Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Twee jaar na de onthulling van de Vision iNext krijgen we eindelijk zicht op de elektrische BMW die de strijd moet aangaan met de Mercedes EQC, Audi E-Tron Quattro en Tesla Model X. Bovendien geeft de kersverse iX het startschot voor een nieuwe generatie elektrische BMW’s.

Beginnen we met de cijfers: met een maximumvermogen van 370 kw oftewel 500 pk is de iX goed voor een 0 tot 100-tijd van zo’n vijf seconden. Verbeterde aerodynamica en een 100 kWh batterij, gecombineerd met een gemiddeld verbruik van 21 kWh per 100 kilometer, zouden de elektrische SUV een maximumbereik van zo’n 600 km moeten geven. Bijna het dubbele van de EQC 400 en de E-Tron, althans op papier.

Zeg niet elektrische X5, maar iX

Het design is een afgezwakte versie van het originele iNext prototype, maar zal waarschijnlijk een bittere pil blijven voor de BMW-puristen. Ook hier maakt namelijk de grille van de nieuwe 4 Reeks zijn intrede, zij het zowaar in een nog groteskere vorm. Hoewel de iX ongeveer deze afmetingen heeft als de X5, zou de beschikbare binnenruimte hetzelfde moeten zijn als die van een X7. Allemaal dankzij het volledig nieuwe elektrische platform, dat ook bij BMW een vlakke vloer heeft.

Opmerkelijk is ook dat BMW niet voor een frunk (een laadruimte in de neus) kiest, maar voor een ‘clamshell-design’ uit één stuk. Omdat er evenmin nood is aan een radiator, wordt de oppervlakte van de grille gebruikt om sensoren en camera’s in te verstoppen. Het dashboard zegt op zijn beurt vaarwel tegen de middenconsole, met daarboven een breed gebogen touchscreen. De iX wordt daardoor niet volledig ‘knoppenloos’, maar integreert de meest noodzakelijke toetsen in het verlengde van de armsteun. Dankzij de opvolger van BMW’s ConnectedDrive komt het geheel naadloos samen.

De toekomst is blauw

Door het pensioen van de i8 en het nakende einde van de i3 lijkt het erop dat de iX er in de toekomst alleen voor staat. Niets is minder waar, natuurlijk. De productie van de iX3 startte al in september en het prototype van de i7 is onlangs nog gespot. Ook de i4 sedan en iX1 zijn volop in ontwikkeling. Uiteindelijk is het de bedoeling dat er van elke Reeks een elektrische variant op de markt komt. Op die manier hoopt BMW tegen 2025 te voldoen aan de criteria van de Europese Unie, met 25 geëlektrificeerde elektrische wagens in de aanbieding. Aan de verbrandings- en hybridemotoren komt er vooralsnog geen einde, maar de multicilinders zullen er zeker niet talrijker op worden.

MEER LEZEN:

Frank Stephenson over het design van de nieuwe BMW 4 Reeks

Ja, er komt een M3 Touring

BMW breidt aanbod milde hybrides uit