Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na een geslaagde kennismaking met de nieuwe Jeep Wrangler in 2018, was het hoog tijd om het 4×4-icoon ook eens op Belgische bodem uit te proberen – met een test van de JL Wrangler Sahara Unlimited.

De eerste auto die sportiviteit en gebruiksgemak met terreincapaciteiten combineerde, was de Willy’s MB die in 1941 het levenslicht zag. Willy’s-Overland is natuurlijk al lang ter ziele gegaan, maar het liet ons wel Jeep na dat niet alleen als merk bestaat maar ook synoniem is voor het betere 4×4-werk. De CJ die vanaf 1945 als civiele versie van de MB op de markt kwam, kende meteen een groot succes. In zeven  opeenvolgende generaties groeide de offroader uit van compacte maar zeer capabele oorlogsmachine tot een iconische 4×4. In 1987 kwam AMC, het moedermerk van Jeep, in handen van Chrysler en werd ook de opvolger van de CJ aan het publiek voorgesteld: de Wrangler.

Anno 2020 staat de Wrangler nog steeds in de catalogus bij Jeep. Beter nog: hoewel Fiat er nu de plak zwaait, veranderde er weinig aan het originele recept. Waar de meeste SUV’s hun zelfdragend platform delen met personenwagens, blijft Jeep vasthouden aan een robust body-on-frame model mét starre assen. Hiermee is het duidelijk dat de Wrangler een echte terreinwagen is die zich beter thuisvoelt in de modder dan op een vlakke autostrade. Wij wilden wel eens weten waarom Astrid Bryan zo wild was van haar pimped-out, chromed-out pussywagon en trokken naar Bastogne, waar ook de originele MB’s nog goed vertegenwoordigd zijn.

Niet sportief, wel utilitair

Het uiterlijk van de Wrangler laat er geen twijfel over bestaan: dit is het echte werk. Het design bestaat nog altijd voornamelijk uit rechte lijnen en ook andere elementen zijn rechtstreeks terug te voeren naar the car that won the war. De vier deuren, waarvan de scharnieren gewoon op het koetswerk gemonteerd zijn, kunnen verwijderd worden, twee klemmen houden de motorkap op zijn plaats en ook de voorruit kan nog steeds helemaal platgelegd worden. Ons exemplaar beschikte over de Sky One-Touch Powertop, een stoffen dak dat met één druk op de knop over de gehele lengte van de wagen openschuift.

Je stapt trouwens niet in de Wrangler, je klimt er letterlijk in en neemt plaats op stoelen die comfortabel zitten maar wel niet zo instelbaar zijn. De afwerking binnenin is degelijk en robuust, met stevige bedieningsknoppen, een kanjer van een versnellingspook en natuurlijk een tweede pookje om te switchen tussen 2×4 en 4×4. Het hele interieur is trouwens zo goed als mogelijk waterbestendig gemaakt, omdat Jeep ervan uit gaat dat het dak er regelmatig af gaat – ook bij regen en langs de gebaande paden. Zo werd de elektronica binnenin, inclusief het 7″ Uconnect-systeem, aan een 24 uur lange mist-test onderworpen om zeker te zijn dat alle bedieningsorganen zonder problemen blijven werken. Functie is hier duidelijk belangrijker dan vorm, maar zo hoort het ook. Leuk detail: op bepaalde plaatsen aan de binnen- én de buitenkant zijn gestileerde afbeeldingen van de oer-jeep terug te vinden. Easter Eggs!

“Rijdend door de bossen van Bastogne voelen we ons zoals de GI’s toen ze na die lange, koude winter van 1944 eindelijk het tij zagen keren en jacht maakten op de verslagen vijand.”

Een huifkar voor de 21ste eeuw

De geblazen 2.0l viercilinder -die ook in de Alfa Romeo Veloce dienst doet- gaat een pak zuiniger met benzine om dan de 3.6l Pentastar V6, maar heeft met zijn 272pk en 450Nm toch genoeg in huis om de 2 ton zware 4×4 in beweging te krijgen. Hij sprint zowaar in 7,6 seconden naar de honderd en blijft moeiteloos doorgaan tot bijna 200 km/u. Dat laatste moeten we echter geloven uit de brochure, respect voor de testpiloot die het uitgeprobeerd heeft!

Want hoewel de prestaties meer dan behoorlijk zijn, is de wegligging een ander paar mouwen. De speling op het stuur is haast komisch naar moderne maatstaven: je kan zonder probleem enkele graden naar links of rechts bewegen zonder van je rijlijn af te wijken. In 2WD breekt de achterkant ook gewillig uit, hilarisch om op natte kasseien bochten te nemen. Nog interessanter wordt het echter op bochtige autowegen, waar je niet altijd meteen de reactie krijgt die je van een moderne vierwieler verwacht. Maar zoals gezegd: autostrades zijn niet het geliefkoosde speelterrein van de Wrangler. Het stoffen dak, de bijna loodrechte voorruit en hoekige vorm zorgen ook voor heel wat windgeruis binnenin.

Eén met de natuur

Helemaal anders wordt het als je rustig gaat cruisen met het dak helemaal open, de deuren eraf en de voorruit plat. Dat gevoel van één te worden met je omgeving weet haast geen enkele andere cabrio te bieden. De wetenschap dat deze Jeep zowat elke ondergrond aankan, geeft je een gevoel van onoverwinnelijkheid. Rijdend door de bossen van Bastogne voelen we ons zoals de GI’s toen ze na die lange, koude winter van 1944 eindelijk het tij zagen keren en jacht maakten op de verslagen vijand.

Echt offroaden zit er jammer genoeg niet in, omdat deze Wrangler geschoeid is met standaard vierseizoensbanden. De vriendelijke man die naast de zandweg woont waar we willen indraaien, waarschuwt ons dat er een eind verder in het bos gekapt wordt en we ons gegarandeerd vast zouden rijden in de diepe tractorsporen. Of zou hij gewoon geen zin hebben om zijn zaterdagavond op te offeren om een paar toeristen uit de modder te trekken? Wanneer hij ook nog eens vermeldt dat het verboden is om op zulke paden te rijden zonder uitdrukkelijke toestemming van de gemeente of provincie en de boetes tot 350€ oplopen, houden we ons off-road avontuur voor bekeken.

Conclusie

Is de Jeep Wrangler praktisch? Absoluut, want in de lange versie kan je meer spullen kwijt dan je lief zijn. Is hij vinnig? Ook dat is het geval, ondanks zijn afmetingen en (gebrek aan) wegligging. Is het dan een SUV? Allerminst! Dit is een echte 4×4 volgens het oude recept, die ook geen moeite doet om dat te verbergen. Gebouwd voor de bergen, niet voor de buitenwijken. Want hoewel de nieuwe generatie alweer beter doet, mist de Wrangler nog steeds wat verfijning om hem echt als pendelbus te gebruiken. Anderzijds compenseert hij dat ruimschoots met een funfactor die tegenwoordig nog moeilijk te vinden is in autoland. Wij begrijpen elkaar dus helemaal, Astrid!

Jeep Wrangler Unlimited Sahara (2020)
MOTOR: vier-in-lijn, turbobenzine, CILINDERINHOUD: 2.996 cc, MAX. VERMOGEN: 272 pk bij 5.250 tpm, MAX. KOPPEL: 400 Nm bij 2.000 tpm, AFMETINGEN L/B/H: 4,88/1,89/1,89 m, LEEGGEWICHT: 2.037 kg, VERSNELLINGEN: 8, automaat, AANDRIJVING: vierwielaandrijving (niet permanent), OPGEGEVEN VERBRUIK: 11,4 l/100 km (260 g CO2/km) (WLTP), BANDEN: 255/70 R18 – Bridgestone Dueler H/T 685 (all-season) (rondom), TOPSNELHEID: 197 km/u, 0-100 KM/H: 7,6 s, VANAFPRIJS: 58.600 euro, SCORE: 4/5

MEER LEZEN

Eerste test: Jeep Wrangler Unlimited Rubicon (JL) (2018)

Officieel (maar niet voor Europa): Ford Bronco & Bronco Sport

Jeep onthult 7 concept cars in één keer