreken, getuige de vele kleurencombinaties en andere personalisatie mogelijkheden. Dat er slechts één (benzine)motor beschikbaar is, zal voor potentiële kopers allicht geen probleem zijn. De Juke is immers een guitige auto met een bovengemiddelde afwerking en prestaties die volledig passen in zijn segment. Kortom: een lifestyle auto voor diegene die eens iets anders wil dan de obligate Mini.

NISSAN Juke 1.0 DIG-T 117 DCT (2019)
MOTOR: drie-in-lijn, turbobenzine CILINDERINHOUD: 999 cc, MAX. VERMOGEN: 117 pk (bij 5.250 tpm), MAX. KOPPEL: 180 Nm (bij 1.750 tpm), AFMETINGEN: L/B/H: 4,21/1,80/1,59 m, GEWICHT: 1.157 kg, VERSNELLINGEN: 7, dubbele koppelingsautomaat, AANDRIJVING: voorwielaandrijving, OPGEGEVEN VERBRUIK: 4,8 l/100 km volgens NEDC (110 g CO2/km), BANDEN: 225/45 R19, TOPSNELHEID: 180 km/u, 0-100 KM/H: 11,1 s, VANAFPRIJS: 20.990 euro, SCORE: 3,5/5

MEER LEZEN

Meet ‘n Greet: Nissan Juke 2.0 (MY 2019)

Test: Nissan Juke RS Nismo

Shootout: Nissan Juke 1.6T vs. MINI Countryman Cooper S ALL4